نفت / شناسه خبر: 147541 / تاریخ انتشار : 1401/4/4 16:12
|

نشست‌های اوپک و اوپک‌پلاس هشتم و نهم تیرماه برگزار می‌شوند

نشست‌ عادی ۱۸۴ اوپک و سی‌امین نشست وزارتی اوپک‌پلاس به ترتیب روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، یکصدوهشتادوچهارمین نشست عادی اوپک روز چهارشنبه (هشتم تیرماه) و نشست وزارتی ائتلاف تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس) روز پنجشنبه (نهم تیرماه) برگزار می‌شود.

در همین حال، یکصدوسی‌وهفتمین نشست هیئت کمیسیون اقتصادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با حضور افشین جوان، نماینده ملی جمهوری اسلامی ایران طی روزهای ۲۱ و ۲۲ ژوئن در وین برگزار شد، در این نشست‌ها تازه‌ترین شرایط اقتصادی جهان و بازارهای جهانی نفت خام بررسی و در پایان گزارشی برای نشست وزیران نهایی شد.

بر اساس مذاکرات نشست هیئت کمیسیون اقتصادی اوپک، به نظر می‌رسد برآورد اوپک از رشد تقاضا در سال ۲۰۲۲ میلادی بسیار خوش‌بینانه باشد، این در حالی است که برآورد مؤسسه ریستاد انرژی از رشد تقاضا در سال ۲۰۲۲، حدود ۲ میلیون بشکه در روز، برآورد مؤسسة وود مکنزی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز و برآورد مؤسسه آرگوس حدود ۲ میلیون بشکه در روز است.

به گزارش شانا، اوپک و متحدانش در نوزدهمین نشست خود در ماه ژوئیه توافق کرده بودند هر ماه تولیدشان را در مجموع ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند تا به محدودیت عرضه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز پایان بخشند. این تصمیم از ماه اوت ۲۰۲۱ اجرایی شده است.

اوپک‌پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید-۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرد.

۲۳ کشور عضو ائتلاف اوپک‌پلاس در بیست‌ونهمین نشست خود بر سر افزایش ۶۴۸ هزار بشکه‌ای عرضه روزانه در ماه ژوئیه (تیرماه - مردادماه) به توافق رسیدند.

 

 

کلیدواژه

اوپک

اوپک پلاس

قیمت نفت

تولیدنفت

افشین جوان

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها