نفت / شناسه خبر: 63936 / تاریخ انتشار : 1398/1/16 16:51
|

مرگبارترین حوادث فراساحلی صنعت نفت و گاز جهان

وامل حوادث مرگبار در بخش فراساحل صنعت نفت و گاز به جز خطای انسانی به شرح زیر می باشد. آب و هوا ۵۴ درصد، حمل و نقل توسط هلیکوپتر ۲۳ درصد، سوختن فیوز برق در حین حفاری ۱۵ درصد، آتش سوزی...

نفت امروز /عوامل حوادث مرگبار در بخش فراساحل صنعت نفت و گاز به جز خطای انسانی به شرح زیر می باشد. آب و هوا ۵۴ درصد، حمل و نقل توسط هلیکوپتر ۲۳ درصد، سوختن فیوز برق در حین حفاری ۱۵ درصد، آتش سوزی اتفاقی و تصادفی ۸ درصد. خطاهای انسانی می تواند به عنوان عامل ریشه ای ۶۰ درصد حوادث مرگبار صنعت نفت و گاز به شمار برود.

در مورد مرگ بارترین حوادث فراساحلی صنعت نفت و گاز باید اشاره کرد که نخستین تراژدی فراسحلی غرق شدن جک آپ شرکت بی پی در ۲۷ دسامبر ۱۹۶۵ در دهانه رودخانه هامبر در بخش دریای شمال بریتانیا می باشد که در جریان آن ۱۳ نفر جان خود را از دست دادند.

حادثه پایپر آلفا که ۱۶۷ کارگر را در ساحل اسکاتلند به کشتن داد، مرگبارتین حادثه دکل نفتی تاکنون می باشد.

دومین حادثه مرگبار در ۲۷ مارس ۱۹۸۰ اتفاق افتاد. سکوی نیمه شناور (زیرآبی) از نوع پنج پایه الکساندر کیلند که به عنوان شناوری برای پشتیبانی از عملیات سکوی فیلیپس پترولیوم ادا در میدان اکوفیسک واقع در بخش نروژی دریای شمال در حدود ۳۲۰ کیلومتری استونجر استفاده شد، در جریان یک توفان سنگین به ارتفاع ۱۲ متر، سکوی الکساندر کیلند یکی از پنج پایه خود را از دست داد و در عرض ۳۰ دقیقه غرق شد. از ۲۱۲ نفر مستقر در روی سکو، ۱۲۳ نفر کشته شدند.

تجهیزات حفاری سیکرست متعلق به یونوکال در خلیج تایلند توسط توفان تایفون به خاطر دست کم گرفتن شدت آن توسط یونوکال دچار صدمه شد و تاسیسات حفاری در ۶ نوامبر ۱۹۸۹ وازگون و غرق شد و در نتیجه آن ۹۱ نفر کشته شدند.

در سال ۱۹۸۲ ناوگان حفاری شناور اوشن رینجر موبیل اویل کانادا در گرند بنکس نیوفوندلند در ۲۶۷ کیلومتری شرق سنت جونز، با یک توفان سنگین با بادهایی به سرعت ۱۰۰ نات و و امواجی به ارتفاع ۶۵ فوت واژگون و غرق شد و منجر به مرگ ۸۴ نفر شد.

ناوگان حفاری گلمار جاوا سی، توسط توفان استوایی لکس در اکتبر ۱۹۸۳ در نزدیکی جزیره هاینان واژگون و غرق شد که در نتیجه آن ۸۱ کارگر جانشان را از دست دادند.

مرگ بارتین حادثه حتما شامل تاسیسات متحرک یا ثابت فراساحلی نیست بلکه حوادث آشکار را هم شامل می شود. در ۶ نوامبر ۱۹۸۶ یک هلیکوپتر چینکوک نزدیک جزایر شتلند سقوط کرد و ۴۵ نفر در این حادثه مردند.

در ۱۶ اگوست ۱۹۸۴ حادثه سوختن یک فیوز برق در سکوی اصلی انچویا در میدان کامپوس در فراساحل برزیل اتفاق افتاد. آتش سوزی سکو و مشکلات سازوکار پایین آوردن قایق نجات منجر به مرگ ۳۶ نفر شد.

در ۱۵ آگوست ۱۹۹۹۵ خط لوله مک درکوت بواسطه توفان رخانه با بارج DLB-۲۶۹در آبهای کم عمق ساحل مکزیک غرق شد. از ۲۴۵ خدمه روی بارج غرق شده، ۲۳ نفر مردند.

در ۲۵ جولای ۲۰۰۵، ۲۲ کارگر زمانی که سکوی «های نورث» بمبئی پس از برخورد با شناور تدارکاتی در کولاک شدید، منفجر شد، کشته شدند.

در ۲۳ اکتبر ۲۰۰۷، در خلیج مکزیک برخورد جک آپ سکوی اوسومکینتا با سکوی در حال فعالیت Kab-۱۰۱ در جریان یک توفان، منجر به نشت نفت و گاز و آتش سوزی در سکو شد که در نتیجه آن ۲۲ نفر کشته شدند.

در ۳۰ ژوئن ۱۹۶۴، در خلیج مکزیک، حادثه سوختن فیوز برق در بارج حفاری بیکر سی پی اتفاق افتاد که در عرض چند دقیقه، انفجار موجب احاطه کردن بارج توسط شعله های آتش شد. ۲۲ نفر از ۴۳ کارگر روی عرشه با پریدن به داخل دریا نجات پیدا کردند.

در آوریل ۲۰۱۶، همه ۱۳ نفر داخل هلیکوپتر مدل یوروکوپتر ۲۲۵L سوپر پوما جانشان را در حین سفر از میدان نفتی گلف فاکس به برگن از دست دادند.

در ۲۰ آوریل ۲۰۱۰، آتش سوزی گسترده فیوز برق دیپ واتر هوریزون در میدان نفتی تیبر در بلوک ۱۰۲ کیثلی کانیون بخش آمریکای خلیج مکزیک منجر به کشته شدن ۱۱ خدمه شد به گونه ای که توده های آتش از فاصله ۴۰ مایلی قابل مشاهده بود.

نفت ما

کلیدواژه

مرگبارترین حوادث فراساحلی صنعت نفت و گاز جهان

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها