نفت / شناسه خبر: 136754 / تاریخ انتشار : 1400/6/30 15:37
|
معاون توسعه طرح‌های برق حرارتی:

دومین واحد بخار نیروگاه ارومیه به زودی وارد مدار می‌شود

معاون توسعه طرح‌های برق حرارتی بر لزوم احداث به موقع واحدهای بخار تاکید کرد و گفت: تاخیر در بهره‌برداری از هر واحد بخار سیکل‌ترکیبی روزانه هزینه‌ای معادل با ۹۰ هزار یورو در پی خواهد داشت.

به گزارش نفت امروز به نقل از ایرنا، حمیدرضا عظیمی در جریان بازدید از نیروگاه ارومیه با اعلام این خبر افزود: این مجموعه دارای ۶ واحد گازی است که قرارداد احداث بخش بخار این واحدهای گازی و تبدیل آن‌ها به سیکل‌ترکیبی میان شرکت سرمایه‌گذار و برق حرارتی منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه احداث سه واحد بخار توسط سرمایه‌گذار در دستور کار قرار گرفته است، گفت: واحد نخست بخار این نیروگاه مردادماه سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته واحد دوم بخار نیروگاه تا پایان آذرماه و واحد سوم نیز تا خرداد سال آینده وارد مدار خواهد شد.

معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی پیشرفت فیزیکی واحد دوم بخار نیروگاه ارومیه را حدود ۸۴ درصد برشمرد و افزود: سومین واحد بخار این مجموعه نیز دارای پیشرفت مناسبی است و بایستی نقدینگی لازم تامین و به پروژه تزریق شود.

عظیمی محل تامین منابع لازم برای اجرای این پروژه را از محل سوخت صرفه‌جویی عنوان کرد و گفت: در مرحله نخست ۷۰ میلیون مترمکعب صورت‌حساب سوخت صرفه‌جویی شده واحد نخست بخار نیروگاه به تایید وزارت نفت رسیده است و برای در اختیار دادن سوخت صرفه‌جویی شده مراتب به سازمان برنامه و بودجه اعلام شده است.

وی ادامه داد: تبصره ۱۴ قانون بودجه سنواتی نیز محل دیگری بوده که برای تامین منابع مالی این پروژه‌ها لحاظ شده است که توانسته‌ایم سال گذشته بخشی از مطالبات سرمایه‌گذار را از این محل پرداخت کنیم. در سال جاری هم مکاتبات لازم صورت گرفته تا بتوانیم مابقی سرمایه‌گذاری انجام شده در واحدهای بخار این نیروگاه را از محل تبصره ۱۴ قانون بودجه سنواتی و سوخت صرفه‌جویی شده به سرمایه‌گذار پرداخت کنیم.

معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی احداث بخش بخار واحدهای گازی و تبدیل آن‌ها به سیکل‌ترکیبی را از سیاست‌های اصلی و راهبردی وزارت نیرو و برق حرارتی اعلام کرد و گفت: اجرای این پروژه‌ها علاوه بر افزایش ظرفیت تولید برق کشور باعث رشد راندمان نیروگاه‌های حرارتی و کاهش مصرف سوخت نیروگاه‌ها می‌شود.

عظیمی با تاکید بر اینکه احداث هر واحد بخار سالانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد کرد، افزود: نکته مهم در احداث بخش بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی، اجرای به موقع واحدهای بخار با حداقل فاصه زمانی از دوره احداث واحدهای گازی است. در حال حاضر عمر برخی از واحدهای گازی قابل تبدیل به سیکل‌ترکیبی به بیش از یک دهه رسیده که این امر اهمیت و فوریت تکمیل واحدهای بخار مربوطه را دو چندان ساخته است.

عظیمی ادامه داد: تاخیر در بهره‌برداری از هر واحد بخار سیکل‌ترکیبی (با احتساب قیمت ۱۳ سنت برای هر مترمکعب گاز طبیعی) روزانه هزینه‌ای معادل با ۹۰ هزار یورو در پی خواهد داشت که برای ۳۵ واحد باقی‌مانده روزانه هزینه‌ای بالغ بر سه میلیون یورو به سرمایه‌های ملی تحمیل خواهد شد.

کلیدواژه

معاون توسعه طرح‌های برق حرارتی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها