نفت / شناسه خبر: 94575 / تاریخ انتشار : 1398/4/15 18:09
|

تعمیر توربین زیمنس به همت متخصصان شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی

تجهیز سامانه الکترونیک کنترل پره‌های هدایت‌کننده هوای ورودی به کمپرسور توربین زیمنس (VGV CONTROLLER) با سود و صرفه‌جویی ۲۸ هزار یورویی و با استفاده از توان متخصصان شرکت زاگرس جنوبی تعمیر شد.

نفت امروز /به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، حمید ایزدی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با اعلام این خبر گفت: برای نخستین‌ بار در کشور با تلاش متخصصان این شرکت، تعمیر تخصصی سامانه الکترونیک کنترل پره‌های هدایت کننده ورودی به کمپرسور (VGVC) توربین زیمنس SGT400 ایستگاه تقویت فشار گاز نار بومی‌سازی شد.

وی با اشاره به هزینه خرید ۳۰ هزار یورویی قطعه جدید، درباره عملکرد آن اظهار کرد: این تجهیز میزان دبی هوای ورودی به کمپرسور هوای توربین را کنترل و تنظیم می‌کند و اختلال در آن سبب بروز پدیده مخرب نوسان شدید هوای درون کمپرسور توربین (سرج) شده و صدمه‌های جبران‌ناپذیری به توربین وارد می‌کند.

وی تصریح کرد: این توربین مهرماه سال گذشته به دلیل ایراد در VGV CONTROLLER از مدار تولید خارج و فاز مطالعاتی تعمیر آن از سوی متخصصان زاگرس جنوبی در منطقه عملیاتی نار و کنگان آغاز شد. متخصصان اداره مهندسی تعمیرات با همراهی یکی از شرکت‌های داخلی از اسفندماه پارسال تلاش خود را برای دستیابی به دانش تعمیر این تجهیز به کار گرفتند.

به گفته ایزدی، سامانه الکترونیک کنترل پره‌های هدایت‌کننده هوای ورودی به کمپرسور توربین پس از ساعت‌ها کار مطالعاتی و با اجرای افزون بر ۵۰ برگ نقشه انجام شد و خردادماه امسال توربین SGT400 به صورت آزمایشی به چرخه تولید بازگشت و با اطمینان از صحت عملکرد تجهیز تعمیر شده همچنان در مدار تولید قرار دارد.

ایزدی با تاکید بر حمایت از متخصصان داخلی در سال رونق تولید تصریح کرد: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی چهار دستگاه توربین زیمنس SGT400 در اختیار دارد که به منظور تقویت و استفاده از توان سازندگان داخلی، بومی‌سازی دانش و تکنولوژی تجهیزات صنعت نفت و گاز و کاهش وابستگی به خارج، به جای خرید و جایگزین کردن این تجهیز از شرکت سازنده، تعمیر آن با استفاده از توان متخصصان داخلی را در دستور کار دارد و به ازای خرید هر قطعه (VGV CONTROLLER) از خروج ۲۸ هزار یورو از کشور جلوگیری کرد، همچنین با توجه به استفاده از این مدل توربین در کشور، دستیابی به دانش فنی، تعمیر و ساخت قطعات آن اهمیت بسیاری دارد.

وی ضمن قدردانی از تلاشگران اداره مهندسی تعمیرات و منطقه عملیاتی نار و کنگان و همچنین همراهی بخش خصوصی برای دستیابی به دانش فنی تعمیر این تجهیز بر استفاده حداکثری از توان متخصصان و شرکت‌های توانمند داخلی تاکید کرد.

کلیدواژه

کمپرسور توربین زیمنس

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها