نفت / شناسه خبر: 136123 / تاریخ انتشار : 1400/5/9 14:48
|

افزایش ظرفیت نمک‌زدایی در مناطق نفت‌خیز جنوب

مدیر مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی پروژه احداث کارخانه نمکزدایی و شیرین­‌سازی نفت خام قلعه‌نار خبر داد.

به گزارش نفت امروز به نقل از شانا، ابراهیم پیرامون گفت: این پروژه شامل احداث واحد نمکزدایی قلعه‌نار با ظرفیت ۲۰ هزار و شیرین‌سازی ۴۲ هزار بشکه در روز و توسعه کلاستر کبود است که پیش‌بینی می‌­شود کارهای باقیمانده برای راه‌اندازی این کارخانه و کلاستر کبود امسال تکمیل شود، همچنین احداث ۵.۵ کیلومتر خط برق‌رسانی فشار قوی و حفر چاه پساب نمکزدایی نیز در قالب این قرارداد تکمیل شده و آماده راه‌اندازی است.

 
وی افزود: در این پروژه کارهای سیویل و ساختمانی به‌طور کامل اجرا شده و همه مخازن تحت فشار و اتمسفریک و خطوط لوله داخل کارخانه و خطوط اتصال به بهره‌برداری و تزریق گاز قلعه‌نار تکمیل شده است.
 
مدیر مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: در شرایط تحریم‌های ظالمانه کالاهای خارجی پروژه از جمله پمپ‌های فرآیندی، تجهیزات ابزاردقیق، شیرآلات کنترلی، پکیج جوش‌آور و کالاهای داخلی شامل دیزل ژنراتورها و تجهیزات برق، تابلوهای LV/MV و ترانسفرمرهای برق، مبدل حرارتی، پکیج نمکزدا، مخزن اسکیمر، برج تثبیت و دیگر کالاها نیز ساخته و نصب شده‌اند.
 
پیرامون تصریح کرد: دیگر تجهیزات مورد نیاز از جمله بخش جزیی باقیمانده لوله‌ها و تجهیزات ابزاردقیق و سیستم کنترل و کولرهای هوایی نیز خریداری شده و آماده حمل به محل پروژه هستند، تجهیزاتی مانند پمپ‌های آتش‌نشانی و پکیج تصفیه پساب نیز در حال ساخت است.
 
وی گفت: با احداث این کارخانه که در مجاورت واحد بهره‌­برداری قلعه‌نار در حال ساخت است، ۲۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت نمک‌زدایی مناطق نفت‌خیز جنوب افزوده می‌شود و با راه‌­اندازی این کارخانه با کاهش H۲S، مشکل فرسایش خطوط لوله انتقال نفت میدان‌های کبود، بالارود و قلعه‌نار به مبادی پالایش و صادرات برطرف می‌شود.
 
میدان نفتی قلعه‌نار در شمال خوزستان و در گستره عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان قرار دارد.
 
 

کلیدواژه

نمکزدایی

شرکت صنعت نفت جنوب

شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها