نفت / شناسه خبر: 157848 / تاریخ انتشار : 1402/3/23 19:42
|

پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس استاندارد ۱۷۰۲۵ را کسب کرد

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس از موفقیت این پالایشگاه در کسب استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ خبر داد.

نفت امروز به گزارش نفت امروز به نقل از برنا،عصر امروز طی مراسمی با حضور محمد سهیلی راد مدیرکل استاندارد استان هرمزگان در پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس، از استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ در این پالایشگاه رونمایی شد.

علیرضا جعفرپور بروجنی در این آیین اظهارداشت: پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس با یک سر و گردن از بقیه پالایشگاه‌های جهان بالاتر است و با وجود اینکه ظرفیت اسمی آن کمتر از ظرفیت فعلی بود توانستیم آن را به ۴۸۰ هزار بشکه در روز ارتقا دهیم که در حال حاضر با ظرفیت ۴۵۰ هزار بشکه در حال فعالیت است.

وی افزود: پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس حدود ۴۰ درصد بنزین مصرفی کشور را تولید می‌کند این سهم با توجه به افزایش مصرف سوخت در کشور کاهش می‌یابد بدین شکل که زمانی که مصرف کشور  ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین باشد نفت ستاره خلیج‌فارس با تولید ۴۰ میلیون لیتر سهمی چهل درصدی خواهد داشت اما متأسفانه در بهار گذشته مصرف بنزین کشور فراتر از ۱۳۰ میلیون لیتر رفت و همین امر سهم نفت ستاره را به حدود ۳۸ درصد رساند.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس، تصریح‌کرد: حدود ۱۵ درصد نفت و گاز ( گازوئیل )، ۱۵ درصد گاز مایع و ۲۰ درصد نفت سفید کشور در پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس تولید می‌شود اما به هر حال استراتژیک‌ترین فرآورده‌ی ما بنزین است که اثری آنی در کشور دارد و اگر تولید آن خدشه‌دار شود کل کشور درگیر خواهد شد.

جعفرپور با انتقاد از مدیریت مصرف سوخت در کشور گفت: قیمت بنزین در سال‌های گذشته تبدیل به فنری فشرده شده به طوری که به هر میزان قیمت افزایش یابد جامعه از آن موثر خواهد شد در حالی که باید طی سالیان گذشته هر سال به صورت پلکانی افزایش می‌یافت تا آثار تورمی آن به حداقل می‌رسید.

وی ادامه داد: یکی از بخش‌هایی که حجم مصرف بنزین را افزایش می‌دهد کیفیت خودروها است، اخیرا تصمیم گرفته‌اند پژو ۲۰۶ را از چرخه تولید خارج کنند بعد می‌بینیم اعلام می‌کنند می‌خواهند موتور ۲۰۶ را روی خودروی ۲۰۷ بگذارند یعنی عملا اتفاق مثبتی در مصرف انرژی نمی‌افتد‌ از این رو در صنعت خودروسازی اثری از " نتوانستن " نمی‌بینیم بلکه " نخواستن" موجب شده است که بخشی از منابع کشور از بین رود.

جعفر‌پور تصریح‌کرد: اثر دیگر پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس در برداشت صیانتی از منابع گاز خود را نشان می‌داد چرا که وقتی گاز از میادین برداشت می‌شود  می‌شود، میعانات گازی نیز همراه آن استحصال می‌شود اما دشمن شرایطی ایجاد کرده بود که نمی‌توانستیم این میعانات را به فروش برسانیم از طرفی در نقطه مقابل با مشکل در تامین بنزین کشور روبرو بودیم.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس، تاکید‌کرد: به تعبیر رهبر  معظم انقلاب، پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس آبروی نظام است و اگر این پالایشگاه را نداشتیم در تامین بنزین  کشور و همچنین بحث میعانات گازی‌مان به مشکل بر می‌خوردیم.

وی تاکید‌کرد: امروز روز مبارکی برای پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس است چرا که امروز موفق شدیم استاندارد ۱۷۰۲۵ را که آخرین ورژن در استانداردهای بین‌المللی است را کسب کنیم و این مسئله قطعا به جهانی‌شدن فرآورده‌های تولیدی در نفت ستاره خلیج‌فارس کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: این استاندارد با توجه به ریسک‌پذیری بالایی که در مدیریت آزمایشگاهی دارد حضور در بازارهای بین‌المللی را تسهیل خواهد کرد و با توجه به اینکه این پالایشگاه نام " خلیج‌فارس " را یدک می‌کشد و برخی کشورها دست اندازی به این نام دارند تکرارپذیری نام خلیج‌فارس در دنیا را افزایش خواهد داد.

گفتنی است در حاشیه این آیین آزمایشگاه مجموعه نفت ستاره خلیج‌فارس منطبق بر استانداردهای ۱۷۰۰۲۵ به بهره‌برداری رسید

کلیدواژه

شرکت نفت ستاره خلیج فارس

‌پالایشگاه

استاندار ایزو ۱۷۰۲۵

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها