پتروشیمی / شناسه خبر: 218334 / تاریخ انتشار : 1403/6/20 18:43
|
به بهانه برگزاری هیجدهمین نمایشگاه ایران پلاست

فرصتی مطلوب برای بهره برداری تجاری افزایش سهم تجاری ایران در صنعت پتروشیمی

صدیقه بهزادپور : هجدهمین نمایشگاه ایران پلاست به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای صنعت پلاستیک و پتروشیمی در خاورمیانه، به‌عنوان پلتفرمی برای معرفی

نفت امروز /صدیقه بهزادپور : هجدهمین نمایشگاه ایران پلاست  به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای صنعت پلاستیک و پتروشیمی در خاورمیانه، به‌عنوان پلتفرمی برای معرفی آخرین دستاوردها، فناوری‌ها و ظرفیت‌های این صنعت در ایران و جهان شناخته می‌شود که به‌عنوان یک بستر مناسب برای تبادل اطلاعات، معرفی محصولات جدید، و برقراری ارتباطات تجاری و صنعتی به شمار می‌آید. کارشناسان معتقدند؛ برگزاری این رویداد با توجه به ظرفیت های غنی شرکت های فعال در منطقه پارس جنوبی و... می تواند فرصتی استثنایی برای نمایش توانمندی‌ها و آخرین تکنولوژی‌های باشد تا بتوان با گسترش دامنه ارتباطات داخلی و خارجی زمینه توسعه اقتصادی – تجاری هر چه بیشتر را فراهم ساخت .

ظرفیت‌های ایران در صنعت پتروشیمی

به گزارش «رویداد پارس»، ایران به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در صنعت پتروشیمی با وجود ظرفیت‌های قابل توجهی در مناطقی چون؛  عسلویه، ماهشهرو .... امکان تولید و بومی سازی بسیاری از محصولات در این صنعت را با اتکاء به ظرفیت های فنی – انسانی و ... را در داخل داراست و علاوه بر این توانمندی صادرات به بسیاری از کشورهای همسایه و اروپایی و... را نیز دارد. ایران به عنوان کشوری شناخته شده است که با بهره‌برداری از منابع طبیعی غنی خود، به‌ویژه گاز طبیعی، موفق به ایجاد زیرساخت‌های گسترده‌ای در صنعت پتروشیمی شده است. بعلاوه  با داشتن ظرفیت تولید بالا در تولید محصولات پتروشیمی، از جمله پلیمرها و مواد شیمیایی، جایگاه مهمی در بازار جهانی دارد. منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی و عسلویه، به‌عنوان هسته مرکزی توسعه صنعت پتروشیمی در ایران شناخته می‌شود. این منطقه با دارا بودن ذخایر عظیم گاز طبیعی و زیرساخت‌های پیشرفته، به یکی از مهم‌ترین قطب‌های صنعتی کشور تبدیل شده است. که با دارا بودن  ذخایر عظیم گاز طبیعی، نقش کلیدی در تأمین خوراک پتروشیمی‌های کشور ایفا می‌کند. با تکیه بر این منابع، بسیاری از واحدهای پتروشیمی در این منطقه تأسیس شده‌اند که محصولات متنوعی را به بازار عرضه می‌کنند. عسلویه با زیرساخت‌های پیشرفته خود، از جمله تأسیسات گاز و پتروشیمی، به‌عنوان پایگاه اصلی تولید محصولات پتروشیمی در کشور شناخته می‌شود. این منطقه به‌طور ویژه در تولید انواع پلاستیک‌ها و مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع مختلف نقش مهمی دارد.

 

افزایش سهم تجاری ایران با ایران پلاست

نمایشگاه ایران پلاست فرصتی مطلوب را برای شرکت‌های پتروشیمی فراهم می‌آورد تا با فعالان بین‌المللی صنعت ارتباط برقرار کنند و به بررسی فرصت‌های جدید تجاری بپردازند تا بتوان با گسترش صنایع تکمیل، کاهش واردات و افزایش سهم ایران در تجارت جهانی رقم زده شود. در حقیقت یکی از اهداف شرکت های صنایع پتروشیمی، افزایش تولید و صادرات محصولات پلیمری در سطح خرد و کلان است که تاکنون  با توجه به ظرفیت های خوب شرکتهای فعال در این صنعت به ویژه در منطقه پارس جنوبی محقق شده است. همزمان با گسترش صنایع تکمیلی، ایجاد اشتغال، انتقال فناوری وکاهش واردات محصولات تولید شده در این صنعت از جمله دستاوردهایی است که می توان با تقویت برگزاری نمایشگاه هایی چون ایران پلاست و بهبود بستر و زیرساخت های مناسب برای توسعه مبادلات داخلی و بین المللی به آن دست یافت.

دور زدن تحریم ها با حضور مقتدرانه محصولات پتروشیمی

رصد بازارها و شناسایی سرمایه گذاران در این صنعت در شرایطی که ایران در وضعیت تحریمی دشوار به سر می برد می تواند به خلق فرصت ها ونوآوری های جدید مطابق با استانداردهای روز جهان ایجاد کند تا فرصت رشد شرکت های فعال در این زمینه بیش از پیش مهیا شود. نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست افزون بر توسعه کمی و کیفی صنایع تکمیلی پتروشیمی و فراهم کردن شرایط رقابت با نمایشگاه‌های بزرگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، بستری برای افزایش صادرات محصولات تکمیلی و نهایی پتروشیمی و پلیمری ایران به کشورهای منطقه همچون عراق، پاکستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه، حوزه قفقاز و حتی کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.اهمیت گردهمایی فعالان در صنعت پتروشیمی  در نمایشگاه هایی چون ایران پلاست در عملیاتی کردن تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد ارزش افزوده وکاهش صادرات مواد خام است که البته گام های اولیه به این منظور برداشته شده است و تولید بسیاری از محصولات و فرآورده ها در این صنعت به مدد مهندسان ومتخصصان داخلی بومی سازی شده است و به گفته مسئولان، توانسته ایم مقم اول شرکت های فناور پتروشیمی جهان را با انعقاد قراردادهایی که در حوزه دانشی، لایسنسوری، ساخت کاتالیست و ... کسب کنیم.

برق زدگی صنعت پتروشیمی

اما آنچه که امسال صنعت پتروشیمی را همچون دیگر صنایع دچار چالش های متعدد ساخته است، قطعی های متناوب برق بوده است که بازار این صنعت را با رکود نسبی مواجه ساخته و رونق صنایع پلیمر را با چالش روبر کرد. ترکمان، رئیس هیات مدیره انجمن ملی پلیمر در این دوره از نمایشگاه ایران پلاست با تاکید بر شناسایی دقیق مشکلات این صنعت گفت: ناترازی انرژی سبب شد تا عرضه و تقاضا با چالش های مختلفی روبرو شود.  باید با سیاست گذاری منسجم و دقیق زمینه را برای فعالیت تولید کنندگان با توجه به تاکید بر رشد تولید و صادرات در برنامه هفتم توسعه تسهیل کرد. بحث سرمایه گذاری خارجی باید با جدیت مورد توجه قرار بگیرد و در این راستا ایرانیان خارج از کشور و نیز سرمایه گذاران کشورهای همسایه می توانند اقدام به سرمایه گذاری کنند.  گفتنی است؛ کارشناسان معتقدند؛ در نمایشگاه ایران پلاست امسال بازدید کنندگانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با هدف آشنایی با دستاوردها و نیز ظرفیت های موجود برای سرمایه گذاری حضور خواهند یافت که فرصتی مناسب برای توسعه روابط تجاری – اقتصادی در این زمینه را مهیا می سازد./ روزنامه رویداد پارس 

کلیدواژه

صدیقه بهزاد پور

نفت امروز

نمایشگاه ایران پلاست

پتروشیمی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها