برق / شناسه خبر: 125501 / تاریخ انتشار : 1400/3/12 12:58
|

وضعیت برق، بار دیگر در آستانه هشدار

خاموشی های پایتخت که طی روزهای گذشته کاهش یافته، بار دیگر به مرز هشدار نزدیک شده است.

به گزارش نفت امروز، چند روزی از شروع خاموشی های گسترده گذشته و در این مدت به نظر می رسد تا حدی حجم بار شبکه کنترل شده و قطعی برق مشترکان نسبت به روزهای اول آغاز خاموشی ها به مراتب کمتر و گاه در برخی مناطق حتی متوقف شده است.
با این وجود روز گذشته هشدارهای جدیدی داده شده که حاکی از اعمال خاموشی های دوباره است.
شرکت توزیع نیروی برق استان تهران اعلام کرد: به علت افزایش دما و رشد نامتعارف مصرف برق احتمال اعمال خاموشی در حوزه شهرستان‌های این استان وجود دارد که بر این اساس جدول زمانبندی احتمالی اعمال خاموشی منتشر شد.
در این میان غلامعلی رخشانی مهر - دبیر ستاد راهبری اوج بار- روز گذشته  از پیش بینی عبور مصرف برق طی ۲۴ ساعت آینده از خطوط قرمز خبرداد.
به گفته وی با توجه به نقشه های هواشناسی، دمای هوا  امروز در بیشتر نقاط کشور رو به افزایش است و این موضوع  باعث افزایش شدید مصرف برق خواهد شد.
وی با پیش بینی رشد ۲۰ درصدی مصرف برق نسبت به هفته گذشته، گفت: از  همه ظرفیت ها به منظور جلوگیری از بروز خاموشی استفاده خواهیم کرد.
البته رخشانی مهر لزوم توجه مردم به مصرف بهینه انرژی و صرفه جویی در مصرف را نیز مورد توجه قرار داده و با اشاره به نقش مشترکان صنعتی و کشاورزی در کنترل مصرف برق، از آنان خواست امروز، چهارشنبه، همکاری های خود با صنعت برق را  در ساعت های اوج بار  (۱۲ تا ۱۸)  بیشتر کنند.
همچنین دبیر ستاد راهبری اوج بار از مشترکان خانگی نیز خواست تا مصرف خود را تا حد امکان  کاهش دهند و از بروز خاموشی های احتمالی جلوگیری کنند.
از سوی دیگر سخنگوی صنعت برق از بسیج همه امکانات کشور برای عبور از چالش کمبود برق با تصمیم هیات وزیران خبرداد و گفت: همه دستگاه‌ها مکلف به همکاری با صنعت برق شدند.
مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به مصوبه هیئت وزیران در مورخ ۹ خرداد ماه جاری که با استناد به تبصره بند (ز) ماده ۳۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب و صادر شد، گفت: براساس این مصوبه، استانداران باید از طریق کاهش مصرف دستگاه‌های اجرایی، ادارات، بانک‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی به میزان پنجاه درصد (۵۰ درصد) مصرف سال گذشته با روش‌هایی از قبیل تغییر ساعت شروع و خاتمه کار ادارات (با رعایت ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری)، تعدیل روشنایی معابر و جاده‌ها، واپایش (کنترل) مصرف بخش‌های صنعتی، کشاورزی و تجاری از سایر برنامه‌های مدیریت مصرف برق پشتیبانی به عمل آورند.
سخنگوی صنعت برق ادامه داد: برپایه این مصوبه، ادارات موظف به تنظیم دمای محیط کاری به میزان حداقل (۲۵) درجه سانتی گراد در زمان کار و خاموش کردن سامانه سرمایشی و روشنایی غیرضروری در خارج از ساعت کاری هستند و در صورت رعایت نکردن، شرکت توزیع نیروی برق مجاز به قطع برق آن‌ها است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: هیأت وزیران در این مصوبه، صنایع بزرگ را موظف کرده‌ که از (۱۵) خرداد تا پایان مردادماه با اتخاذ تدابیر لازم از جمله تغییر ساعات کار و یا طرح تعطیلات و تعمیرات، نسبت به کاهش مصرف حداقل (۳۰۰۰) مگاوات شبکه سراسری از ساعت (۱۲) اقدام کنند.
با توجه به شرایط موجود و اظهارات صورت گرفته حال باید منتظر ماند تا مشخص شود در ادامه روزهای گرم تابستان وزارت نیرو برای تامین برق مردم موفق عمل می کند یا دشواری های مقابله با خاموشی نیز از میراث های دولت تدبیر و امید برای دولت سیزدهم خواهد بود.

کلیدواژه

برق

کمبود تولید برق

هشدار

بحران برق

قطع برق

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار