گاز / شناسه خبر: 136812 / تاریخ انتشار : 1401/2/18 12:16
|
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز خبر داد

گاز به زابل رسید/ اجرای بیش از هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز در سال ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با بیان اینکه امسال بیش از هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز به بهره‌برداری می‌رسد که بیش از ۵۰ درصد آن در استان سیستان و بلوچستان است، اعلام کرد گاز طبیعی به شهر زابل رسیده است

خط انتقال گاز محمدیه قم - پارچین سال 1401 تکمیل می شود 

وی با بیان اینکه شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اکنون ۲۱۱ قرارداد فعال دارد، افزود: ۵.۴ میلیارد دلار پروژه‌های تعریف‌شده در بحث ذخیره‌سازی گاز است، دو قرارداد ۲ میلیارد دلاری برای ساخت توربوکمپرسور داریم و یک قرارداد ۳.۲ میلیارد دلاری توسعه میدان شوریجه است.

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، گردش مالی امسال این شرکت حدود ۵۰۰ میلیون یورو است که این رقم با طرح‌های ذخیره‌سازی گاز افزایش می‌یابد.

نوشادی با بیان اینکه این شرکت امسال را سالِ سیستان و بلوچستان نامگذاری کرده است، ادامه داد: روز جمعه (۱۶ اردیبهشت‌ماه) عملیات تزریق گاز به خط لوله زاهدان – دوراهی دشتک و دوراهی دشتک – زابل تکمیل و آخرین ایستگاه کنترل فشار، تزریق گاز شد و گاز طبیعی به زابل رسید که مجموع خطوط ۲۲۰ کیلیومتری آن از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز اجرایی شده است. در ادامه هم گازرسانی به داخل شهرها و صنایع این شهر انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: از دیگر پروژه‌های در حال اجرا در این استان، چهار گستره بزرگ از مسیر ایرانشهر تا چابهار است که امیدواریم طبق برنامه اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرد: امسال بیش از هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز به بهره‌برداری می‌رسد که بیش از ۵۰ درصد آن در استان سیستان و بلوچستان است.

آغاز طولانی‌ترین حفاری افقی دریایی در خاورمیانه از ماه آینده

نوشادی به اجرای طولانی ترین حفاری افقی زیر دریایی خاورمیانه اشاره کرد و گفت: پروژه خط لوله گاز ۳۰ اینچی از زیر آب «بندرعباس - لافت - گورزین» را تا یک ماه آینده اجرا می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به دو اقدام مطلوب در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در حوزه دانش‌بنیان‌ها اظهار کرد: زمانی که شرکت زیمنس به بهانه تحریم‌ها قرارداد یک میلیارد دلاری برای خرید ۱۰۰ دستگاه توربوکمپرسور را لغو و ایران را ترک کرد، بخشی از فناوری حساس توربین را به ما انتقال نداد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران بیان کرد: مهندسان و کارشناسان ایرانی اما در مسیر بالندگی خود، داخلی سازی این بخش ها را انجام دادند و امروز کمپرسورهایی با بازدهی ۹۳ درصد تولید کردند، در حالی که قرارداد ما با طرف خارجی با بازدهی ۸۰ درصد بود، بنابراین همه کمپرسورهایی که در سال ۱۴۰۲ نصب می‌شود از همین محصولات داخلی است.

نوشادی افزود: یکی از محصولات دیگر دانش‌بنیان هم نوعی پوشش است که از این پس که شبکه انتقال گاز کشور عمر مفید خود را پشت سر گذاشته و باید تغییر یابند، به کار خواهد آمد. اگر این پوشش آزمون‌های نهایی را بگذراند و آیین‌نامه‌های اجرایی هم مصوب شود برای شبکه انتقال گاز کشور می‌تواند معجزه قلمداد شود که البته در گام‌های نخستین است.

وی یادآور شد: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران همچنین در حال سامان‌دهی مجموعه‌ نرم‌افزاری مدیریت پروژه و طرح است که مراحل پایانی استقرار آن می‌گذرد و امیدواریم همسو با شفاف‌سازی عملکرد مجموعه‌ها پیشگام باشیم و به مردم بگوییم چه تعداد پروژه، چه مقدار پیشرفت و... داریم.

کلیدواژه

گاز

گازرسانی

شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران

انتقال گاز

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها