نفت / شناسه خبر: 147633 / تاریخ انتشار : 1401/4/25 14:00
|
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران:

مشترکان می‌توانند گاز مازاد مصرفی خود را در بورس انرژی بفروشند

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه با اجرای پروژه کنتورهای هوشمند گاز، مدیریت مصرف ازسوی مردم اتفاق می‌افتد، گفت: اگر مشترکی گاز کمتری مصرف کند، می‌تواند گاز مازاد را در بورس بفروشد.

به گزارش نفت امروز به نقل از ایرنا، مجید چگنی با بیان اینکه قیمت گاز در ایران بسیار ارزان است، اظهار کرد: قیمت گاز در اروپا مترمکعبی بیش از ۲ دلار است و حتی زمان‌هایی به بالای ۴ دلار نیز می‌رسد، در حالی که قیمت گاز در ایران در بخش خانگی حدود ۷۰ تومان است.

وی اظهار کرد: هدف از اجرای پروژه کنتورهای هوشمند این است که مدیریت مصرف انجام شود و از خدمات ارائه‌شده درست استفاده کنیم.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه زیرساخت‌های بورس برای عرضه گاز فراهم است، ادامه داد: اگر مشترکی گاز کمتری مصرف کند، می‌تواند گاز مازاد را در بورس عرضه کند، در این پروژه هر مقدار که مشترکان بتوانند مصرف گاز را ذخیره کنند، می‌توانند در بورس انرژی به قیمت آزاد بفروشند.

به گفته چگنی، زمانی که این پروژه تکمیل شود یکی از اهداف این است که گاز در بورس انرژی فروخته شود.

وی تأکید کرد: سال ۱۴۰۰ براساس قانون بودجه تکلیفی داشتیم که بخشی از گاز را در بورس انرژی عرضه کنیم، اما به‌دلیل اینکه زیرساخت‌ها آماده نبود و پایان سال این زیرساخت آماده شد، امکان عرضه گاز به‌وجود نیامد.

براساس این گزارش، شرکت ملی گاز ایران بر اساس لایحه بودجه امسال، برای اصلاح الگوی مصرف، موظف است به‌منظور هوشمندسازی توزیع گاز و نصب کنتورهای هوشمند با اولویت مشترکان پرمصرف اقدام کند. در حوزه سخت‌افزاری، ساخت کنتورهای هوشمند در اولویت قرار دارد و اکنون در اروپا نیز بحث‌های هوشمندسازی پیگیری می‌شود. این پروژه کلان باید در چهار سال عملیاتی شود و بر اساس برآورد اولیه، چهار میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

 

 

کلیدواژه

شرکت ملی گاز

گاز مصرفی

مجید چگنی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها