نفت / شناسه خبر: 136314 / تاریخ انتشار : 1400/5/24 20:25
|

علت تغییرات جدید آرامکو چیست؟

آرامکو سعودی به دنبال معاملاتی است که اعتماد سرمایه گذاران را به بزرگترین شرکت نفتی جهان افزایش دهد. بر اساس گزارش رویترز، مدیرعامل آرامکو معتقد است این معاملات می تواند شامل فروش دارایی یا موافقت‌نامه‌های عرضه باشد.

به گزارش نفت امروز به نقل از اویل پرایس، زندگی برای غول سعودی تا همین اواخر آسان بود.  نفت را پمپ می کرد ، در بازارهای بین المللی می‌فروخت و از درآمدهای آن برای  اقتصاد عربستان استفاده می‌کرد.
 
 در حال حاضر ، همه چیز کاملاً متفاوت است.
 
  اولویت اصلی آرامکو،  هنوز بزرگترین سهامدار آن - دولت عربستان است -  جهان، عربستان را به سمت تغییر سوق می‌دهد.
 
طرح  فروش دارایی‌های عربستان، همان کاری است که  امارات متحده عربی انجام داد و بخشی از سهام انرژی خود را فروخت، تا آن را تا وقتی فرصت هست، پول کند. اکنون که قیمت نفت بعد از پاندمی  بهبود یافته است ، بهترین زمان برای این کار است.  Adnoc در چهار سال اخیر، دارایی خود را واگذار کرده است و تا کنون حدود 30 میلیارد دلار درآمد داشته است.  آخرین طرح واگذاری  بخشی از شرکت‌های حفاری اماراتی است و گفته می‌شود که درآمد حاصل  برای پروژه‌های انرژی پاک استفاده خواهد شد.
 
 آرامکو در موقعیت بسیار مشابه آدناک قرار دارد ، بنابراین جای تعجب نیست که شبیه آن عمل کند.  هر دو شرکت دولتی به خاطر انتقال انرژی خود را در قلمرو ناشناخته‌ جدید یافته‌اند ، که پایه‌های وجود آنها را متزلزل کرده است. آن‌ها باید مانند سایر تولیدکنندگان نفت، برای زنده ماندن در جهانی، خود را آماده کنند که تقاضا کم است.
 
 راه بدیهی توسعه پروژه‌های انرژی کم کربن است،  مانند شرکت Big Oil.  و به نظر می رسد این مسیری است که Adnoc و Aramco انتخاب کرده اند.  در اوایل این هفته ، پس از انتشار نتایج سه ماهه دوم و نیمه اول آرامکو ، مدیر اجرایی آرامکو اعلام کرد،  این شرکت به دنبال معاملات جدیدی برای به جریان انداختن سرمایه است.
آرامکو جزئیات این معاملات را افشا نکرده است ،اما گزارش رویترز نشان می‌دهد، آرامکو قصد دارد سهم خود را در تجارت خطوط لوله گاز را بفروشد.  
 
 یکی دیگر از زمینه های ممکن برای معامله، هیدروژن است.  ناصر در به تحلیلگران گفت: "ما به دنبال تصاحب درصد زیادی از بازار هیدروژن هستیم و  جلو هستیم."
 
 احمد الخویتر در اواخر ماه ژوئن به CNBC گفت: "ما شاهد شکل گیری یک بازار واقعی هستیم.این فرصتی برای ما است تا یک بازار جدید ، رو به رشد و پایدار را تأمین کنیم ، زیرا این یک انرژی بودن کربن است."
 
 مدیر اجرایی آرامکو همچنین اضافه کرد که بازار هیدروژن در نقطه عطفی قرار دارد و فناوری‌های استفاده از گاز به بلوغ رسیده و در دسترس بازار قرار گرفته است.
 
 ال خوویتر ادامه داد: "ما کمترین میزان هیدروکربن را داریم. می‌توانیو  CO2 را جذب کنیم  و  هیدروژن را با هزینه مناسب و بدون CO2 تأمین می کنیم."
 
 در این ماه ، آرامکو اعلام کرد که یک توافق اولیه با دولت آلمان برای کار مشترک در حوزه هیدروژن امضا کرده است. بر اساس اظهارات ناصر ، به معنای عرضه هیدروژن عربستان به آلمان است.
 
 سوال این است که  آیا این تغییر به سمت هیدروژن و احتمالاً سایر محصولات کم کربن قادر به ایجاد درآمدی شبیه  تجارت اصلی آرامکو است؟  این  سوال بسیار حیاتی است زیرا  سعودی‌ها برای تأمین هزینه‌های خود  در بحبوحه همه‌گیری ، رکود تقاضای نفت و اکنون فشار به سمت انرژی تجدیدپذیر تقلا می‌کنند.  برای انجام این کار حتی به استقراض روی آورده‌اند.
 
 البته مدتی طول می کشد تا آرامکو مجبور شود بین نفت و انرژی کم کربن یکی را انتخاب کند.  این شرکت در حال  تلاش می‌کند رزومه خود را سبز کرده و از دارایی.های  خود در را نقد کند.
 
 کاری که  خلیج فارس  انجام می‌دهد، چراکه شرایط قیمت مطلوب است.  بیگ اویل نیز به همین دلایل این کار را انجام می دهد. اما برخی  این این اقدامات را  بلوف سبز گذاشتند.
 
 شرکت مدیریت مالی بلک‌راک ماه گذشته، خاطرنشان کرد که "واگذاری یک شرکت ، چه به صورت مستقل و چه از طریق حکم دادگاه ، ممکن است یک شرکت را به صفر خالص نزدیک کند ، اما هیچ کاری برای نزدیک شدن جهان به صفر خالص انجام نمی دهد."
 
 اما اگر بخواهیم منصف باشیم ، این وظیفه شرکت Big Oil و Aramco یا Adnoc نیست که بتواند تقاضای جهانی نفت را کاهش دهد.  این وظیفه دولت‌ها و غول‌های مالی مانند بلک‌راک است. شرکتهای نفتی چه خصوصی چه دولتی  آموخته‌اند که در مسیر جریان حرکت کنند.

کلیدواژه

آرامکو

نفت صعودی

عربستان صعودی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها