به گزارش نفت امروز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، شرکت دیده بان اینفلوئنس مپ (InfluenceMap) در لندن که تاثیر شرکت ها بر سیاست های اقلیمی را تجزیه و تحلیل می کند، اخیرا داده های مربوط به هزینه های تبلیغاتی این شرکت ها علیه سیاست ها و اقدامات اقلیمی را منتشر کرده است. روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به استناد داده های اینفلوئنس مپ می گوید که پس از وعده برنامه اقلیمی ۲ تریلیون دلاری جو بایدن در سال گذشته و وعده افزایش استفاده از انرژی پاک در آمریکا، غول های نفت و گاز جهان حضور خود را در فیس بوک تقویت کرده اند. اینفلوئنس مپ نشان داده که شرکت هایی مانند اکسون موبیل و گروه های لابی قدرتمند نفتی مانند موسسه نفت آمریکا، درست یک هفته پس از اعلام برنامه بایدن در زمان کمپین انتخاباتی او در سال گذشته، مجموع هزینه های مربوط به تبلیغات شان را بیش از هزار درصد افزایش داده اند. در واقع میانگین هزینه تبلیغات این شرکت ها و گروه ها از ۶۷۰۰ دلار در روز به بیش از ۸۶ هزار دلار در روز افزایش پیدا کرده است. همچنین طبق اطلاعات افشا شده توسط فیس بوک این نهادها در کل سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵هزار و ۱۴۷ آگهی در این پلتفرم منتشر کرده و بیش از ۴۳۱ میلیون بازدید کسب کرده اند که درآمدی ۱۰میلیون دلاری برای فیس بوک داشته است. درست یک روز پس از اعلام برنامه اقلیمی جو بایدن، شرکت اکسون موبیل در روز ۱۵ جولای ۲۰۲۰ آگهی در فیس بوک منتشر کرد که در آن گفته شده بود: «آیا شما از خط لوله آمریکا حمایت می کنید؟ ما همگی برای تامین منابع مقرون به صرفه انرژی به این زیرساخت حیاتی وابسته ایم!»موسسه نفت آمریکا نیز ۵ روز بعد آگهی در فیس بوک منتشر کرد که می گوید: «گاز طبیعی در حال حاضر پاک، مقرون به صرفه و کارآمد است و هر روز بهتر هم می شود!»گفتنی است که داده های منتشر شده نشان می دهند که از میان ۲۵ شرکت و گروه صنعت نفت، اکسون موبیل و موسسه نفت آمریکا بزرگ ترین مشتریان آگهی فیس بوک در سال ۲۰۲۰ بوده اند و ۶۲ درصد تبلیغات این بخش مربوط به آنها بوده است. نکته قابل توجه در گزارش شرکت اینفلوئنس مپ، نحوه انتخاب جامعه هدف برای چنین تبلیغاتی بوده است. داده ها نشان می دهند که تبلیغات مروج سوخت های فسیلی در شبکه های اجتماعی به مردان بیش از زنان نشان داده شده و جالب تر آنکه این تبلیغات هدفمند در محتوای تبلیغی ارائه شده به مردان و زنان تفاوت های قابل توجهی قائل شده است. در واقع، پست های تبلیغاتی که سوخت های فسیلی را به عنوان بخشی از راه حل تغییرات اقلیمی نشان داده، بیشتر برای زنان به نمایش درآمده؛ در حالی که بیشتر تبلیغاتی که به مردان نشان داده شده، درباره این بوده که صنعت نفت و گاز یک انتخاب پراگماتیک اقتصادی است. گفتنی است که در این تبلیغات اطلاعات گمراه کننده زیادی درباره گاز طبیعی به مردم نشان داده شده و برخلاف دیدگاه دانشمندان، فعالان اقلیمی و نهادهای نظارتی این صنعت، گاز طبیعی به عنوان یک سوخت کم کربن در این آگهی ها تصویر شده است.
فیس بوک اما در واکنش به این مساله می گوید: «ما تنها زمانی یک تبلیغ را رد می کنیم که یکی از شرکای مستقل ما در پروسه فکت چک آنها را اشتباه یا گمراه کننده توصیف کنند.»جفری سوپران، محقق و استاد دانشگاه هاروارد که تبلیغات و مواضع صنعت نفت درباره تغییرات اقلیمی را بررسی کرده، می گوید که داده های شرکت اینفلوئنس مپ با تحقیقات او همخوانی دارد. سوپران درباره آگهی های شرکت ها و گروه های لابی نفتی می گوید: «تحقیقات ما نشان می دهد که در دهه های اخیر، صنعت نفت به تدریج از انتشار مستقیم و بی واسطه اطلاعات نادرست درباره علم اقلیم فاصله گرفته و به پیام های تبلیغاتی با ظرافت بیشتر و موذیانه تر روی آورده است. این تبلیغات برای توقف اقدامات در برابر تغییرات اقلیمی، آب را گل آلود می کنند.» این محقق دانشگاه هاروارد به نیویورک تایمز می گوید که باید برای محافظت از مردم، دست شرکت ها و لابی های نفتی از پلتفرم های رسانه ای و ارتباطی قطع شود و جلوی تبلیغات گمراه کننده آنان درباره سوخت های فسیلی گرفته شود. همه این رخدادها در حالی صورت می گیرد که بسته زیرساخت یک تریلیون دلاری دولت بایدن، سرمایه گذاری های قابل توجهی برای مقابله با تغییرات اقلیمی را در بر می گیرد.
البته این بسته با وعده های انتخاباتی بایدن و خواسته های طرفداران مقابله با تغییرات اقلیمی کماکان فاصله زیادی دارد. در این مورد به طور مشخص، فعالان اقلیمی از اختصاص بودجه به زیرساخت های گازی در طرح پیشنهادی بایدن به شدت خشمگین شده اند. گفتنی است که فیس بوک تبلیغات سیاسی خود را در ماه نوامبر ۲۰۲۰ و پیش از انتخابات ریاست جمهوری متوقف کرد تا از انتشار اطلاعات نادرست و گمراه کننده جلوگیری کند اما اینفلوئنس مپ می گوید که پس از لغو این محدودیت، شرکت ها و گروه های لابی نفتی با قدرت به تبلیغات خود ادامه می دهند. فی هولدر، نویسنده گزارش اینفلوئنس مپ می گوید: «تحقیقات ما بر روی تبلیغات در سال ۲۰۲۰ تمرکز داشت، اما واقعیت این است که شرکت های بخش نفت و گاز همچنان از فیس بوک به عنوان یک ابزار کلیدی استفاده می کنند.»
لینک مطلب: | http://irnaft.ir/News/136228.html |