نفت / شناسه خبر: 136704 / تاریخ انتشار : 1400/6/27 13:28
|

رویترز: با وجود تحریم‌ فروش محصولات نفتی ایران افزایش یافت

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که با وجود تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در حوزه انرژی، این کشور در فروش سوخت و محصولات پتروشیمی بازار پررونقی را تجربه کرده است.

به گزارش نفت امروز به نقل از مهر،  رویترز در گزارشی اعلام کرد که در سال‌های اخیر و با وجود تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در حوزه انرژی، این کشور در فروش سوخت و محصولات پتروشیمی بازار پررونقی را تجربه کرده است و در صورت لغو تحریم‌های آمریکا، ایران به راحتی می‌تواند به بازار آسیا و اروپا بازگردد.

این گزارش می‌گوید هرچند تحریم‌های نفتی آمریکا، بازار نفت خام را برای ایران با چالش روبرو کرد، ولی ردیابی فروش سوخت و محصولات پتروشیمی از سوی کشورها کاری دشوار است و به راحتی نمی‌شود مانع اقدام کشورها برای فروش محصولات خود شد.به گفته نویسنده این گزارش، آمار وزارت نفت و بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که تهران در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی صادر کرده که دو برابر ارزش نفت خام صادراتی است.

در همین ارتباط نیز «حمید حسینی»، عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان محصولات نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفته است: جهان وسیع است و راه‌های دور زدن تحریم‌ها هم بی‌پایان است.بر اساس این گزارش، صادرات بنزین ایران در سال ۲۰۲۰ حدود سه میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سال قبل از آن رقم قابل توجهی است.

تا کنون مقامات و کارشناسان متعددی اعلام کرده‌اند که کارزار فشار حداکثری و تحریم آمریکا علیه ایران با شکست روبرو شده و واشنگتن نتوانسته به اهداف مورد نظر خود در برابر ایران دست یابد. از جمله پیشتر در مردادماه امسال، «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده بود: ما یک وضعیتی را به ارث برده‌ایم، وضعیتی که طی آن کارزار فشار حداکثری که دولت ترامپ علیه ایران اعمال کرده بود، به طرز وحشتناکی شکست خورد و این به طرز بدی به منافع ایالات متحده آسیب زده است.

کلیدواژه

نفت

تحریم

تحریم نفتی ایران

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها