نفت / شناسه خبر: 1126 / تاریخ انتشار : 1395/5/16 15:53
|
استانداردهای صنعت نفت، ملی می شود

خودداری خودروسازان از اعلام سطح کیفی محصولات جدید

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از امضای تفاهمنامه با وزارت نفت خبر داد که بر اساس آن، وزارت نفت استانداردهای خود را که بر مبنای مقررات کشورهای دیگر است به استانداردهای ملی تغییر می دهد.

نفت امروز /نیره پیروزبخت امروز شنبه در نشستی خبری، با اشاره به اینکه استانداردهای وزارت نفت همه حوزه ها از جمله تجهیزات و محصولات را در بر می گیرد، گفت: اکنون از استانداردهای کالا و تجهیزات آغاز کرده ایم اما استانداردهای فرآورده های نفتی نیز ملی خواهد شد.
وی در مورد ثبات بخشی به استانداردهای واردات خودرو نیز گفت: کارگروهی چهار نفره متشکل از سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان ملی استاندارد و همچنین معاونت تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بررسی استاندارد خودروهای وارداتی تشکیل می شود که این کارگروه، همه شرایط را برای واردات خودروها به لحاظ استاندارد، کیفیت و نمایندگی رسمی بررسی می کند.
پیروزبخت اضافه کرد: در صورتی که به زعم اعضای آن کارگروه، یک خودرو شرایط لازم را داشته باشد، نام خودرو به عنوان یک خودرو مجاز برای واردات به کشور در تارنمای وزارت صنعت، معدن و تجارت درج شود.
رئیس سازمان استاندارد در مورد نامه یکی از مسوولان وزارت صنعت برای ثبات در استانداردهای خودرو گفت: تاکنون چنین نامه ای دریافت نشده است؛ با این حال، سازمان ملی استاندارد بر اساس مقررات، 52 استاندارد کاملا شفاف و مشخص را در ارتباط با واردات خودرو ملاک قرار می دهد؛ بر این اساس، کالایی که مطابق این استانداردهاست، می تواند وارد کشور شود.
وی در مورد استاندارد و حلال بودن برخی نوشیدنی های وارداتی و تحت لیسانس گفت: نوشیدنی ها اگر از مبادی رسمی وارد کشور شوند مشمول استانداردهای اجباری است اما متاسفانه بخشی زیادی به صورت قاچاق وارد کشور می شود.
پیروزبخت تصریح کرد: ورود مواد غذایی و نوشیدنی های قاچاق هم اکنون یکی از دغدغه های ماست و به همین دلیل، مدتی است به طور جدی وارد بحث غذای حلال شده ایم.
وی همچنین به تفاهمنامه های همکاری سازمان ملی استاندارد با نهادهای داخلی و بین المللی اشاره کرد و افزود: تفاهمنامه هایی با گمرک جمهوری اسلامی، سازمان اموال تملیکی، وزارت جهادکشاورزی، وزارت نفت و ... امضا شده است؛ در حاشیه سفر رئیس جمهوری به جمهوری آذربایجان– که هیات ایرانی فردا عازم آنجا می شود- نیز یک تفاهمنامه با همتای آذربایجانی به امضا می رسد.

** خودداری خودروسازان از اعلام سطح کیفی محصولات جدید
در این نشست «وحید مرندی مقدم» معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد، نیز بر الزام خودروسازان در ارایه سطح کیفی خودروهایی که قرار است بر اساس توافق های جدید تولید شود تاکید کرد.
وی گفت: خودروسازان، سطح کیفی قراردادهای خارجی خود و سطح تکنولوژی فنی خودروهایی را که قرار است با مشارکت طرف های خارجی تولید شود به سازمان ملی استاندارد اعلام نکرده اند.
مرندی مقدم اضافه کرد: رئیس سازمان ملی استاندارد این موضوع را به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است.
وی در مورد استانداردهای خودرویی نیز گفت: سازمان ملی استاندارد در نظر دارد 52 استاندارد خودرویی کنونی را به 81 استاندارد ارتقا دهد؛ این برنامه از پارسال آغاز و مقرر شده است در سه سال عملیاتی شود.

** هشدار مرکز تائیید صلاحیت، نسبت به مرکزهای صدور گواهی صلاحیت جعلی
«علیرضا خاکی فیروز» رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، نیز در این نشست به صدور گواهی صلاحیت های جعلی اشاره کرد و گفت: اکنون 20 نهاد گواهی کننده تایید صلاحیت توسط مرکز ملی تایید صلاحیت ایران تعیین شده است اما شاهدیم که 60 نهاد گواهی کننده بدون اعتبار و جعلی در کشور فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: این نهادها سایت های جعلی دارند و خودشان را به نهادهای بین المللی تایید صلاحیت منتسب می کنند.
خاکی فیروز افزود: به عنوان نمونه، یکی از این نهادها خود را به «توف» آلمان (یک نهاد تائید صلاحیت) منتسب می کند اما با استعلامی که ما از طرف آلمانی گرفته ایم، چنین ارتباطی وجود ندارد.
رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران گفت: این مرکزها همایش های یک روزه برگزار می کنند و بدون هیچ گونه ارزیابی، گواهی تایید صلاحیت صادر می کنند؛ اینها حتی مبالغ زیادی وجه دریافت می کنند و گواهینامه را با استفاده از نرم افزار فوتوشاپ طراحی و با پیک موتوری برای متقاضیان می فرستند.

کلیدواژه

صنعت

خودروی

امضا

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها