نفت / شناسه خبر: 147508 / تاریخ انتشار : 1401/3/31 11:42
|

رفع گره‌های عملیاتی صنعت نفت ایران با محصول فناورانه نانویی داخلی

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای تعمیر و نگهداری ۲۲ حلقه از چاه‌های خود از فناوری یک شرکت نانویی ایرانی بهره گرفت و با انعقاد قرارداد خرید این فناوری از خروج ۵ میلیون دلار ارز جلوگیری کرد.

به گزارش نفت امروز، رامین روغنیان معاون مدیر فنی بخش مهندسی نفت شرکت ملی مناطق نفت جنوب در این خصوص گفت: شرکت ملی مناطق نفت جنوب بزرگترین زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است که امکان تولید روزانه بیش از ۲٫۹ میلیون بشکه نفت را دارد که تقریبا ۷۵ درصد از تولید کل کشور است. این شرکت مسئولیت توسعه ۴۵ میدان نفتی را نیز به عهده دارد.

وی بیان کرد: یکی از ملزومات مهم برای تداوم تولید از میادین، موضوع تعمیر چاه‌ها است و برای این کار لازم است از پکرهای حفاری استفاده شود که هزینه بالایی را به شرکت تحمیل می‌کند، با توجه به نیاز شرکت ملی مناطق نفت جنوب، امکان‌سنجی ساخت پکرهای حفاری در دستور کار قرار گرفت و همکاری ویژه‌ای در این باره با دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد.

جمال ارغوانی هادی مدیرعامل شرکت کیا صنعت شریف، در خصوص این همکاری و محصول ارایه شده افزود: در سال ۱۳۹۴ در دانشگاه صنعتی شریف یک قرارداد ارتباط با صنعت را با شرکت ملی مناطق نفت جنوب امضا کردیم و در سال ۱۳۹۷ تحقیقات این پروژه به نتیجه رسید و در سال ۱۳۹۸ نیز شرکت کیا صنعت شریف تاسیس شد. تمرکز ما در این شرکت اسپین‌آف شده (زایشی) از دانشگاه شریف، روی تولید پکرهای (توپک) درون چاهی مورد استفاده برای حوزه نفت و گاز بود. پکرهای ما مبتنی بر قطعات الاستومری بود، الاستومرها در چاه‌ها به دلیل دمای بالا و شرایط سخت با چالش‌هایی روبرو هستند و در نتیجه نمی‌توانستیم هر الاستومری را به کار گیریم. برای رسیدن به الاستومری که جوابگوی این شرایط چاه باشد، به سراغ فناوری‌نانو رفتیم.

 

در شیمی، الاستومر یا پلیمر الاستیک (Elastomer) به پلیمر های الاستیک یا شبه ‌پلاستیک گفته می شود که خاصیت ارتجاعی دارند.رفع گره‌های عملیاتی صنعت نفت ایران با محصول فناورانه نانویی داخلی

وی ادامه داد: کل فرآیند طراحی، توسعه و تولید این پکرها در شرکت کیا صنعت شریف انجام شد و روی یک حلقه چاه به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج کاملا قابل قبول بود و مورد تایید مسئولان شرکت ملی مناطق نفت جنوب قرار گرفت. از این رو همکاری میان این شرکت دانشگاهی و شرکت ملی مناطق نفت جنوب تداوم یافت و از این پکرها در ۲۲ حلقه از چاه‌ها استفاده شد که مزایایی نظیر ایمن‌سازی چاه یا جلوگیری از هرز رفتن را به همراه داشته است.

مدیرعامل شرکت کیا صنعت شریف افزود: براساس اعلام مسئولان شرکت ملی مناطق نفت جنوب، این پکرها گره‌های عملیاتی متعددی را برای صنعت نفت ایران باز کرده است.

به گفته محمد حسین غزل رییس اداره مهندسی بهره‌برداری شرکت ملی مناطق نفت جنوب قرارداد برای خرید ۱۰۰ پکر با این شرکت فناور منعقد شده است که ارزش آن‌ها در بازار بین‌المللی در مجموع ۵ میلیون دلار برآورد می‌شود که با تولید داخلی این پکرها از خروج ارز از کشور جلوگیری شده است. از آنجا که فناوری تولید این پکرها در انحصار چند شرکت آمریکایی است، تولید آن‌ها به صورت بومی در داخل کشور یک پیروزی برای صنعت نفت ایران است.

کلیدواژه

صنعت نفت

محصول فناورانه نانویی

شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب

رامین روغنیان

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها