نفت / شناسه خبر: 147773 / تاریخ انتشار : 1401/11/24 22:36
|
سخنگوی صنعت برق:

بیش از ۷ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده می‌شود

تهران- نفت امروز- مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: توسعه ظرفیت نیروگاهی برای گذر از تابستان سال آینده به میزان ۷ هزار و ۷۷۸ مگاوات انجام خواهد شد.

نفت امروز /به گزارش خبرنگاران، مصطفی رجبی مشهدی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: شبکه برق ایران برای گذر از تابستان سال آینده بالغ بر ۱۴۰ برنامه عملیاتی تدوین کرده است.

وی ادامه داد: برای این منظور سه سرفصل توسعه ظرفیت نیروگاهی، توسعه شبکه برق و بخش مصرف کنندگان تدوین شده است.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: بخش توسعه ظرفیت نیروگاهی به میزان ۷ هزار و ۷۷۸ مگاوات انجام می شود که حدود ۶ هزار مگاوات آن نیروگاه جدید است.

جزئیات برنامه ارتقای ظرفیت نیروگاه‌ها

رجبی مشهدی گفت: برنامه ارتقا نیروگاه های موجود نیز به جد دنبال می‌شود و علاوه برآن ۸۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا اوج بار سال آینده وارد مدار می‌شود.

وی ادامه داد: حدود ۱۸۸ مگاوات هم از توان نیروگاه های مقیاس کوچک استفاده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: ۷۳۰ مگاوات هم نیروگاه ها آسیب دیده ترمیم و به مدار خواهند آمد.

رجبی مشهدی گفت: برنامه ریزی شده یک هزار و ۷۳۰ مگاوات دچار حادثه شده برای تابستان به مدار بهره برداری برسد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۶۱ درصد تعمیرات نیروگاهی انجام شده است.

سخنگوی صنعت برق افزود: ۹۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی است که ۱۰۷ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی طراحی شده است.

نصب کنتور هوشمند برای مدیریت مصرف

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران ادامه داد: پیش بینی کرده‌ایم برای تابستان سال آینده ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کنتور هوشمند نصب شود که عمده آن برای مشترکان پرمصرف خواهد بود.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به همکاری مشترکان خانگی در سال ۱۴۰۱ گفت: ۴۰ درصد مشترکان با صنعت برق همکاری کردند و مشمول پاداش صرفه جویی شدند و حداقل یک دوره قبض رایگان دریافت کردند.

وی درباره مشارکت بخش صنعت برای صرفه جویی و احداث نیروگاه جدید در سال ۱۴۰۱ گفت: اولین واحد در سمنان با ۱۸۳ مگاوات به مدار آمده است. برنامه این است که ۱۴۷۸ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید تا اوج بار ۱۴۰۲ وارد مدار شود تا محدودیت‌ها مدیریت شود.

وی ادامه داد: طبق برنامه ای که با وزارت صمت داشته‌ایم حداکثر انرژی را تحویل صنعت خواهیم داد، نتیجه این شد که ۱۵ درصد افزایش مصرف برق را در حوزه صنایع انرژی بر شاهد بودیم.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در زمستان قطعی برق ناشی از افزایش مصرف نداشتیم، خاطرنشان کرد: به این وجود تلاش کردیم جاهایی که بیش از الگو مصرف داشتند مدیریت شوند.  

وی درباره جایگزینی نیروگاه بعثت با نیروگاه کلاس F گفت: در این زمینه مشغول رایزنی با محیط زیست هستیم. ظرفیت تولید در تهران کمتر از مصرف است. به عبارت دیگر در تهران، البرز و قم بیشترین مصرف را داریم که رقم آن ۱۱ هزار و ۷۰۰ مگاوات است. بنابراین باتوجه به محدودیت شبکه برق از نیروگاه‌های پریازده استفاده می‌کنیم. با استفاده از نیروگاه  کلاس F به راندمان ۵۵ درصدی می رسیم و این در حالی است که راندمان فعلی نیروگاه کمتر از نصف این رقم است.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه امسال تابستان سه درصد اوج بار افزایش مصرف داشته، گفت: برای سال آینده سه سناریو افزایش مصرف ۳ درصد، ۴.۵ درصد و ۶ درصد را پیش بینی می‌کنیم. به همین دلیل با تدوین برنامه‌های مختلف در حوزه افزایش ظرفیت و مدیریت مصرف به دنبال تامین برق هستیم. طبق برآوردهای صورت گرفته ۴.۵ درصد رشد حدود ۷۲ هزار و ۵۰ مگاوات می‌شود.

گسترش تجارت برق با روسیه

وی درباره وضعیت سنکرون شبکه برق با روسیه گفت: یک نوبت با روسیه سنکرون انجام شد، برای پایداری لازم است از دو مسیر آذربایجان و ارمنستان اتصال را دنبال کنیم که ارتباط مستحکم شود.

وی ادامه داد: ساخت شبکه اتصال با ارمنستان در دست ساخت است و در سال میلادی پیش رو برقدار و ارتباط الکتریکی برقرار خواهد شد.

جزئیات مصرف سوخت نیروگاه‌ها

سخنگوی صنعت برق درباره میزان مصرف گاز و مازوت در زمستان سال جاری در نیروگاه‌ها گفت: ۸۰.۶ درصد مصرف سوخت نیروگاه‌ها گاز، ۱۱.۶ درصد گازوییل و ۷.۸ درصد مازوت است که در دوره فصل سرد میزان مصرف سوخت مایع قدری بیشتر می‌شود؛ یعنی نسبت سوخت مایع و گاز ۵۰-۵۰ می‌شود.

وی با بیان اینکه معمولا مصرف گازوییل ۲ برابر مازوت است، افزود: ۱۵ درصد نیروگاه‌هایی که سوخت مایع مصرف می‌کنند، مازوت و ۸۵ درصد گازوییل است.

کاهش صادرات و افزایش واردات برق

سخنگوی صنعت برق از کاهش ٤٠ درصدی صادرات برق خبر داد و گفت: در زمستان، میزان واردات افزایش و صادرات کاهش می یابد به طوری که میدان واردات ٢٠ درصد رشد و میزان صادرات ٤٠ درصد کاهش یافته است.

رجبی مشهدی در خصوص آخرین وضعیت صادرات و واردات برق کشور گفت: به منظور تامین پایدار برق با کمترین سوخت مصرفی میزان صادرات را کاهش دادیم.

سخنگوی صنعت برق در خصوص میزان بدهی کشورها در حوزه صنعت برق به ایران، گفت: بدهی‌ها به صورت متداول وجود دارد. مطالبات شناور بوده و در حال تسویه است.

ادارات ملزم به خرید برق از بورس انرژی می‌شوند

رجبی مشهدی با بیان اینکه وزارت نیرو به دنبال این است که با همکاری بورس انرژی تابلوی سبز را در بورس فعال کند، گفت: اگر ادارات خودشان به سمت تولید برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر نروندT باید برق مورد نیاز را از طریق بورس تامین کنند که سازمان بورس انرژی نیز در این راستا اعلام آمادگی کرده است.

وی توضیح داد: در تابلوی سبز، عرضه کنندگان نیروگاه‌های تجدیدپذیر و خریداران صنایع و اداراتی هستند که در قانون برای آنها الزام شده که یک درصد از مصرف‌شان تا پنج سال از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین شود.

سخنگوی صنعت برق افزود: اگر این بخش‌ها خودشان اقدام به تولید برق تجدیدپذیر نکنند، صنایع و ادارات و آن بخش‌هایی که ملزم به رعایت این قانون هستند می‌بایست از این طریق نیاز خود را تامین کنند و با قیمت‌هایی که در این تابلو ثبت شده هزینه آن را بپردازند.

رجبی مشهدی تاکید کرد: علاوه بر این قرار شده تا یک رینگ بین‌المللی در بورس ایجاد شود تا شرکت‌ها بتوانند در این رینگ بین‌المللی نسبت به عرضه و یا خرید برق اقدام کنند که این مسئله جزو برنامه‌های آتی بورس خواهد بود و امیدواریم به زودی این مسئله انجام شود؛ چرا که با توجه به موقعیت استراتژیک ایران می‌توانیم از این طریق تبادلات بین‌المللی خود را افزایش دهیم.

وی در خصوص احتمال تغییر ساعات اداری، گفت: قطعا یکی از راه‌های کاهش مصرف تغییر ساعات ادارات است و با توجه به اینکه در سال جدید ساعت تغییر نمی‌کند، این مسئله حساس‌تر است و شاید در برخی از استان‌ها بیش از یک ساعت لازم باشد که این تغییر صورت بگیرد اما تا کنون درباره آن تصمیم گیری نشده و در زمان مقرر در این باره اطلاع رسانی خواهیم کرد.

امکان تبادل ۶۰۰ مگاوات برق با ترکیه

سخنگوی صنعت برق با اشاره به آخرین وضعیت تبادل برق با کشور ترکیه گفت: برنامه ریزی شده تا در تابستان سال آتی از طریق بخش خصوصی تبادل انرژی را با کشور ترکیه داشته باشیم. تست ۴۰۰ مگاوات انجام شده اما امکان تبادل ۶۰۰ مگاوات وجود دارد.

کلیدواژه

برق

ظرفیت نیروگاه

سخنگوی صنعت برق

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها