نفت / شناسه خبر: 115138 / تاریخ انتشار : 1398/7/6 13:00
|

جزئیاتی از اعطای مجوز ۴۰ طرح جدید پتروشیمی/ ساخت ۶ پتروپالایشگاه در جاسک و چابهار

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به جزئیات ۴۰ طرح جدید پتروشیمی که مجوزشان صادر شده است، گفت: ۶ پتروپالایشگاه در جنوب کشور راه‌اندازی می‌شود که یکی از آنها در جاسک و ۵ واحد دیگر در ...

نفت امروز /مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به جزئیات ۴۰ طرح جدید پتروشیمی که مجوزشان صادر شده است، گفت: ۶ پتروپالایشگاه در جنوب کشور راه‌اندازی می‌شود که یکی از آنها در جاسک و ۵ واحد دیگر در منطقه چابهار خواهد بود.

علی محمد بساق زاده مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به ۴۰ طرح جدید پتروشیمی که برایشان مجوز صادر شده است گفت: در قدم نخست به دنبال افزایش تولید انواع محصولات پتروشیمی از ۶۵ هزار تن به ۱۰۰ هزار تن تا سال ۱۴۰۴ هستیم که این طرح ها شامل اوره و آمونیاک، متانول، مواد لاستیک، پلی اتیلن و دیگر محصولات می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در گام دوم بیشتر به دنبال واحدهایی هستیم که پایه و اساس آن پروپیلن است که شامل واحدهای PDH و GTX است به طوریکه قصد داریم از پروپان و گاز طبیعی متانول تولید کرده و در مرحله بعد آن را تبدیل به پروپیلن و سپس به پلی پروپیلن تبدیل کنیم.

مدیرطرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه های ما در جهش سوم پتروشیمی راه اندازی پتروپالایشگاه ها هستیم که اولین آن به نام مکران در منطقه جاسک راه اندازی خواهد شد. اما ۵ واحد دیگر پتروپالایشگاه نیز در منطقه چابهار راه اندازی می شود که سه واحد آن GTX است  و یک واحد آن نیز آمونیاک خواهد بود و یک واحد نیز یوتیلیتی است.

به گزارش خبرنگار فارس همزمان با آغاز اجرای برنامه ششم توسعه مجوز ساخت ۴۰ طرح جدید برای توسعه صنعت پتروشیمی ایران با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون تن محصول صادر شده است.

طرح های جدیدی که تاکنون برای ساخت مجوز دریافت کرده اند در مناطق عسلویه، کنگان، ماهشهر، جاسک، قشم، پارسیان، چابهار، دو منطقه رودسر و امیرآباد در حاشیه سواحل دریای خزر، کرمان، اردبیل، اروند، ملایر، شیراز، دهلران، آغاجاری و ... هستند.

بر این اساس در عسلویه ۸.۲ میلیون تن، ماهشهر ۴.۷ میلیون تن، کنگان ۹.۱ میلیون تن، جاسک ۶.۶ میلیون تن، قشم حدود ۱۰ میلیون تن، چابهار ۱۳.۳ میلیون تن و سایر مناطق کشور حدود ۴۰ میلیون تن مجوز برای احداث طرح‌های جدید پتروشیمی دریافت کرده‌اند.

در این بین بیشترین اقبال برای توسعه صنعت پتروشیمی در قالب طرح‌های پایه خوراک متانول بوده است به طوری که اجرای طرح های جی تی ایکس با ۱۷ طرح، جی تی پی پی با ۹ طرح و جی تی پی با یک طرح در مجموع بالغ بر نیمی از ظرفیت تولید طرح‌های پتروشیمی کشور را شامل می شوند.

این گزارش اضافه می کند بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری که پیش از برگزاری نمایشگاه ایران پلاست برگزار شد با اشاره به اینکه در دو سال ونیم آینده ۲۷ طرح جدید به بهره برداری می رسد،گفته بود امسال ۴ طرح متانول کاوه ،الفین ایلام.متانول بوشهر وPBR تخت جمشید به بهره برداری می رسد و در سال ۹۹ نیز در سال رونق صنعت پتروشیمی ۱۶ طرح در مدار تولید قرار می گیرد. در سال ۱۴۰۰ نیز ۷ طرح به بهره برداری می رسند تا به ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن دست پیدا کنیم.

وی گفت: با بهره برداری از این طرح ها، تعداد مجتمع های پتروشیمی از ۵۶ مجتمع به ۸۳ مجتمع می رسدکه البته حدود ۴۰ مجوز جدیدصادر شده است که در مرحله تامین سرمایه و تامین تکنولوژی فنی است که هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است که این طرح ها را از محاسبات جهش دوم و سوم خارج کرده ایم.

فارس

کلیدواژه

پتروپالایشگاه در جاسک و چابهار

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها