نفت / شناسه خبر: 147793 / تاریخ انتشار : 1401/11/28 12:53
|

تاثیر تحریم‌های اروپا بر تجارت ایران و سوئیس/ بسته شدن اینستکس اهمیت چندانی ندارد

رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس گفت: در دنیای انرژی؛ ایران تنها کشوری است که با خط لوله مستقیم به اروپا می‌تواند یک به یک گاز جایگزین گاز روسیه باشد اما در دنیای ژئوپلیتیک و سیاسی این امکان وجود ندارد.

نفت امروز /شریف نظام‌مافی در گفت‌وگو با خبرنگاران، درباره مراودات تجاری ایران و سوئیس اظهار داشت: رابطه تجاری ایران و سوئیس بسیار قدیمی و با در نظر گرفتن بعد جغرافیایی مکمل هم است، از این جهت که تکنولوژی و فرایندهای متفاوت اقتصاد سوئیس در ایران مخاطب زیادی دارد و شرکت‌های سوئیسی در ایران حضور فعالی دارند. بازار ایران برای شرکت‌های سوئیسی شناخته شده است و اگر ما روزی بتوانیم صادرات گاز و فراورده‌های نفتی داشته باشم، سوئیس می‌تواند بازار بسیار مناسبی باشد.

وی با بیان اینکه عمده تجارت ما با سوئیس غلات و لوازم پزشکی و دارو است، افزود: شرکت‌های چندملیتی که در زمینه غلات فعالند در ژنو دفتر مرکزی دارند، علاو بر آن ما از این کشور دارو و تجهیزات پزشکی هم وارد می‌کنیم. شرکت‌های مطرح بازرسی مثل کوتکنا سوئیس هم در ایران کار می‌کند و رقم قابل توجهی را بازرسی می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس درباره تاثیر لغو اینستکس از سوی اروپا بر مراودات دو کشور گفت: اصولا اینستکس به خاطر محدودیت‌های تحریمی سرپوشی بر عدم امکان تجارت آزاد بوده است و در این مقطع تفاوتی ندارد. اینستکس ایده‌ای بود که هیچ‌وقت به طور واقعی عملی نشد، اصولا زاده یک محدودیت بود و از این جهت نمی‌شد انتظار داشت که تسهیل‌گر اقتصاد و تجارت آزاد باشد. بنابراین بسته شدن آن اهمیت چندانی ندارد زیرا در فضای فعلی ساختار اینستکس هم نمی‌توانست برای بالا بردن حجم تجارت کار خاصی انجام دهد.

وی درباره صادرات فراورده‌های نفتی از ایران به سوئیس بیان داشت: صادرات فرآورده به این کشور بالا نیست، زیرا به دلیل مشکلات بانکی، پرداخت‌ها و تحریم‌های امریکا برای کار با ایران اجتناب می‌کنند. 

نظام‌مافی درباره امکان صادرات گاز ایران به سوئیس خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین نیاز این کشور گاز است سال‌ها قبل قرارداد خرید گاز با ایران منعقد شد، اما عملیاتی نشد. 

وی تاکید کرد: در دنیای انرژی؛ ایران تنها کشوری است که با خط لوله مستقیم به اروپا می‌تواند یک به یک گاز جایگزین گاز روسیه باشد اما در دنیای ژئوپلیتیک و سیاسی این امکان وجود ندارد، در این صورت هرچند ایران قابلیت جایگزینی روسیه را دارد اما مشکلات سیاسی اجازه نمی‌دهد کشور ما نقش زیادی را در اقتصاد انرژی اروپا بازی کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس درباره تحریم‌های اخیر اروپا و تاثیر آن بر مراودات تجاری ایران و سوئیس توضیح داد: تحریم‌های اخیر اروپا تاثیر زیادی بر مراودات تجاری دو کشور نداشته است، زیرا مقامات سوئیس بر اساس مسائل داخلی کشورها تصمیم‌گیری نمی‌کنند، ولی با در نظر گرفتن نگاه اتحادیه اروپا و بخصوص آلمان به این مسائل؛ سوئیس هم در آینده ناچار خواهد بود سیاست‌هایی مطابق با سیاست‌های اتحادیه اروپا اتخاذ کند. هرچند سوئیس جزء اتحادیه اروپا نیست اما دور تا دور آن؛ کشورهای اروپایی هستند،گ و مهم‌ترین شریک اقتصادی این کشور نیز اروپا است، بنابراین نمی‌تواند مستقلا خلاف جهت اروپا حرکت کند هرچند کشور بی‌طرفی است. بنابراین تحت تاثیر سیاست‌های اتحادیه اروپا و آلمان قرار خواهد گرفت.

کلیدواژه

ایران

سوئیس

گاز

گازی

اروپا

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها