نفت / شناسه خبر: 125522 / تاریخ انتشار : 1400/3/14 04:33
|

آغاز پایلوت طرح ازدیاد برداشت نفت با تزریق نانو سیال

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت از آغاز فاز اول پایلوت طرح ازدیاد برداشت نفت از طریق تزریق نانو سیال در چاه ۱۰ میدان نفتی بلال خبر داد.

به گزراش نفت امروز به نقل از ایسنا، جعفر توفیقی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای بزرگ دارای ذخایر نفت و گاز در دنیا است، افزود: به همین علت اجرای پروژه‌های ازدیاد برداشت برای کشور بسیار حائز اهمیت است و از سوی دیگر، این گونه پروژه‌ها از دانش فنی و پیشرفت‌های تکنولوژی و همچنین ارزش افزوده اقتصادی بسیاری برخوردار است.

وی با بیان این که یکی از اولویت‌های وزارت نفت در سال‌های گذشته توسعه پروژه‌های ازدیاد برداشت بوده است، اظهار کرد: در همین زمینه مطالعات ده‌ها میدان نفتی در کشور با هدف ازدیاد برداشت به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی واگذار شده است، اگرچه پژوهشگاه صنعت نفت، با توجه به ماموریت اصلی و ذاتی خود، قبل از واگذاری پروژه‌های ازدیاد برداشت به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، در این زمینه تحقیق و توسعه را در دستور کار خود قرار داده است.

توفیقی طراحی، ساخت و دستیابی به فناوری نانو سیال را یکی از پروژه‌های محققین پژوهشگاه دانست و یادآور شد: این طرح در راستای ازدیاد برداشت اجرایی شده و در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است که خوشبختانه این پروژه با کارفرمایی شرکت نفت فلات قاره و مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت در پژوهشگاه آغاز شده و امروز نیز به ثمر رسیده است.

رییس پژوهشگاه صنعت نفت خاطر نشان کرد: دانش فنی نانو سیالی که توسط محققین پژوهشگاه صنعت نفت توسعه داده شده است، هم‌اکنون به یکی از چاه‌های سکوی نفتی بلال تزریق شده و دوره مطالعات میدانی خود را طی می‌کند و امید است در اثر عبور از این تست‌های میدانی مراحل توسعه و تکمیل آن نیز به سرعت صورت گیرد.

توفیقی ادامه داد: این پروژه علاوه بر دستاوردهایی که از نظر علمی، فنی و ازدیاد برداشت به همراه داشته است، جایگاه پژوهشگاه را در میان مدیران و کارشناسان صنعت نفت ارتقاء خواهد داد و اعتماد آن‌ها را نیز همانند گذشته جلب خواهد کرد و همواره پژوهشگاه این آمادگی را دارد که پروژه‌های مشابه را در تمامی سطوح و با بهترین تکنولوژی‌های روز طراحی و به صنعت، ارائه و شرایطی را فراهم کند که صنعت نفت به عنوان بزرگ‌ترین صنعت کشور بتواند از آخرین دانش و فناوری‌های روز برخوردار شود.

 اجرای پایلوت عملیات تزریق نانوسیال به مخزن سورمه میدان نفتی بلال آغاز شده و این عملیات در گام نخست با هدف تزریق ۱۸ هزار بشکه نانوسیال در چاه ۱۰ این میدان در دستور کار است.

کلیدواژه

برداشت نفت

افزایش برداشت نفت ایران

میدان نفتی بلال

پژوهشگاه صنعت نفت

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها