نفت / شناسه خبر: 178177 / تاریخ انتشار : 1403/2/19 13:25
|
آلاینده ها چه بر سر اکوسیستم منطقه پارس جنوبی آورده اند؟

اکوسیستم منطقه پارس جنوبی زیر سایه مناسبات سیاسی و اقتصادی

احسان انصاری | | اکوسیستم یکی از کلیدواژه های اساسی در مناطق اقتصادی و صنعتی به شمار می رود. در کشورهای توسعه یافته به شکلی مناطق صنعتی و اقتصادی را طراحی می کنند ...

نفت امروز /  احسان انصاری| اکوسیستم یکی از کلیدواژه های اساسی در مناطق اقتصادی و صنعتی به شمار می رود. در کشورهای توسعه یافته به شکلی مناطق صنعتی و اقتصادی را طراحی می کنند که کمترین آسیب را به اکوسیستم منطقه وارد کند. این در حالی است که در منطقه پارس جنوبی علی رغم تلاش هایی که در این زمینه صورت گرفته آلاینده های پتروشیمی  به تهدیدی جدی برای اکوسیستم منطقه تبدیل شده اند.

براساس نتایج تحقیق انجام شده در پارس جنوبی این منطقه از پتانسیل     بالایی برای آلودگی هوا برخوردار است و به همین دلیل توسعه صنعتی با لحاظ شدن مسایل زیست محیطی همراه باشد. براساس نتایج نمونه برداری ها  در این تحقیق ذرات معلق هوا در بخش هایی از منطقه در حال بحرانی شدن است و ضریب کدورت هوا که نشانه وجود دوده است بیش از حد استاندارد است.

از سوی دیگریکی از مهم ترین منابع آلودگی محیط زیست گازهای فلر صنایع می باشد. مطابق آمار جهانی ایران به عنوان سومین کشور سوزاننده این گازها شناخته می شود. کاهش انتشار این گازها از اهداف بزرگ جامعه جهانی می باشد. نکته مهم در این زمینه اینکه فلرهای شعله ور در پارس جنوبی به عنوان یک تهدید برای محیط زیست به شمار می رود. علی رغم اینکه در سال های اخیر مسئولان پارس جنوبی وعده های زیادی در این رابطه دادند اما همچنان مشعل های بزرگی در پارس جنوبی شعله ور است که علاوه براینکه میزان آلودگی هوا را افزایش می دهد برای سلامتی مردم بومی و همچنین جانوران و گیاهان خطرناک است.

تحقیقات درمورد تاثیرات این آلودگی و آلاینده های شیمیایی و صنعتی بر تخریب سواحل، زمین های کشاورزی و فرسایش خاک، انقراض گونه های جانوری و گیاهی در جنگل حرا، آلودگی خلیج فارس و کاهش آبزیان به دلیل دفع پسامدهای شیمیایی، نشانگر تاثیرات زیست محیطی در منطقه وتاثیر این آلاینده های شیمیایی، آلودگی هوا و آلودگی صوتی بر بهداشت جسمی و روانشناختی مردم بومی منطقه است که در فاصله کمتر از یک کیلومتری این پالایشگاه ها زندگی می کنند.

مردم بومی سالیان درازی است که از درد آلودگی های صنایع پارس جنوبی رنج می‌کشند و  با استنشاق گازهای سمی و ذرات معلق در هوا ریه‌های آنان دچار آسیب‌های جانکاهی شده است اما صدای ناله‌های آنان به جایی نمی‌رسد.

امروز بیماری‌هایی نظیر سرطان، آسم و آلرژی ارمغان نفت برای آنان است، لیکن این مردم از کمترین مراکز و امکانات درمانی هم بهره‌مند نشده‌اند و حقی که قانون‌گذار برای آنان مصوب کرده را هر بار به بهانه و ترفندهای مختلفی از آنان سلب شده است.

براساس تحقیقاتی که پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر روی مبتلایان به سرطان ریه و دستگاه گوارشی بر اساس میزان مراجعه و مرگ و میر ساکنان عسلویه انجام داده اند، خطر ابتلا به سرطان ریه ۱/۰۳ بیشتر از سایر مناطق بوده و حتی شیوع انواع سرطان‌ها بین افرادی که در فاصله یک کیلومتری صنایع پتروشیمی ساکن هستند یا کار می‌کنند، ۱ درصد است و سرطان حنجره نیز ۲۳ درصد بوده است. این آمار نشان دهنده مرگبار بودن آلایندگی‌های عسلویه برای ساکنان منطقه است که جدای از سایر مشکلات پوستی و محیط زیستی که برای آنان پیش آمده، فقط از طریق سرطان این مقدار تلفات می‌دهند.

نکته قابل تأمل اینکه تسری دادن عوارض آلایندگی صنایع پارس جنوبی به کل شهرهای استان بوشهر باعث شد تا مسئولین شهرستان های لامرد و مهر (استان فارس) و پارسیان (هرمزگان) به عنوان همسایگان عسلویه به فکر سهم‌خواهی عوارض آلایندگی بیفتند. آنها وقتی متوجه شدند عوارض آلایندگی صنایع پارس جنوبی به شهرهای شمالی استان بوشهر که در فاصله ۴۰۰ کیلومتری از عسلویه قرار دارند پرداخت می شود، خود را مستحق این عوارض دانسته و توانستند مسئولین کشوری را متقاعد کنند تا بخش قابل توجهی از این اعتبارات به آنها برسد.

برخی کارشناسان به این نتیجه رسدیه اند که آلودگی هوای عسلویه 100 برابر تهران است و به همین دلیل تولید مواد و پسماندهای شیمیایی و هدایت این مواد آلوده ‌کننده به سمت مشعل‌هایی که رو به آسمان عسلویه قد برافراشته‌اند، خطر ابتلاء به بیماری‌های تنفسی را افزایش داده است.

اما آلودگی هوا تنها ثمره تولید مواد و پسماندهای شیمایی در این منطقه نیست. کارشناسان محیط زیست آلودگی شدید آب و خاک  و تخریب ساحل در عسلویه را هولناک و ادامه این روند را نگران کننده می دانند.

واقعیت این است که آنچه در منطقه پارس جنوبی به عنوان حلقه مفقوده شناخته می شود اکوسیستم و ضروریات آن است. مسأله­ای که در بازی های سیاسی و اقتصادی این منطقه مغفول واقع شده است. / منبع : روزنامه رویداد پارس 

کلیدواژه

احسان انصاری

پارس جنوبی

اکوسیستم

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها