نفت / شناسه خبر: 147763 / تاریخ انتشار : 1401/11/24 13:49
|
رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو اعلام کرد؛

کاهش ۹ تا ۱۸ متری تراز آب دریای خزر در سال‌های آینده

تهران - نفت امروز - رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: تراز سطح آب دریای خزر در سال‌های آینده با کاهش ۹ تا ۱۸ متری روبرو می‌شود.

نفت امروز /به گزارش نفت امروز، محمدرضا کاویانپور روز دوشنبه در افتتاحیه مدرسه زمستانی آب و محیط زیست افزود: تغییر اقلیم سبب افزایش سطح نوسانات آب دریای خزر شده است.

وی ادامه داد: نیاز است با انجام پژوهش‌های علمی برای این تغییرات برنامه‌ریزی کرد.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: تغییر اقلیم از طرف دیگر سبب افزایش سطح آب در جنوب کشور شده و ما با دو پدیده کاهش در شمال و افزایش تراز آب در جنوب روبرو خواهیم شد.

کاویانپور کشور ایران را کشوری دانست که به دلیل قرار نگرفتن در کنار رودهای بزرگ از دیر باز با مشکلات آبی دست به گریبان است.

وی ادامه داد: همواره این کشور با وجود مشکلات و حمله‌های متعدد توانسته خود را بازیافته و برای مسایل آبی راه‌های مناسب اتخاذ کند.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو خاطرنشان کرد: قنات به عنوان بهترین راهکار اختراع ایرانیان است که رد پای آن را در بسیاری از کشورها می‌توان دید.

کاویانپور ایران را قدیمی‌ترین کشور سازنده سد در جهان برشمرد و گفت: این تلاش‌ها نشان از آن دارد که مسئله آب همواره مهم بوده است.

وی ادامه داد: همین مسئله سبب شده موسسه تحقیقات آب از سال ۱۳۴۶ شکل بگیرد تا بتواند مشکلات بخش آب را با کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی رسیدگی کند.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو خاطرنشان کرد: جمعیت ایران از دهه ۴۰ که حدود ۲۵ میلیون نفر بوده اکنون به حدود ۹۰ میلیون رسیده و همین موضوع به مطالبات آب دامن زده است و از طرف دیگر دشت‌های ممنوعه زیادی برداشت‌های بی‌رویه ایجاد کرده است.

کاویانپور گفت: این امر به معنای کم‌کاری نیست و مشکلات آبی دامن خیلی از کشورها را گرفته است.

وی برگزاری مدرسه زمستانی آب را راهکاری موفق در جهان توصیف کرد که از یک راهکار محلی به تلاشی بین‌المللی برای حل چالش‌های آبی تبدیل شده است.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو ادامه داد: موسسه تحقیقات آب با دو پژوهشکده منابع آب و هیدرولیک تاکنون نزدیک به ۳۰۰ پروژه ملی بزرگ انجام داده است.

کاویانپور ادامه داد: اکنون می‌توان گفت کمتر سدی در کشور وجود دارد که موسسه تحقیقات آب مطالعه‌ای در باره آن نکرده باشد.

وی خاطرنشان کرد: موسسه تحقیقات آب در زمینه پایش بدنه آبی کشور و پایش سدها طرح‌های مطالعاتی زیادی در حال انجام دارد؛ زیرا بسیاری از سدها در حال پیر شدن هستند که نیاز به مطالعات دارند.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو از تدوین طرح علاج بخشی سدها در این موسسه خبر داد و گفت: مطالعات در منابع آبی کشور نیز طرح‌های زیادی در دست انجام است و سامانه‌هایی برای آنها نیز راه‌اندازی شده است.

کاویانپور نیاز سالانه آب شرب کشور را بین ۶ تا ۸ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و خاطرنشان کرد: تنها ۲۰ درصد از این نیاز از طریق پساب برطرف می‌شود در حالی که جهانیان بیشتر به سمت استفاده از پساب رفته‌اند.

وی ادامه داد: اکنون وزارت نیرو برنامه کاملی برای تشویق بخش صنعت کشور نسبت به استفاده از پساب تدوین کرده که انتظار می‌رود بخش زیادی از نیازهای آبی صنعت از این طریق برطرف شود.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو یکی از مراکز وابسته به این موسسه را مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر برشمرد و گفت: پروژه‌های زیادی در این زمینه تدوین و اجرایی شده است.

کاوپانپور ادامه داد: نقشه پهنه‌بندی آب‌های ژرف کشور با همکاری معاونت علمی، فناوری رئیس جمهوری تدوین شده و نیز پروژه آب کارستی با همکاری دانشگاه‌های مشهد سمنان و سبزوار در حال انجام است.

کلیدواژه

آب

نفت دریای خزر

وزارت نیرو

دریایی

دریای شمال

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها