نفت / شناسه خبر: 135729 / تاریخ انتشار : 1400/4/7 18:20
|

کاربرد نانو افزودنی‌های در میادین نفتی پارس جنوبی و اهواز

سه محصول نانوافزودنی "سیالات حفاری جهت بازدارندگی شیل"،"نانوسیال حفاری بازدارنده شیل" و "نانوسیال حفاری با غلظت نمک بسیار پایین" متعلق به یکی از شرکت‌های فناور علاوه بر کاربردی شدن در میادین نفتی، به کشور آذربایجان نیز صادر شده است.

به گزارش نفت امروز به نقل از ستاد نانو، شروین ترقی‌خواه، سرپرست سیستم‌های سیال حفاری یکی از شرکت‌های فناور با اشاره به محصولات تولیدی این شرکت گفت: در حال حاضر نانوافزودنی سیالات حفاری جهت بازدارندگی شیل و نانوسیال حفاری بازدارنده شیل به تولید انبوه رسیده‌اند و در پروژه‌های مختلفی از آن‌ها استفاده می‌شود. هر دوی این محصولات در چاه شماره ۲ یلدا، چاه ۱ و ۴ میدان نفتی اهواز و پارس جنوبی استفاده شده‌اند.

وی با بیان اینکه نانوافزودنی سیالات حفاری این شرکت جهت بازدارندگی شیل، به کشور آذربایجان صادر نیز شده است، اظهار کرد: این شرکت پتنت مربوط به فناوری نانوسیال حفاری بازدارنده شیل را نیز به ثبت رسانده است.

این دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی دانشگاه امیرکبیر درباره فرآیند توسعه این فناوری‌ها افزود: این محصولات در بخش تحقیق و توسعه این شرکت توسعه یافته است و بررسی‌های ما نشان می‌دهد که نسبت به نمونه‌های خارجی هم از نظر قیمت و هم عملکرد مزیت‌های زیادی دارد.

به گفته وی، بیشتر ترکیبات چاه‌های حفاری آب‌دوست هستند و آب سیال مورد استفاده در حفاری را جذب می‌کنند و این، ریزش چاه را به دنبال دارد، بنابراین در سیال حفاری از بازدارنده و نمک، معمولا کلرید پتاسیم، استفاده می‌کنند. استفاده از این نوع نمک مشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌کند و تصفیه پسماند، هزینه بالایی دارد.

سرپرست سیستم‌های سیال حفاری این شرکت‌ فناور خاطرنشان کرد: نوآوری این شرکت در این مرحله این بود که نمک کلرید پتاسیم را حذف و به جای آن از نانوافزودنی استفاده کرده است که بازدارنده خوبی برای سازندهای رسی و شیلی است و از افت خواص رئولوژیکی سازند حین حفاری جلوگیری کرده به طوری که این نانوافزودنی‌ در دمای بالای سطوح پایینی زمین نیز به خوبی عمل می‌کند و نیازی به استفاده از افزودنی دیگری در سطوح پایین نیست و مورد مهم‌تر اینکه استفاده از این محصولات به دلیل وجود نمک کم در آن از لحاظ زیست‌محیطی نیز به‌صرفه‌تر است. متقاضیان این محصولات شرکت ملی نفت، شرکت ملی حفاری و همه شرکت‌های بالادستی نفتی هستند که این فناوری می‌تواند به بهبود عملکرد آن‌ها در زمینه حفاری کمک کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از دیگر محصولات این شرکت می‌توان به روان‌کننده‌ها، بازدارنده‌ها و پایدارکننده‌های پلیمری اشاره کرد.

کلیدواژه

نانو افزودنی‌

میادین نفتی پارس جنوبی و اهواز

میادین نفتی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها