پتروشیمی / شناسه خبر: 12744 / تاریخ انتشار : 1396/3/28 16:48
|
سیدحسین میرافضلی

ضرورت احداث خط آهن شیراز- عسلویه

عسلویه در فاصله حدود 350 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد در این شهر بندری امکانات بندری گسترده و مناسبی جهت صادرات محصولات شیمیایی و جامد وجود دارد

نفت امروز /سیدحسین میرافضلی*: عسلویه در فاصله حدود 350 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد در این شهر بندری امکانات بندری گسترده و مناسبی جهت صادرات محصولات شیمیایی و جامد وجود دارد به گونه ای که بندر پتروشیمی پارس به عنوان یکی از بنادر بزرگ در خاورمیانه، ظرفیت صادرات 35 میلیون تن انواع محصول پتروشیمی را دارد.بندر پارس در واقع یکی از سه بندر بزرگ و پیشرفته در خاورمیانه است و این بندر 15 اسکله بارگیری دارد که هشت اسکله آن به بارگیری مایعات و هفت اسکله آن به بارگیری محصولات جامد اختصاص داده شده است.  29 میلیون تن از ظرفیت این بندر به مایعات و 6 میلیون تن به جامدات پتروشیمی اختصاص دارد. در این بندر امکان پهلوگیری همزمان 15 فروند کشتی با ظرفیت‌های چهار تا 100 هزار تن وجود دارد، ضمن اینکه حوضچه این بندر حدود یک میلیون و 300 هزار مترمربع و سطح پسکرانه آن حدود 300 هزار مترمربع است.  سرمایه‌گذاری برای ساخت این بندر 864 میلیون دلار است. بجز بندر پارس امکانات بندری دیگری نیز در منطقه عسلویه وجود دارد. قابلیت انتقال سالانه چند میلیون تن LPG و بوتان و لایت اند و سایر محصولات شیمیایی به داخل کشور و با هدف صادرات به کشورهای اطراف وجود دارد همچنین در صورت اتصال عسلویه به شبکه ریلی حداقل یک میلیون تن محصولات پلیمری از عسلویه به داخل کشور و کشورهای ترکیه و کشورهای CIS حمل خواهد شد. در صورت اتصال عسلویه به شیراز امکان صادرات یک میلیون تن اوره صادراتی پتروشیمی شیراز، بخشی ازیک میلیون تن  اوره پتروشیمی لردگان و بین یک تا دو میلیون تن محصولات پالایش نفت سپاهان، پالایشگاه اصفهان و و سایر شرکتهای پالایشگاهی و پتروشیمی متصل به این مسیر ریلی میسر خواهد شد. در مجموع با لحاظ جابجایی محصولات شیمیایی، پلیمری و پودر و جامد و به لحاظ کوتاه شدن زمان جابجایی کالا و کاهش هزینه حمل از این مسیر و وجود امکانات مناسب دربنادر عسلویه پیش بینی می شود در صورت اتصال خط آهن شیراز به عسلویه سالانه حداقل 5 میلیون تن کالا از طریق این خط اهن جابجا شود. طول این مسیر 350 کیلومتر است اما عسلویه را به خطوط ریلی چند هزار کیلومتری ایران و کشورهای همسایه متصل می کند. با توجه به اینکه مصرف سوخت برای جابجایی کالا در قطار یک ششم کامیون است لذا انتقال 5 میلیون تن کالا از حمل و نقل جاده ای به شبکه ریلی منجر به صرفه جویی سالانه ده ها میلیون لیتر در مصرف سوخت خواهد شد که ارزش واقعی آن قابل توجه می باشد.

با لحاظ متوسط سیر 600 کیلومتر برای هر تن بار و متوسط کرایه 70 تومان برای جابجایی هر تن کیلومتر می توان نتیجه گرفت که جابجایی 5 میلیون تن بار توسط خط اهن فوق الذکر سالانه 210 میلیارد تومان درآمد برای سرمایه گذاربه دنبال دارد. با پیش فرض های مطرح شده صرفه جویی سوخت حاصل از حمل 5میلیون تن بار با شبکه ریلی حدود 150 میلیارد تومان در سال خواهد شد.

حدود 30 هزار نفر از نقاط مختلف کشور در منطقه عسلویه و مناطق هم جوار کار می کنند (با اجرای طرح های توسعه پتروشیمی و سایر صنایع مرتبط این تعداد افزایش قابل توجهی خواهند یافت)که هر سال حداقل 25 باردر مسیر شهرهای خود تا عسلویه تردد می کنند همچنین با لحاظ تردد مردم شهرهای اطراف به شیراز و سایر استانها و بلعکس چنانچه سالانه یک میلیون مسافر توسط این خط ریلی تردد نمایند قیمت بلیط آنها حدود 50 میلیارد تومان درسال خواهد شد. از طرف دیگر جابجایی کارکنان شرکتها با استفاده از قطارهای ایمن و راحت تاثیرات روحی و اجتماعی مناسبی به دنبال خواهد داشت. در نظر داشته باشیم در حال حاضر بخش قابل توجهی از جابجایی پرسنل توسط هواپیما انجام می شود که هزینه قابل توجهی برای شرکتها به دنبال دارد.  چنانچه امکانات تفریحی و سیاحتی در منطقه عسلویه و نواحی جذاب پیرامون دریا از جمله خلیج نایبند و جنگ های حرا ایجاد شود در ماه های سرد سال این منطقه می تواند مقصد مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی باشد.

هزینه احداث خط آهن شیراز عسلویه حدود 1200 میلیارد تومان خواهد شد. اجرای خط آهن فوق با توضیحات فوق از توجیه اقتصادی مناسبی برخوردار است. احداث این خط اهن در کنار توجیه اقتصادی مناسب، بستر مناسبی جهت توسعه اقتصادی و فرهنگی شهرها و روستاهای نزدیک این مسیر ریلی مهم را فراهم خواهد نمود.

 

*مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم

کلیدواژه

سیدحسین میرافضلی

پتروشیمی جم

راه آهن شیراز - بوشهر

بوشهر

بوشهری ها

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها