نفت / شناسه خبر: 104596 / تاریخ انتشار : 1398/4/19 14:28
|

حمایت ضمنی وزارت نفت از طرح احداث پتروپالایشگاه ها+ویدئو

وزیر نفت با استقبال از طرح مجلس برای احداث پتروپالایشگاه ها گفت: هر کاری هم از دست من بربیاد من استقبال می کنم بخاطر اینکه اشتغال زیادی در حین اجرا در داخل کشور ایجاد می‌شود و برای ما نیز قدرت...

نفت امروز /وزیر نفت با استقبال از طرح مجلس برای احداث پتروپالایشگاه ها گفت: هر کاری هم از دست من بربیاد من استقبال می کنم بخاطر اینکه اشتغال زیادی در حین اجرا در داخل کشور ایجاد می‌شود و برای ما نیز قدرت ایجاد می‌کندبیژن زنگنه وزیر نفت در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری در تاریخ ۱۶ تیرماه درباره طرح مجلس برای احداث پتروپالایشگاه ها در پاسخ به سوال مجری که خاطرم هست شما با این طرح مخالفتی نداشتید، گفت: «نه، ما استقبال می‌کنیم».
زنگنه در پاسخ به سوال دیگر مجری این برنامه تلویزیونی درباره کمک وزارت نفت برای تسریع در اجرای طرح احداث پتروپالایشگاه‌ها گفت: «وظیفه ما تامین خوراک است و آنرا تامین می کنیم، اما مهم‌ترین چالش این طرح تجهیز منابع از بازار داخلی است، اساس طرح را بر روی این موضوع قرار داده اند و کار درستی هم هست. برای نمونه برای راه‌اندازی پالایشگاهی با ظرفیت پالایش روزانه ۲ میلیون بشکه نفت به بیش از ۵۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است که اگر بخواهیم این سرمایه از بازار داخلی تامین شود بورس ضمانت می خواهد و این مسئله باید حل شود در حالی که بورس وثیقه معنوی و ارزشی و آینده را نمی‌پذیرد و وثیقه حال می خواهد که اگر فردا پول مردم سررسید شد، من پس فردا باید اصل و فرع پول مردم را پس بدهم. انشالله باید این مسئله با بورس حل شود. من از طراحان این طرح پرسیدم و آنها گفتند بورس قول داده که در این باره کمک کند. من نیز استقبال می کنم، هر کاری هم از دست من بربیاد من استقبال می کنم بخاطر اینکه اشتغال زیادی در حین اجرا در داخل کشور ایجاد می‌شود و برای ما نیز قدرت ایجاد می‌کند».
 کلیات طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی در جلسه علنی ۲ تیرماه مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و جزئیات آن برای بررسی بیشتر به کمیسیون انرژی مجلس ارجاع شد و احتمالا هفته آینده در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 


بسیاری از نمایندگان مجلس بخصوص اعضای کمیسیون انرژی مجلس معتقدند در صورت تصویب و اجرای این طرح می‌توان تحریم‌های نفتی آمریکا را خنثی کرد.
اخیرا مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی هم با انتشار گزارشی ضمن حمایت از تصویب طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی  اعلام کرد: «افزایش ظرفیت فرآورش نفت و میعانات گازی به اندازه تمام نفت و میعانات گازی تولیدی در کشور، استراتژی هوشمندانه برای بی اثر کردن تحریم ها و ایجاد اشتغال در کشور است».
براساس این گزارش، در طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی از روشی به نام «تنفس خوراک» استفاده شده است، تنفس حدودا یکساله در دریافت هزینه خوراک، باعث جذابیت اقتصادی طرح ها می شود که می تواند مشارکت اقتصادی مردم و سهامداران خصوصی در تامین مالی این طرح ها را به همراه داشته باشد. در این روش نفت محصور شده در مخازن نفتی که به علت وقوع تحریم‌ها قابل برداشت و صادرات نیست به عنوان اهرمی برای تامین مالی مردمی طرح ها و هدایت نقدینگی استفاده شده است.

فارس

کلیدواژه

احداث پتروپالایشگاه ها

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها