نفت / شناسه خبر: 115128 / تاریخ انتشار : 1398/7/3 14:56
|

ترامپ با تحریم ایران به آلودگی محیط زیست دامن زده است

وزیر نفت با اشاره به مشکلات ایران در تامین تجهیزات جلوگیری از سوختن گاز مشعل به دلیل تحریم های آمریکا گفت: سوختن گازهای مشعل سبب آلودگی محیط‌زیست می‌شود و مسئولیت آلودگی محیط‌زیست مستقیما ...

نفت امروز /وزیر نفت با اشاره به مشکلات ایران در تامین تجهیزات جلوگیری از سوختن گاز مشعل به دلیل تحریم های آمریکا گفت: سوختن گازهای مشعل سبب آلودگی محیط‌زیست می‌شود و مسئولیت آلودگی محیط‌زیست مستقیما متوجه ترامپ است.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در حاشیه حضور در کمیسیون انرژی مجلس به‌منظور پاسخگویی به سوالات نمایندگان، گفت: سوال نمایندگان به‌ویژه سوال آقای نجفی نماینده تهران عمیق و بسیار خوب بود که براین اساس درخصوص جلوگیری از سوزاندن گازهای در مشعل توضیحات خود را به صورت کامل مطرح و برنامه‌ها وزارت نفت به منظور جلوگیری از این سوزاندن ارائه کردم.

وی با بیان اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه از سوزاندن بیش از ۹۰درصد گازهای در مشعل ممانعت می‌شود، افزود: تنها یکی از طرح‌های مدنظر برای رسیدن به هدف فوق بیش از ۸ میلیارد دلار به سرمایه‌گذاری نیاز دارد، بهره‌برداری طرح‎ها از سال جاری آغاز شده و تا ۱۴۰۰ نیز به بهره‌برداری خواهند رسید البته بهره‌برداری یکی از این طرح‌ها سال ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد.

هزینه نزدیک به ۳ و نیم میلیارد دلار برای بهره‌برداری پالایشگاه بید بلند

وزیر نفت همچنین با اشاره به اینکه بهره‌‎برداری از پالایشگاه بیدبلند به‌عنوان بزرگترین تاسیسات تبدیل و استفاده از گازهای مشعل اواخر سال جاری آغاز خواهد شد، ادامه داد: نزدیک به ۳ و نیم میلیارد دلار برای بهره‌برداری این پالایشگاه توسط شرکت هلدینگ خلیج فارس هزینه شده است.

زنگنه همچنین در مورد گازهایی که در مشعل‌های عسلویه و پالایشگاه‌های گازی می‌سوزند، توضیح داد: این سوختن در پالایشگاه‌های دارای تجهیزات کاهش یافته است اما برخی از پالایشگاه‌ها به‌دلیل کمبود تجهیزات در این زمینه با مشکل رو به رو شده‌اند البته یک سری تجهیزات خریداری شده اما به‌دلیل تحریم ‌های آمریکا این تجهیزات هنوز به دست ما نرسیده است.

وی تحریم ایران که مانع از رسیدن تجهیزاتِ جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل شده را جنایت کارنامه ترامپ علیه بشریت عنوان کرد و گفت: سوختن گازهای مشعل سبب آلودگی محیط‌زیست می‌شود و مسئولیت آلودگی محیط‌زیست مستقیما متوجه ترامپ است.

۹۵ درصد جمعیت کشور به پوشش گازی رسیده‌اند

وزیر نفت همچنین درباره مشکلات اجرای "طرح‌ بهینه‌سازی مصرف انرژی"، بیان کرد: براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، اگر در مصرف فرآورده‌ها صرفه‌جویی شود، می‌توانیم از درآمدِ حاصل از این صرفه‌جویی(به ترتیب تصویب در شورای اقتصاد) برای بازپرداخت هزینه این سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذار استفاده کنیم و به دلیل پیشرفت خوب این طرح، به طور مثال گازرسانی به شهرها و روستاها به‌عنوان بخشی از این طرح بسیار موفق بود تا جایی که ۹۵ درصد جمعیت کشور به پوشش گازی رسیده‌اند.

زنگنه همچنین در راستای مشکلات اجرای طرح‌ بهینه‌سازی مصرف انرژی، مطرح کرد: اگرچه طرح‌های دیگر مرتبط در زمینه‌ راه‌آهن، مترو، بازسازی ناوگان حمل و نقل سبک و نیمه سنگین کشور نیز مراحل مقدماتی خود را پشت سر می‌گذاشتند اما به‌دلیل مشکلات پیش آمده در اجرای قانون بودجه و دیگر کمبودها نتوانستیم ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید را به طور کامل اجرا کنیم.

تسنیم

کلیدواژه

تحریم های آمریکا

زنگنه

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها