نفت / شناسه خبر: 147800 / تاریخ انتشار : 1402/1/20 11:00
|

سازمان اداری و استخدامی کشور شرایط شرکت در آزمون استخدامی وزارت نفت را تعیین می‌کند

آزمون استخدامی وزارت نفت در آینده نزدیک برگزار می‌شود، بر این اساس به‌منظور تأمین نیروی انسانی متعهد، شایسته و توانمند در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و رشته‌های تحصیلی مختلف برای خدمت در بخش‌های زیرمجموعه، از محل مجوز استخدامی شماره ۸۰۲۹۶ مورخ ۱۲/ ۱۰/ ۱۴۰۱ سازمان اداری استخدامی کشور، با برگزاری آزمون کتبی، مصاحبه فنی - تخصصی و روان‌شناختی و پس از طی تشریفات استخدامی (گزینش، طب صنعتی و...) اقدام به استخدام می‌کنند.

بخشی از شرکت کنندگان در این آزمون نیروهای پیمانکاری، قراردادی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت هستند و علی ستوده، مدیرکل آموزش، برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحول اداری وزارت نفت در گفت‌وگو با شانا درباره شرایط این گروه از شرکت‌کنندگان توضیحاتی ارائه کرد که در ادامه می‌خوانیم.

با وجود نیروهای پیمانکاری، قرارداد مدت موقت، مدت معین و ... در بدنه صنعت نفت چه ضرورتی به برگزاری آزمون عمومی استخدامی است؟

با توجه به اینکه از سال ۱۳۹۲ موضوع جذب نیروی انسانی در صنعت نفت مغفول واقع شده است و با وجود خروج نیروی انسانی باتجربه از بدنه صنعت نفت به دلایلی از جمله بازنشستگی کارمندان باسابقه و...، تصمیم لازم و قاطعی برای رفع کمبود نیروی انسانی و تأمین نیازهای سازمانی به‌ویژه در بخش طرح‌های عملیاتی صورت نگرفته بود. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، موضوع برگزاری آزمون عمومی استخدامی در دستور کار اجرایی این وزارتخانه قرار گرفت. بر این اساس مطابق ضوابط و مقررات حاکم در صنعت نفت هرگونه جذب نیروی انسانی صرفاً بر اساس مجوز سازمان اداری و استخدامی و با نگاه عدالت استخدامی صورت‌ می‌گیرد و تبدیل وضعیت نیروهای غیررسمی داخل صنعت نفت بدون فراخوان عمومی و برگزاری آزمون استخدامی کشوری مغایر با این رویکرد خواهد بود، بنابراین شرکت در آزمون استخدامی برای تمامی افراد واجد شرایط در سراسر کشور از جمله کارکنان پیمانکاری و قراردادی الزامی است.

آیا نیروهای پیمانکاری، قرارداد مدت موقت، مدت معین، فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت و...  در آزمون استخدامی اخیر از امتیازات خاصی برخوردار خواهند بود؟

الف – از منظر معدل: با وجود ضوابط و مقررات قبلی صنعت نفت در رابطه با داشتن شرط معدل (مقطع کارشناسی ۱۳ و کارشناسی ارشد ۱۵) این شرط مطابق با قوانین اداری و استخدامی کشوری برای تمامی داوطلبان حذف شد.

ب– از منظر سن: شرط سن که مطابق مقررات قبلی اداری و استخدامی صنعت نفت برای مقطع کارشناسی ۳۰ سال و کارشناسی ارشد ۳۴ سال در نظر گرفته شده بود، بر اساس ضوابط ابلاغی جدید و مطابق با قوانین اداری و استخدامی کشوری اصلاح شد و بر این اساس با اعمال شرایط سنی جدید، حداکثر سن ۴۰ سال برای همه مقاطع تحصیلی در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر با توجه به اینکه بسیاری از نیروهای مذکور، متأهل و دارای فرزند هستند، حسب قانون جوانی جمعیت حداکثر سن برای آقایان حسب مورد تا ۴۵ سال افزایش داشته است.

شایان ذکر است با عنایت به اصلاحات مقرراتی صورت گرفته در شرط معدل و شرط سن، خوشبختانه امکان ثبت‌نام جمع بسیاری از نیروهای موجود در صنعت نفت (پیمانکاری، قراردادی مدت موقت/ مدت معین و...) در آزمون استخدامی مذکور فراهم شده است.

ج– از منظر اعطای امتیاز در آزمون کتبی: بر اساس قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت به ازای تأهل ۲ درصد و به ازای هر فرزند نیز ۲ درصد، حداکثر تا ۱۰ درصد به امتیاز تمامی داوطلبان از جمله به کارکنان شاغل غیررسمی صنعت نفت، فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت و... اضافه می‌شود. اما در رابطه با امکان اضافه کردن و اختصاص امتیاز خاصی به نمره آزمون کارکنان غیررسمی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت با توجه به ضرورت هماهنگی و الزام قانونی اخذ تأییدیه مفاد دفترچه راهنمای آزمون استخدامی از سازمان اداری استخدامی کشور، با وجود پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت نفت، مراتب با توجه به صنفی تلقی‌ شدن این گونه امتیازات و به‌دلیل رعایت اصل عدالت استخدامی مورد تأیید قرار نگرفت. علاوه بر تأیید نشدن از سوی سازمان اداری استخدامی کشور، مطابق رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به‌شماره ۳۶ مورخ ۱۳۹۶/۱/۱۵ امکان اختصاص هرگونه امتیاز به کارکنان غیررسمی دستگاه‌های اجرایی در آزمون‌های استخدامی نیز ابطال شده است.

 

 

کلیدواژه

نفت

وزارت نفت

استخدام

آزمون استخدامی

سازمان اداری و استخدامی کشور

صنعت نفت

نیروی انسانی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها