نفت / شناسه خبر: 147274 / تاریخ انتشار : 1401/3/10 11:29
|

ارمغان سوخت پاک برای شکوفایی اقتصادی چهارمحال و بختیاری

گاز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه کشور توانسته است نقشی بی‌بدیل در شکوفایی صنایع و اقتصاد ایفا کند و مناطق کمتر توسعه‌یافته را به سمت دنیایی جدید سوق دهد. کاهش قیمت تمام‌شده تولید محصولات، حفظ محیط زیست و اشتغال‌زایی مولد و... تنها بخشی از دستاوردهای توسعه گازرسانی در بخش صنایع است. استان چهارمحال و بختیاری همواره با عنوان بام ایران، سرزمین شاهکارها و زیبایی‌های طبیعی معرفی می‌شود و تأمین سوخت پاک و ارزان در حفظ منابع طبیعی ارزشمند و محیط زیست این استان نقشی اساسی دارد.

در سال‌های گذشته با توسعه گازرسانی در بخش خانگی از مصرف سوخت‌های مایع و استفاده از درختان به‌عنوان هیزم جلوگیری شده است و بر اساس برنامه‌های تعریف‌شده، پرونده گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار این استان تا پایان سال ۱۴۰۲ بسته می‌شود.

جهانبخش سلیمیان، مدیرعامل شرکت گاز استان چهارمحال و بختیاری درباره گازرسانی در بخش‌ها و نقاط مختلف این استان توضیحاتی ارائه کرده است که مشروح آن را در قالب پرسش و پاسخ با هفته‌نامه مشعل می‌خوانید.

در سال ۱۴۰۰ چه اقدام‌هایی در حوزه گازرسانی انجام شده است و هم‌اکنون چند شهر، روستا و واحد صنعتی استان از نعمت گاز برخوردارند؟

اکنون ۴۳ شهر استان گاز دارند. از ۶۳۹ روستای دارای قابلیت گازرسانی، ۵۳۷ روستا به شبکه گاز متصل شده و گازرسانی به ۱۳ روستا نیز در دست اجراست. در مجموع تاکنون ۲ هزار و ۲۶۷ واحد صنعتی استان به شبکه گاز متصل شده است. سال گذشته یک شهر، ۱۵ روستا و ۱۹۱ واحد صنعتی به شبکه گاز متصل شد. در برنامه تکلیفی سال ۱۴۰۰، جذب ۱۰ هزار مشترک در نظر گرفته شده بود که در بازه زمانی یادشده، ۱۰ هزار و ۵۰۰ مشترک جذب شد، همچنین در بخش صنایع، ۱۰ هزار مترمکعب جایگزینی گاز با سوخت‌های مایع تعریف شده بود که این میزان با افزایش ۳ برابری به ۳۰ هزار مترمکعب در ساعت رسید. با توجه به شعار سال، امسال نیز در حوزه گازرسانی به صنایع و واحدهای تولیدی برنامه ویژه‌ای داریم تا با گازرسانی به این واحدها زمینه رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی فراهم شود.

در سال جدید چه تعداد روستا، واحد صنعتی و مشترک جدید به شبکه گاز متصل می‌شود؟

گازرسانی به ۱۳ روستا در جریان است. جذب ۱۰ هزار مشترک جدید نیز در برنامه‌های امسال قرار دارد و جایگزینی ۲۰ هزار مترمکعب گاز در واحد تولیدی را در برنامه داریم. اطمینان داریم امسال نیز در حوزه گازرسانی به صنایع شاهد جهش خواهیم بود.

پرونده گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان چه زمانی بسته می‌شود؟

اگر مجوزهای مربوطه صادر و تأمین اعتبار شود، قابلیت این را داریم که تا پایان سال ۱۴۰۲ همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار را از نعمت گاز بهره‌مند کنیم. در مجموع حدود ۹۱ روستا از گاز بی‌بهره است که طراحی نیمی از این روستاها در دستور کار قرار دارد.

استان چهارمحال و بختیاری دارای اقلیم ویژه است. برای گازرسانی به مناطق کوهستانی با چه چالش‌هایی مواجه بوده‌اید؟

روستاهای باقیمانده استان در مناطق دوردست، کوهستانی و سخت‌گذر قرار دارند. برای گازرسانی به این روستاها خطوط لوله باید از مناطق کوهستانی عبور کند. برای مثال، در گازرسانی به منطقه «بازفت» عبور از گردنه چری را تجربه کردیم؛ گردنه‌ای که هشت ماه سال شاهد بارندگی است و مسیری کوهستانی، سردسیر و برف‌گیر دارد. از سوی دیگر، این منطقه، پل ارتباطی استان چهارمحال و بختیاری با استان خوزستان است و تردد و ترافیک در آن بسیار بالاست. شرایط گازرسانی در این منطقه بسیار سخت و یکی از چالش‌ها تأمین خاک نرم (سرندی) بود.

در مناطق دوردست و کمتر توسعه‌یافته، تأمین و پشتیبانی از پروژه‌ها به‌سختی انجام می‌شود. برای نمونه تعمیر یک دستگاه حفاری سنگین در این مناطق به‌سختی انجام می‌شود و باید به ۱۸۰ کیلومتر آن سوتر منتقل شود.

برای گازرسانی به مناطق سخت‌گذر، از روش خاصی استفاده می‌کنید؟

بله. تجربه استفاده از روش‌های نو را داریم. در گذشته سه نقطه از استان در شهرستان کوهرنگ را با سی‌ان‌جی گازرسانی کردیم. این فرآیند چالش‌هایی به همراه داشت که در ادامه، این سه نقطه به شبکه سراسری متصل شد. در ارتباط با گازرسانی به روش سی‌ان‌جی، از تریلرهایی برای حمل سیلندرها استفاده می‌شود که این تریلرها به راه‌های ارتباطی مناسب نیاز دارد.

لطفاً گزارشی در حوزه پویش سبز گازرسانی در سطح استان ارائه کنید.

جمعیت بهره‌مند از گاز استان چهارمحال و بختیاری از ۹۵ درصد فراتر رفته و استان سبز هستیم. اکنون ۹۶.۷ درصد جمعیت استان از نعمت گاز برخوردار است. از ۱۰ شهرستان، هشت شهرستان سبز شده است و دو شهرستان لردگان و کوهرنگ نیز تا پایان سال ۱۴۰۲ سبز می‌شوند.

سال ۱۴۰۰ در مجموع چه میزان گاز به بخش‌های مختلف استان تحویل شده است؟ در برنامه سال ۱۴۰۱ چه میزان تعهد تعریف شده است؟

سالانه حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز در سطح استان مصرف می‌شود. سال گذشته ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز به بخش‌های مختلف تحویل شد. ۳۷ درصد این گاز در بخش خانگی، ۲۷ درصد پتروشیمی، ۲۷ درصد به واحدهای صنعتی، ۵ درصد حمل‌ونقل و ۴ درصد نیز به بخش تجاری اختصاص یافت.

با فرهنگ‌سازی خوبی که از سوی روابط عمومی انجام شد و با همراهی مشترکان شاهد کاهش مصرف گاز در بخش خانگی بوده‌ایم. سال ۱۳۹۹ بخش خانگی، در مجموع ۴۱ درصد از مصرف گاز را به خود اختصاص داد؛ در حالی که سال ۱۴۰۰ با وجود افزایش شمار مشترکان خانگی، این میزان ۴ درصد کاهش داشته است. این موضوع سبب افزایش پایداری گازرسانی در واحدهای تولیدی و صنعتی می‌شود.

توسعه گازرسانی در سطح استان چه تأثیری در حوزه حفظ محیط زیست و منابع طبیعی استان داشته است؟

در پنج سال گذشته، گاز با ۱۲ میلیون و ۶۰۰ لیتر سوخت مایع جایگزین شده است. با توسعه گازرسانی در سال گذشته نیز ۲۵۰ هزار لیتر سوخت مایع واحدهای تولیدی از سبد انرژی استان حذف شده است.

در حوزه بهینه‌سازی و کاهش هدررفت گاز چه اقدام‌هایی اجرایی شده است؟

بهینه‌سازی موتورخانه‌ها و جایگزینی کنتورهای ارتقا یافته و هوشمند در دستور کار این شرکت است. ۲۲ هزار کنتور ارتقایافته در سال گذشته جایگزین شده و امسال نیز حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار کنتور جدید جایگزین می‌شود. استفاده از اتصالات مفصلی نیز در دستور کار است و ۴۶ هزار مورد را در سال جدید در دستور کار داریم که این موضوع و اتفاق را به همراه دارد، نخست مقاوم‌سازی تأسیسات در زمان زلزله است؛ دوم اینکه در حوزه نشتی گاز شاهد کاهش خواهیم بود. نشت‌یابی تأسیسات و شبکه نیز به‌خوبی انجام می‌شود و ۱۰۰ درصد شبکه گاز استان نشت‌یابی و موارد گزارش شده برطرف شده است.

به‌منظور تحقق‌بخشی به شعار سال و اشتغال‌زایی، چه برنامه‌هایی در گاز استان چهارمحال و بختیاری تعریف شده است؟

در جهت تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری اقدام‌های خوبی اجرایی شده است. یکی از اقدام‌های بسیار ارزشمندی که در استان به‌صورت واحد انجام می‌شود، توسعه زیرساخت‌های واحدهای گلخانه‌ای است که گازرسانی به این واحدها به‌طور کامل در جریان است. از مجموع ۱۹۱ واحد صنعتی که سال گذشته به شبکه گاز متصل شد، ۱۶۰ مورد مربوط به واحدهای گلخانه‌ای بود.

بر اساس اعلام اداره کل جهاد کشاورزی، به ازای تأمین انرژی و راه‌اندازی هر گلخانه، ۱۰ نفر مشغول کار می‌شوند و با اجرای ۱۶۰ مورد حتی اگر برای پنج نفر نیز شغل ایجاد شده باشد، برای ۸۰۰ نفر اشتغال‌زایی داشته‌ایم. در حوزه اجرای شبکه و قراردادی که بسته می‌شود نیز برای حدود ۱۵ نفر شغل ایجاد می‌شود که با توجه به امضای ۲۰ پیمان، برای حداقل ۲۵۰ نفر شغل ایجاد شده است.

چه اقدام‌هایی در جهت همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده است؟

واحد پژوهش شرکت گاز استان چهارمحال و بختیاری، اقدام‌های خوبی در زمینه تبادل اطلاعات با مراکز دانش‌بنیان و دانشگاهی داشته است. در این زمینه، تفاهم‌نامه‌هایی میان شرکت گاز استان و دانشگاه شهرکرد، دانشگاه آزاد، پیام نور، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان امضا شده است. این تفاهم‌نامه‌ها زمینه بسیار خوبی برای تحقق شعار سال ایجاد خواهد کرد و امیدواریم اتفاق‌های خوبی در این زمینه رخ دهد.

در زمینه بهبود معیشت کارکنان چه اقدام‌هایی انجام شده است؟ آیا طرح طبقه‌بندی مشاغل و بیمه تکمیلی به‌صورت کامل برای کارکنان اجرا شده است؟

پارسال با توجه به سیاست‌هایی که در حوزه کارکنان تدوین شد، تلاش کردیم شرایط مناسبی فراهم کنیم. بر این اساس، جزو نخستین شرکت‌هایی بودیم که سیاست‌های تدوین‌شده در این حوزه را اجرایی کردیم. با افتخار اعلام می‌کنم که طرح طبقه‌بندی مشاغل و بیمه تکمیلی به‌صورت کامل در همه پیمان‌های شرکت گاز استان چهارمحال و بختیاری اجرا شده است. در خصوص طرح جامع خدمات به ایثارگران نیز اقدام‌های کاملی انجام داده‌ایم و ۱۱ نفر از کارکنان برای طی تشریفات اداری معرفی ‌شده‌اند.

برای نظرسنجی و آگاهی از رضایت مشترکان و ذی‌نفعان چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

یکی از مهم‌ترین اهداف ما، ایجاد رضایتمندی ذی‌نفعان است. در سال جدید تغییر نگرش در سازمان اعمال کردیم که این تغییر در نیازسنجی مشترکان انجام شد. بر این اساس خدمات بیشتری را که امکان ارائه آن به مشترکان بود، شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی کردیم و همین موضوع سبب شد رضایتمندی مراجعه‌کنندگان، مشترکان و ذی‌نفعان افزایش یابد.

این نظرسنجی به‌صورت پژوهشی با همکاری جهاد دانشگاهی در سطح استان انجام شد؛ موضوعی که روند مثبت حرکت ما را نشان می‌دهد. امیدواریم با نگاه فعالانه به خواسته‌های ذی‌نفعان در سال جاری نیز همین روال طی شود.

در پایان اگر نکته‌ای باقی‌مانده است، بفرمایید.

ما یک شرکت خدمات‌رسان هستیم و رضایت کارکنان می‌تواند تضمین‌کننده ارائه بهترین خدمات به مردم باشد. در حوزه چارت سازمانی نیاز به بازنگری داریم. اگر از سوی وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران چارت سازمانی بازنگری شود، بخشی از مشکلات منابع انسانی این شرکت حل می‌شود. نکته بعد درباره ابلاغ قوانین تبصره‌های بودجه است. درخواست می‌کنم تدبیری اندیشیده شود که این آیین‌نامه‌ها در کمترین زمان به شرکت‌ها ابلاغ شود تا مواردی را که در قانون آمده است، در همان سال به بهترین شکل ممکن اجرا کنیم.

 

کلیدواژه

سوخت

گازرسانی

چهار محال و بختیاری

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها