گاز / شناسه خبر: 1135 / تاریخ انتشار : 1395/5/16 16:44
|
مدیرعامل شرکت صادرات گاز ایران به مناسبت هفته دولت در یادداشتی تاکید کرد:

تقویت صادرات گاز ایران در دوران پس از تحریم

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران همزمان با هفته دولت در یادداشتی ضمن تأکید بر اهمیت صادرات گاز در دوران پسا تحریم به بررسی ابعاد سیاسی، اقتصادی و بین المللی آن پرداخته است.

نفت امروز /علیرضا کاملی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران ضمن تبریک هفته دولت در یادداشتی به بررسی اهمیت و جایگاه صادرات ایران در دوره پسا تحریم پرداخته است، مشروح این یادداشت در ادامه آمده است.

«از آنجا که کشور ایران به عنوان اولین دارنده ذخایر گازی در جهان محسوب می شود، صادرات گاز ایران در تعاملات جهانی انرژی از جنبه های مختلف اقتصادی، سیاسی و بین المللی بسیار تاثیر گذار و حائز اهمیت است.
از این رو طبق اساسنامه، شرکت ملی صادرات گاز ایران، متولی قراردادهای صادرات گاز است و بخش بزرگی از جامعه هدف این شرکت کشورهای نیازمند گاز هستند، به عبارتی شرکت ملی صادرات گاز ایران از سال ها پیش به عنوان نماینده ایران برای مذاکرات گاز در مجامع بین المللی شناخته می شود.
در همین رابطه یکی از عمده ترین اهداف این شرکت کسب تراز تجاری بالا در بازارهای جهانی گاز به وسیله ترغیب سرمایه گذاران به مشارکت در پروژه های گازی و عقد قرارداد در پرژه های گازی و در نهایت دستیابی به تراز صادرات گاز مطلوب با توجه به جایگاه ویژه ذخایر هیدروکربوری ایران در جهان است .
با توجه به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و اتخاذ سیاست های تعامل با جهانیان، شرکت ملی صادرات گاز ایران به عنوان نماینده کشور در مجامع بین الملل انرژی سعی دارد به دور از هرگونه حاشیه و با نگاه مثبت به توافق هسته ای ایران با پنج قدرت بزرگ جهانی پروژه های مربوط به صادرات گاز ایران را با جدیت هرچه تمام تر دنبال کند، از این رو با توجه به ریاست دوره ای ایران بر سازمان GECF (مجمع کشورهای صادر کننده گاز) سعی دارد با تعامل موثر و سازنده با این سازمان جهانی گاز که به اوپک گازی معروف است، زمینه های صادرات گاز ایران را در پسا تحریم فراهم کند .
با توجه به این که گاز طبیعی به عنوان سوختی پاک در جهان شناخته می شود، سهم این نعمت خدادادی در سبد مصرف انرژی روز به روز در حال افزایش است به نحوی که طبق گزارش انجمن جهانی انرژی تا سال ۲۰۲۰ گاز طبیعی به عنوان بهترین گزینه برای سوخت جایگزین نفت خواهد بود.
در همین رابطه طبق آمارهای موجود، شرکت ملی صادرات گاز ایران در سال ۱۳۹۳ با نمایندگان حدود ۱۷۰ شرکت داخلی و خارجی در مورد صادرات گاز به مذاکره و گفتگو پرداخته است تا زمینه های تقویت ، تعامل و همکاری مناسب تجارت گاز ایران را با دیگر کشورها و شرکت های بزرگ جهان فراهم کند .
این شرکت با هدف بستر سازی در مناسبات گازی قدم های مثبتی را برداشته تا بتواند پس از رفع کامل تحریم ها حامل خبرهای خوش در زمینه انعقاد قرارداد های صادرات گاز کشورمان باشد و نقشی مهم در توسعه ملی، رشد و شکوفایی اقتصادی کشور ایفا کند.
بر اساس سیاست های وزارت نفت، اولویت صادرات گاز ایران در مرحله اول کشورهای همسایه و در مرحله بعدی و با توسعه صنعت LNG ورود به سایر بازارها خواهد بود.
همچنین با توجه به سیاست های کلان، افزایش تولید گاز در کشور قرار است ظرف سه سال آینده تداوم داشته باشد، به نحوی که در سال ۲۰۱۹ تولید گاز به یک میلیارد مترمکعب در روز می رسد و بدین ترتیب شرایطی فراهم می شود که بخش عمده ای از این افزایش تولید، برای صادرات در نظر گرفته شود.
هم اکنون شرکت ملی صادرات گاز ایران به نمایندگی از وزارت نفت با کشورهای ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان و ترکیه تعامل نزدیکی دارد و به زودی عراق نیز به این کشورها اضافه می شود؛ ضمن این که مذاکراتی با دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس از جمله امارات، کویت، بحرین، عمان، هند و ... صورت گرفته است و در حال بستر سازی زمینه های لازم برای صادرات گاز به این کشورها هستیم.
علاوه بر قراردادهای کنونی صادرات گاز و همچنین مذاکراتی که برای صادرات گاز در جریان است،  بحث ال ان جی نیز مورد تاکید وزیر نفت است که می توان به سه پروژه پرشین، ایران و پارس ال ان جی اشاره کرد که به دلیل تحریم دو پروژه پارس و پرشین ال ان جی فعلا متوقف شده است ولی پروژه ایران ال ان جی با پیشرفت حدود ۵۰ درصد در جریان است و مترصد برداشته شدن تحریم ها برای وارد کردن تاسیسات و تجهیزات لازم این پروژه جهت افتتاح و صدور LNG به بازارهای جهانی هستیم.
مطالعات نشان می دهد سهم ال ان جی از کل تجارت گاز دنیا ۳۱ درصد است که از این میزان ۷۰ درصد آن در آسیا و خاورمیانه صورت می گیرد و ایران نیز می تواند سهم مناسبی از این تجارت را داشته باشد، ورود به صنعت ال ان جی و بازار ال ان جی به معنای دسترسی به بازارهای دورتری است که نمی توان از طریق خط لوله به آنها دسترسی داشت و یکی از اساسی ترین اهداف شرکت ملی نفت حضور در بازارهای ال ان جی آسیا و جهان است .
هم اکنون ۶۰ پایانه دریافت ال ان جی در آسیا وجود دارد و قرار است ۴۰ پایانه دیگر نیز به این تعداد افزوده شود، این بدان معناست که دنیا و به ویژه کشورهای آسیایی خود را آماده می کنند تا بتوانند سهم بیشتری از تقاضا و نیازشان را از طریق محموله های ال ان جی تامین کنند؛ طبیعی است که شرکت ملی صادرات گاز ایران نیز با انجام مطالعات و مذاکرات متعدد خود را برای ورود به بازار ال ان جی در سالهای آتی آماده می کند.
علاوه بر پروژه ایران ال ان جی، شرکت ملی صادرات گاز ایران راه های دیگری را برای صادرات گاز تحت بررسی دارد که می توان به برنامه صادرات گاز به عمان که بخشی از گاز صادراتی به این کشور قرار است در تاسیسات ال ان جی استفاده شود، که در این زمینه بخشی از کارهای اساسی پروژه انجام شده و به زودی مطالعات مهندسی پایه آن شروع خواهد شد.
همچنین در بخش متنوع سازی بازار گاز می توان به بهره برداری از واحد شناور ال ان جی (FLNG ) نیز که هم اکنون مذاکرات اولیه با بزرگترین شرکت ال ان جی دنیا برای واحد شناور ال ان جی (FLNG ) در شرکت ملی صادرات گاز ایران در حال انجام است که با لغو تحریم ها، به سرعت وارد فاز مطالعاتی و اجرایی این پروژه می شود به نحوی که بتوان در فاصله ۲ سال و نیم تا سه سال مقارن با اوج تولید گاز در کشور از این ظرفیت استفاده کرد و بخشی از صادرات گاز را از طریق ال ان جی انجام داد.
از دیگر روش های صادرات گاز، موضوع تبدیل گاز به برق در نیروگاه های مرزی است که در این خصوص نیز توافق نامه های متعددی با شرکت های توانمند داخلی جهت امکان سنجی و مطالعه پروژه ها به امضا رسیده است.
امید می رود با توجه به ذخایر عظیم گازی ایران، موقعیت استراتژیک جغرافیایی در منطقه خاورمیانه، جذابیت های صنعت نفت ایران برای دیگر کشورها، امنیت سرمایه گذاری و همچنین دیپلماسی جدید دولت در تعامل سازنده با دیگر کشورها آینده ای روشن در زمینه صادرات گاز ایران در سال های آتی محقق شده و ضمن رشد و شکوفایی اقتصادی کشور عزیزمان ایران، برگ های زرین دیگری را در تاریخ یکصد ساله صنعت نفت رقم خواهد زد.»

کلیدواژه

گاز

دولت

صادرات

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها