نفت / شناسه خبر: 147789 / تاریخ انتشار : 1401/11/26 15:29
|

حذف وابستگی عراق به برق و گاز ایران شدنی نیست/ دلیل سخت‌گیری افغانستان روی بنزین صادراتی ایران چیست؟

عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: عراق هر قدر هم سرمایه‌گذاری کرده و تولید و برداشت گاز داشته باشد، نیازهای جدید هم خواهد داشت، ممکن است بتواند تولید داشته باشد و سوخت نیروگاه‌ها را تامین کند اما در هر حال با توسعه صنایع ای

نفت امروز /سید حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگاران، درباره صادرات گاز ایران به عراق اظهار داشت: کل ظرفیت بنادر عراق کمتر از 20 میلیون تن است یعنی عراق از دریا یک میلیون و 200 هزار تن TU می‌تواند واردات کانتینر داشته باشد. ظرفیت ترکیه هم از هر دو مرز حدود 20 میلیون تن بیشتر نیست، از عربستان سعودی و کویت هم چون فاصله و هم هزینه حمل زیاد است کالای چندانی نمی‌تواند، وارد کند. بنابراین عراق اجبار دارد حدود 20 تا 25 میلیون تن از نیازهای خود را از مسیر ترانزیتی ایران و یا خرید کالای ایرانی تامین کند و اینکه عده‌ای تصور کنند بتوانند ایران را از بازار عراق خارج کنند، شدنی نیست.

وی افزود: عراق هر قدر هم سرمایه‌گذاری کرده و تولید و برداشت گاز داشته باشد، نیازهای جدید خواهد داشت، ممکن است بتواند تولید داشته باشد و سوخت نیروگاه‌ها را تامین کند اما در هر حال با توسعه صنایع این کشور و مصرف خانوار نیاز به گاز بیشتر دارد، ما نیز سال‌ها صادرکننده هم برق و گاز به عراق خواهیم بود.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درباره بازگشت محموله‌های بنزین صادراتی به افغانستان تصریح کرد: بنزین پالایشگاهی به این کشور صادر نمی‌شود. آنچه به این کشور صادر می‌شود محصولات مینی‌ریفاینری است، با توجه به سختگیری‌هایی که افغانستان روی آنالیز داشته اکنون بسیاری از این تولیدات به سمت بازارهای امارات و آفریقا شیفت کرده و دیگر روی بازار افغانستان متمرکز نیستند.

وی گفت: اکنون برنامه این است که هم ما کیفیت را ارتقاء دهیم و هم اینکه افغانستان استانداردها را برای مینی‌ریفاینری‌ها کاهش دهد. مینی‌ریفاینری‌ها پتانسیل خاصی داند اینگونه نیست که بتوانند مانند پالایشگاه‌ها تولید داشته باشند، عمدتا پالایشگاه شازند محصول پیرولیز تولید و ارسال می‌کند، ولی در هر حال وابستگی پالایشگاه مینی‌ریفاینری کشور به بازار افغانستان به شدت کاهش یافته است.

حسینی ظرفیت پالایش و صادرات محصولات مینی‌ریفاینری را  40 هزار بشکه در روز عنوان کرد.

وی درباره محموله‌های برگشتنی از افغانستان بیان کرد: بعضا گفته شده که این محموله‌ها متعلق به عراق بوده است و یا احتمالا به بازار دیگری برود، در هر صورت طرف افغان محموله را خریداری کرده و با گمرک افغانستان دچار مشکل شده که با جریمه و برگشت مسائل را حل می‌کنند، ما مسئولیتی در قبال آنها نداریم .

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درباره مشکل افغانستان با بحث کیفی و آلایندگی این محموله‌ها تاکید کرد: این محموله‌ها مشکل کیفیت ندارند، بحث افغان‌ها تکنیکی است و این کشور روی آلایندگی حساسیتی ندارد.

به گزارش ایلنا، روز گذشته بلومبرگ به نقل از «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق عنوان کرده بود که مذاکراتی با طرف امریکایی و شرکت‌های این کشور درباره بهره‌برداری از گاز همراه نفت با هدف کاهش تکیه عراق بر گاز ایران داشته است.

کلیدواژه

عراق

ایران

گاز

گازی

افغانستان

بنزین صادراتی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها