نفت / شناسه خبر: 147479 / تاریخ انتشار : 1401/3/29 16:00
|

چهار پروژه مهم عمرانی قم با اعتبارات سفر استانی رییس جمهور در مسیر بهره برداری

در جریان سفر رییس‌جمهور و هیات دولت به استان قم که در دی‌ماه سال گذشته انجام شد،‌ بر روند پیشرفت و تکمیل چهار پروژه مهم عمرانی و شهری در این استان شامل چهار خطه کردن محور پردیسان- ورجان، ورزشگاه ۴۵۰۰ نفری پردیسان، جمع‌آوری ریل‌های متروکه و اجرای خط انتقال آبرسانی به روستاهای قنوات تاکید شد.

به گزارش نفت امروز به نقل از ایرنا، این چهار پروژه مهم که در سال‌های گذشته جزو اولویت‌های استان محسوب می‌شد ولی به دلایلی از جمله کمبود اعتبار نیمه‌تمام رها شده بود، پس از سفر هیات دولت سیزدهم به استان قم، بار دیگر در صف انتظار برای تکمیل و بهره‌برداری قرار گرفت.

با توجه به این‌که اتمام طرح‌های نیمه‌تمام از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم عنوان شده است، بهره‌برداری از این طرح‌ها می‌تواند به روند توسعه استان قم شتاب بخشد.

 چهار پروژه مهم عمرانی قم با اعتبارات سفر استانی رییس جمهور در مسیر بهره برداری
 عملیاتی شدن طرح چهار خطه کردن محور پردیسان- ورجان​​​​​​

 

 چهار پروژه مهم عمرانی قم با اعتبارات سفر استانی رییس جمهور در مسیر بهره برداری
 عملیاتی شدن طرح چهار خطه کردن محور پردیسان- ورجان

مدیرکل راه و شهرسازی قم در این زمینه گفت: همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه(س) طی آیینی با حضور استاندار، عملیات اجرایی تعریض و چهار خطه کردن محور پردیسان- ورجان آغاز شد.

محمد صادقی افزود: محور بزرگراهی و جدید قم- کهک، از تپه سلام جاده اراک آغاز و بعد از عبور از عرض رودخانه و محور پردیسان به ورجان، کهک و روستای دستگرد قم ختم می‌شود.

وی طول محور بزرگراهی جدید قم- کهک را ۲۸ کیلومتر عنوان و اضافه کرد: در مرحله نخست این طرح، با توجه به اولویت مسیر، قطعه پردیسان- ورجان به طول ۱۳ کیلومتر چهار خطه می‌شود که وارد مرحله عملیاتی شد.

وی بیان کرد: با توجه به آمدوشد و شلوغی محور پردیسان - ورجان و تحمیل خسارت جانی و مالی به مردم، چهار خطه کردن این بخش از محور جدید، از اولویت اساسی برخوردار است.

صادقی تصریح کرد: بعد از ارتقای شهر کهک به شهرستان و با توجه به این‌که این بخش از استان منطقه هدف گردشگری است، تامین زیرساخت‌های حمل‌ونقلی، جاده‌ای، دسترس‌پذیری و تسهیل تردد و ایمنی آن از ماموریت‌های اصلی این اداره کل است.

به گفته وی، تعریض و چهار خطه کردن محور پردیسان - ورجان از مهم‌ترین درخواست‌ها و چالش‌های استان طی ۱۲ سال گذشته می‌باشد که اجرای آن همواره با مشکلاتی از قبیل تامین اعتبار همراه بوده است.

وی گفت: خوشبختانه این طرح در سفر رییس جمهور به استان مطرح شد و با پیگیری‌های استاندار، در ردیف مصوبه‌های استانی سفر قرار گرفت و اعتبار لازم به آن تخصیص یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی قم با اشاره به این‌که کل اعتبار مورد نیاز محور بزرگراهی قم- کهک ۶ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود، با اشاره به اعتبار مورد نیاز مرحله اول این طرح، افزود: اعتبار مورد نیاز مرحله اول این طرح که ۱۳ کیلومتر حدفاصل پردیسان تا میدان ورجان را در برمی‌گیرد، حدود ۲ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

وی افزود: اعتبار طرح فوق با موافقت وزیر راه و شهرسازی و وزارت نفت از محل تهاتر با وزارت نفت تامین شده و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به‌عنوان پیمانکار طرح معرفی شده است.

وی در پایان همچنین با بیان این‌که، طبق قرارداد مدت زمان اجرای  طرح ۱۸ ماه است، ابراز امیدواری کرد: در طول ۱۲ ماه آینده، عملیات چهار خطه شدن مسیر پردیسان- ورجان به طول ۱۳ کیلومتر به بهره‌برداری برسد.

صادقی اعتبار مورد نیاز برای محور بزرگراهی تپه سلام- پردیسان- ورجان- روستای دستگرد را ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد که هزینه فاز اول یعنی پردیسان- ورجان ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

 مسیر موجود پردیسان - ورجان به‌عنوان مسیر رفت، و مسیر برگشت ورجان - پردیسان نیز به موازات محور جدید احداث خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم نیز با اشاره به برنامه استان برای ایمن‌سازی و رفع نقاط حادثه‌خیز محور پردیسان-کهک، گفت: این محدوده به سه پروژه تقسیم شده و برآورد می‌شود برای ساماندهی این محور در نهایت ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار صرف شود.

ابراهیم معتمدی افزود: هم‌اکنون در یک کیلومتر باقی‌مانده از بلوار آیت‌الله بروجردی به بیمارستان خاتم به دلیل تداخل با قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان، بیمارستان خاتم و بلوار آیت‌الله بروجردی باید تقاطع غیرهمسطح احداث شود.

وی اضافه کرد: برای احداث این تقاطع حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این مساله به‌عنوان یکی از مصوبات سفر رییس جمهوری به قم نیز مورد توجه بوده و بر اساس آن قرارگاه خاتم باید از محل تهاتر نفت این پروژه را انجام دهد.

وی با اشاره به برنامه استان در فاز دوم ایمن‌سازی محور پردیسان- کهک، بیان کرد: مناقصه و انتخاب پیمانکار فاز دوم این محور از بیمارستان خاتم تا میدان ورجان به طول ۱۱.۵ کیلومتر و با اعتباری بالغ‌ بر ۷۷۰ میلیارد تومان نهایی شده و از هفته آینده تجهیز کارگاه و کلنگ زنی آن آغاز خواهد شد.

معتمدی با اشاره به اهمیت ایمنی در این محور، ادامه داد: قرارداد فاز دوم این محور از بیمارستان خاتم تا میدان ورجان ۱۸ ماهه است؛ اما تلاش می‌شود تا پایان بهار سال ۱۴۰۲ به‌صورت کامل به بهره‌برداری برسد؛ طبق آمار بیشترین میزان تصادفات این محور طی سال‌های اخیر در محل اجرای فاز دوم به وقوع پیوسته و تسریع در انجام آن برای مدیریت استان اولویت ویژه دارد.

وی یادآور شد: فاز سوم این پروژه نیز از میدان ورجان تا فردو در حدود ۱۲ کیلومتر تعریف شده که بالغ‌بر ۳۰۰ میلیارد تومان برای اجرای آن در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه محور کهک-ورجان به یکی از محورهای مهم گردشگری استان تبدیل شده است، بیان کرد: به دلیل بار ترافیکی قابل توجه این محور لازم است تا ایمن‌سازی آن به‌صورت جدی در دستور کار مسوولان قرار بگیرد.

 چهار پروژه مهم عمرانی قم با اعتبارات سفر استانی رییس جمهور در مسیر بهره برداری
 افتتاح ورزشگاه ۴۵۰۰ نفری پردیسان در نیمه اول سال آینده

ورزشگاه ۴۵۰۰ نفری پردیسان قم نیمه اول سال آینده افتتاح می‌شود

مدیرکل ورزش و جوانان قم با بیان این‌که مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال از محل مصوبات سفر رییس‌جمهور به این استان برای تکمیل ورزشگاه ۴۵۰۰ نفری پردیسان قم واریز شد، گفت: این ورزشگاه نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

ابراهیم سانی‌خانی در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: سفر آیت‌الله رییسی به قم برکات خوبی از جمله پرداختن به موضوع ورزشگاه ۴۵۰۰ نفری پردیسان داشت که این طرح چندین سال متوقف و اقدام مناسبی برای آن انجام نشده‌ بود.

وی اضافه کرد: کل تخصیص طرح احداث ورزشگاه ۴۵۰۰ نفری پردیسان از سفر رییس‌جمهور ۷۰۰ میلیارد ریال است که مرحله به مرحله آزاد می‌شود و با تکمیل هر فاز مراحل بعدی واریزی تکمیل می‌گردد.

وی ادامه داد: با واریز ۲۵۰ میلیارد ریال در مرحله اول، شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور متولی کار است و چند ماهی است که اقدامات لازم را شروع کرده و سقف را به اتمام رسانده است.

سانی‌خانی گفت: مراحل تکمیل این ورزشگاه به‌خوبی طی می‌شود و تا پایان سال‌جاری عملیات عمرانی داخل مجموعه تمام خواهد شد.

وی تاکید کرد: بنا بر اعلام شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور طرح ورزشگاه ۴۵۰۰ نفری پردیسان قم در نیمه اول سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: احداث سقف ورزشگاه بخش مهمی از طرح بود که با تکمیل آن می‌توان به زودتر پایان یافتن طرح امیدوار شد.

طرح احداث ورزشگاه ۴۵۰۰ نفری امام رضا(ع) واقع در شهرک پردیسان، طی دومین سفر استانی دولت نهم به استان قم مصوب و در سال ۱۳۸۸ کلنگ آن زده شد.

این طرح در آن زمان لقب بزرگ‌ترین سالن ورزشی قم را به خود اختصاص داد و قرار بود تا سال ۱۳۹۲ به مرحله بهره‌برداری برسد. با این حال پس از ۱۲ سال، جز اسکلت و سازه‌های کلی آن هیچ پیشرفتی نداشت.

شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی این شهر قم واقع‌ شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

 چهار پروژه مهم عمرانی قم با اعتبارات سفر استانی رییس جمهور در مسیر بهره برداری
 جمع‌آوری ریل‌های متروکه قم
 چهار پروژه مهم عمرانی قم با اعتبارات سفر استانی رییس جمهور در مسیر بهره برداری
 جمع‌آوری ریل‌های متروکه قم

طرح جمع‌آوری ریل‌های متروکه قم عملیاتی شد

فرماندار قم با اشاره به عملیاتی شدن طرح جمع‌آوری ریل‌های متروکه در سطح شهر قم، گفت: این طرح یکی از مصوبه‌های سفر رییس جمهور به قم است که پیگیری‌های لازم برای اجرای این طرح توسط استانداری و اداره ‌کل راه‌آهن قم انجام شد.

عباس ذاکریان افزود: جمع‌آوری یک قطعه ریل راه‌آهن به طول هشت کیلومتر در حاشیه بلوار امام رضا(ع) بخش اول طرح بود که به اتمام رسید.

وی با بیان این‌که قسمت دوم این مصوبه مربوط به راه‌آهن ایستگاه مرکزی به سمت ایستگاه جمکران به طول هفت کیلومتر است، گفت: پس از مقدمات اداری، جمع‌آوری این بخش از ریل‌های متروکه نیز به اجرا گذاشته شد که در مجموع ۲ یا ۳ ماه به طول می‌انجامد.

به گفته وی، با توجه به این‌که حجم کار در این بخش با بخش اول متفاوت است و عملیات خاکی نیز دارد، جمع‌آوری آن زمان بیشتری نیاز دارد.

ذاکریان با تاکید بر این‌که برای اتمام طرح به دلیل تعیین پیمانکار و تجهیز کارگاه، زمان دقیقی را نمی‌توان مشخص کرد، در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت زمین‌هایی که با اجرای این طرح آزاد می‌شود نیز تصریح کرد: در ادامه مصوبه آمده که اگر از زمین‌های ۸۰ هکتاری بازپس‌گیری شده در شهرک پردیسان، به شهرداری واگذار شود، هر بخشی که تملک آن با مستندات لازم برای فردی باشد، با توافق شهرداری، زمین در اختیار قرار خواهد گرفت.

مدیرکل راه‌آهن قم نیز در خصوص هزینه اجرای این طرح گفت: برای مرحله اول طرح، پنج میلیارد ریال هزینه کرده‌ایم.

غلامحسین دباغ با بیان این‌که ادوات جمع‌آوری شده به یکی از ایستگاه‌ها منتقل می‌شود، بیان کرد: مرحله دوم طرح هم به دلیل شرایط خاص و فاصله زیاد تا ایستگاه گارمانوری، به ۷۰ تا ۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که زمان لازم نیز ۶۰ روز برآورد شده است.

 چهار پروژه مهم عمرانی قم با اعتبارات سفر استانی رییس جمهور در مسیر بهره برداری
 اجرای خط انتقال آبرسانی به روستاهای قنوات قم
 چهار پروژه مهم عمرانی قم با اعتبارات سفر استانی رییس جمهور در مسیر بهره برداری
 اجرای خط انتقال آبرسانی به روستاهای قنوات قم

اجرای خط انتقال آبرسانی به روستاهای قنوات در مدت سه ماه به پایان می‌رسد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب (آبفا) استان قم گفت: خط انتقال آبرسانی به روستاهای قنوات با اعتباری بیش از ۴۲۰ میلیارد ریال از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان قم اجرایی شد.

حسن بختیاری افزود: طرح مذکور با هدف آبرسانی به روستاهای قنوات به طول ۱۱ کیلومتر لوله چدن داکتیل به قطرهای ۴۰۰ و ۵۰۰ میلی‌متر، در مدت سه ماه به پایان می‌رسد.

وی اضافه کرد: با تخصیص اعتبار لازم و انتقال آب از شهر قم مشکل کم‌آبی در روستاهای مناطق مرکزی استان قم رفع می‌شود.
همچنین نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات کمبود آب در روستاهای قنوات از تلاش‌های صورت گرفته در اجرای این طرح قدردانی و ابراز امیدواری کرد: این خط انتقال زودتر از زمان مقرر به بهره‌برداری برسد و مشکلات این روستاها رفع شود.
احمد امیرآبادی فراهانی افزود: در مجلس شورای اسلامی از این‌گونه برنامه‌ها که در راستای محرومیت‌زدایی در سطح کشور انجام می‌شود، حمایت می‌کنیم.
قنوات شهری است که در بخش مرکزی از توابع شهرستان قم در استان قم واقع شده‌ است؛ جمعیت این شهر بر اساس سرشماری رسمی سال ۱۳۹۵، برابر با ۹ هزار و ۶۶۷ نفر(۲ هزار و ۴۶۰ خانوار) بوده که بعد از شهر قم پرجمعیت‌ترین شهر استان می‌باشد و همچنین مساحت آن ۷۵۲ هکتار است؛ فاصله قنوات با شهر قم ۱۰ کیلومتر است.

 

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور به همراه چند تَن از اعضای هیات دولت در قالب سیزدهمین سفر استانی، در روزهای ۹ و ۱۰ دی‌ماه جاری به استان قم سفر کرد./

کلیدواژه

قم

سفر استانی

رئیس جمهور

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها