نفت / شناسه خبر: 104800 / تاریخ انتشار : 1398/5/12 19:14
|

توضیحات وزارت نفت درباره خوراک واحدهای قیرسازی

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت درباره خوراک واحدهای قیرسازی توضیحاتی برای تنویر افکار عمومی ارائه داد.

نفت امروز /در پی انتشار مطلبی  در سایت تابناک با عنوان «پالایشگاه‌ها خوراک قیر را به شرکت‌های غیر از خودشان تحویل نمی‌دهند» توضیحاتی ارائه داد.

وفق اطلاعات اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ظرفیت اسمی واحدهای موجود تولید کننده انواع قیر کشور بر اساس پروانه بهره‌برداری صادره معادل ۲۹۹۹۶ هزار تن در سال و ظرفیت اسمی طرح‌های در حال اجرا با پیشرفت فیزیکی بالای ۴۰ درصد براساس جواز تاسیس‌های صادره، معادل ۵۶۳۶ هزار تن در سال است. این در حالی است که مقدار تولید سالانه وکیوم باتوم (خوراک واحدهای قیرسازی) در پالایشگاه‌های کشور حدود ۵.۶ میلیون تن است. از این‌رو به منظور ایجاد فرصت برابر در یک فضای رقابتی، هم‌اکنون عرضه مازاد بر تعهدهای وکیوم باتوم از طریق بورس کالا و بر اساس سازوکار عرضه و تقاضا انجام می‌شود و با توجه به ظرفیت بیش از ۶ برابری تقاضای خوراکی وکیوم باتوم نسبت به تولید آن، بدیهی است مقدار خوراک وکیوم باتوم عرضه شده تنها پاسخگوی بخشی از متقاضیان خواهد بود.

با توجه به اینکه واحدهای قیرسازی پالایشگاه‌های کشور به بخش خصوصی واگذار شده، بر اساس سیاست‌های وزارت نفت، در همه مواردی که پالایشگاه ‌ها و واحدهای پتروشیمی پیش از خصوصی‌سازی در عمل تعهدهایی را برای تامین خوراک واحدهای پایین دستی (از جمله برای تامین خوراک واحدهای روغن سازی و قیرسازی) به‌عهده داشته‌اند، به هیچ دلیلی مجاز نیستند، بدون رضایت این گونه واحدها، سهمیه خوراک آنها را کمتر از دوران پیش از خصوصی‌سازی تامین کنند.

شانا

کلیدواژه

خوراک واحدهای قیرسازی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها