نفت / شناسه خبر: 147715 / تاریخ انتشار : 1401/5/10 12:42
|
سدهای تهران همچنان تشنه‌اند؛

سیلاب‌های اخیر چه میزان موجودی آب سدهای تهران را افزایش داد؟

سیل‌های اخیری که طی روزهای اخیر به وقوع پیوست و خسارات زیادی را به همراه داشت چه میزان آورده برای سدهای پنج‌گانه تهران به همراه داشت؟ آیا این میزان بارش مجوزی برای نادیده انگاشتن مدیریت مصرف است یا هنوز باید مدیریت مصرف آب را جدی گرفت؟

به گزارش نفت امرو از ایرنا، سامانه بارشی که این روزها کشورمان را تحت‌تأثیر خود قرار داده است، گرچه متوسط بارش‌ها را بهبود داد، اما به گفته سخنگوی صنعت آب تأثیر خیلی مناسبی بر سدها نداشته و تنها حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون مترمکعب آورد برای سدها به همراه داشته است.

سامانه بارشی که به نام مونسان معروف شده چه ویژگی‌ای دارد؟

«فیروز قاسم‌زاده» سخنگوی صنعت آب در معرفی این سامانه، گفت: سامانه مونسان یکی از پنج سامانه‌ای است که کشورمان را تحت شعاع قرار می‌دهد و محدوده اثر آن در جنوب و جنوب شرق کشور بوده و به‌ندرت رخ می‌داد که همه پهنه کشور را تحت‌تأثیر قرار دهد.

وی خاطرنشان ساخت: امسال این سامانه تا رشته‌کوه البرز و زاگرس را هم تحت‌تأثیر قرارداد و باعث شد باران‌های بسیار شدید در نقاط مختلف داشته باشیم.

سخنگوی صنعت گفت: ویژگی آن این است که بسیار ناپایدار بوده و در زمان و مکان هم بسیار تغییر است و بارش‌های رگباری بسیار شدید دارد که منجر به سیلاب‌های می‌شود و سیلاب آن در یک بازه زمانی بسیار کوتاه اتفاق می‌افتد که معمولاً حاوی دبی بسیار بالایی است.

وی ادامه داد: لذا دبی که رخ می‌دهد چه یک ساعت باشد چه یک ثانیه اثر خود را باقی می‌گذارد، یعنی وقتی که یک دبی هزار و ۵۰۰ مترمکعبی در یک رودخانه که تاب‌آوری ۳۰۰ مترمکعبی دارد، مدت‌زمان تداوم آن خیلی مهم نیست یعنی یکبار که اتفاق افتاد اثر تخریبی خود را دارد.

سخنگوی صنعت آب بیان کرد: اما از آن طرف اثر چندان مناسبی روی منابع آبی ندارد لذا سامانه بارشی اخیر با وجود بارش‌های خوبی که اتفاق افتاد به‌تناسب بارش‌هایی که در مردادماه دریافت می‌کردیم و عددی که بلندمدت دریافت می‌کردیم که حدود ۴ میلی‌متر مکعب است. متوسط بلندمدت در سامانه اخیر که محدوده بارش آن از ۱۳ تیرماه شروع شده تا الان ۱۱ میلیمتر بارش متوسط کشور را ارتقا داده که عدد قابل‌توجهی است.

وی ادامه داد: این بارش‌ها حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای کشور کرد که عدد قابل‌ملاحظه‌ای نیست.

سدهای پنج‌گانه تهران هرکدام چه میزان آورده دریافت کردند؟

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران درباره میزان ورودی آب به سدهای پنج‌گانه تهران گفته است: بارندگی‌ها و سیلاب‌های روزهای اخیر بیشترین تأثیر را روی سد ماملو داشته به‌طوری‌که وضعیت ذخیره آب این سد را ۵.۵ میلیون مترمکعب بهبود داده است.

سد ماملو در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی تهران، بر روی رودخانه جاجرود و رودخانه تار که ازسوی دماوند می آید در روستای ماملو ساخته شده است. هدف از احداث سد ماملو، تأمین آب کشاورزی، آب شرب و برق شهرهای پاکدشت، ورامین و جنوب تهران است.  دریاچه این سد حدود ۸۰۰ متر عرض و ۳ هزار متر طول دارد.

سدهای پنج‌گانه تهران شامل سد ماملو، لار، لتیان، طالقان و امیرکبیر است.

وضعیت بقیه سدها چگونه است؟

«محمد شهریاری» مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران میزان ورودی آب به سد لار را ۱.۶ میلیون مترمکعب، سد لتیان یک میلیون مترمکعب، طالقان ۱.۲ میلیون مترمکعب و سد امیرکبیر را کمتر از یک میلیون مترمکعب عنوان کرده است.

گرچه سدهای پنج‌گانه تهران در مجموع چیزی حدود ۹ میلیون مترمکعب آب از سیلاب‌ها دریافت کرده‌اند اما این میزان آب تنها نیاز سه روز آبی این شهر را پاسخگو است.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران در این باره گفته است: باتوجه‌به کاهش هایی که هم در میزان نزولات جوی و هم در منابع آب ورودی به سدها طی دو سال پی‌درپی خشکسالی روبرو بوده‌ایم از شهروندان درخواست می‌شود همچنان مدیریت مصرف و صرفه‌جویی را مدنظر داشته باشند.

 

به‌این‌ترتیب مشخص می‌شود که بارش‌های اخیر و سیلاب‌های آن هیچ مجوزی برای زیاده‌روی در مصرف آب به ما نمی‌دهد زیرا همچنان سدها تشنه‌اند.

کلیدواژه

سدهای تهران

سیلاب

تهران

سد لار

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها