نفت امروز / یادداشتی به قلم عبدالرسول جوادی بالاجاده
بیان واقعی رخدادها و رویدادهای پیرامون میتواند منشا و منبع تولید خبر باشد،بیان واقع گرایانه به رویدادها و انعکاس مناسب آن به مخاطبان به هر وسیله ای را خبر و کسی است که با ذوق و استعداد شخصی اش به تهیه،جمع آوری،تنظیم و انتقال خبر با وسایل ارتباط جمعی به مخاطبان منعکس می کند می توان "خبرنگار" نامید روایت گری از رویدادها و انعکاس مطلوب آن به مخاطبان به وسیله وسایل ارتباط جمعی را خبر تعریف می شود . با این تعریف هر کس و در هر جایگاه عنوان میتواند خبرنگار پیرامون خود باشد خبرنگاری اگر چه در زمره مشاغل تخصصی و سخت به شمار میرود در عام کلام همه افراد جامعه را شامل میشود همینکه اولین گفتمان هر جمع و گروهی واژه " چه خبر " طرح میشود،اهمیت خبر و خبرنگار به عنوان منعکس کننده روایت یا رویداد بیش از پیش به چشم می آید . از این سو خبرنگار به معنای خاص صنفی و شغلی دارای ویژگی های خاص می باشد که؛مهمترین ویژگیهای خبرنگار"ذوق و استعداد،داشتن عشق و علاقه،هنر واژه گزینی،هنر سوژه یابی،سرعت و دقت در انتقال خبر،مطالبه گری و حق جویی، اطمینان از صحت و درستی خبر،جسارت و شجاعت در بیان واقع گویی و اطلاعات کافی و علمی از آن رویداد را میتوان از مهمترین ویژگیهای یک خبرنگار نام برد . ضرورتهای رسانه ای امروز جامعه آنچه که مسئولیت رسانه ها را در این مقطع حساس زمانی بیشتر از همیشه مهم می کند؛تلاش برای بیان واقعی" خدمات و عملکرد دستگاهها"به جامعه با نگاه مقایسه ای و تحلیلی در مقایسه گذشته است و مهمتر از آن" امید دهی جامعه به فردای بهتر"،ایجاد فرصت و معرفی ظرفیت ها برای توانمندسازی اقتصادی جامعه از مسئولیت های مهم بر عهده اصحاب رسانه بویژه" خبرنگاران"می باشد. واقع گویی مشکلات و آسیبهای واقعی جامعه با رویکرد انعکاس دقیق آن به دستگاههای متولی برای رفع مشکل و زیبنده تر از آن باز گویی اقدامات مسئولان در رفع مشکلات مطروحه به عنوان رسانه مطالبه گر اجتماعی میتوان اثرگذار باشد . تعامل و هم افزایی رسانه ها ما بر این باوریم که همه رسانه ها دارای نقش و کارکرد واحدی هستند آنهم بیان واقع از رویدادها،آنچه که تمایز فعالیت رسانه ای را نشانگر خواهد بود حیطه موضوعی و جغرافیایی فعالیت رسانه هاست. لهذا با توجه به نقش و مسئولیت رسالتی همه رسانه ها از مکتوب،مجازی،دیداری و شنیداری و... تعامل،تفاهم و فعالیت همسویی در موضوع عمومی جامعه بیان مشکلات عمومی و مطالبه گری و حفظ ارزشها،آرمانهای و اصول اصلی کشور در تمامیت ارضی،استقلال و عزت و اقتدار کشور می باشد . از این سو مردم نیز رسانه را از خود می دانند و عملاً چشم و گوش جامعه به حساب می آیند . با این تفاصیل،خبرنگار باید قشری از متن مردم و برای مردم باشد و همه تلاش خود را برای بودن با مردم بکار گیرد. اگر اینگونه باشد حرف،بیان و مطالب ما به عنوان خبرنگار و اهل رسانه در دل و جان مردم اثرگذار می باشد و تا زمانیکه فعالیت و عملکرد خود را برای سعادت جامعه ببینیم مؤثر خواهد بود و جامعه هم پذیرنده آن خواهند بود . خبرنگاران و اصحاب رسانه عملا پیوندی مستحکم بین مردم،جامعه و مسئولان ایجاد می نمایند و در واقع چشمان بینا و گوشهای شنوا جامعه باشند و زبان گویا برای مسئولان در رفع مشکلات اجتماعی می باشند. خبرنگار باید مشکلات جامعه و آسیبهای آنرا از آن خود بداند تا با این بینش برای آن مشکل بگوید و بنویسد تا اثرگذاری داشته باشد و نگاه حاکمیتی و بالاسری نداشته باشد که آنوقت تعبیری دیگر از جامعه بخود خواهد گرفت . با این تعابیر و نگاه شغلی و صنفی حال آیا همه مردم جامعه نمی توانند خبرنگار پیرامونی خود باشند؟ آیا همه رویدادها و اتفاقات پیرامونی نمیتواند خود یک خبر برای گروهی از جامعه باشد؟ پس همه جامعه میتوانند هم خبر ساز باشند و هم خبرنگار ..... از این حیث روز خبرنگار متعلق به همه آحاد جامعه می باشد و شایسته است به کل مردم عزیز این روز را تبریک گفته و گرامی داشته شود لیکن به طور اخص به فعالین حوزه خبر و رسانه ( مطبوعات ،خبرگزاریها، صدا و سیما ،سایتها و پایگاههای خبری و درگاهها و شبکه های اجتماعی ) روز خبرنگار را تبریک عرض نموده و آرزوی موفقیت و عزت نمائیم خبرنگاران روزتان مبارک.