نفت / شناسه خبر: 147119 / تاریخ انتشار : 1401/2/31 13:09
|

افزایش تولید پتروشیمی ایلام با توسعه میدان تنگ‌بیجار

با امضای تفاهم‌نامه توسعه فاز دوم میدان گازی تنگ‌بیجار بین گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، افزون‌ بر پایداری شبکه گاز غرب کشور و به‌ویژه ایلام، ظرفیت معطل‌مانده پتروشیمی ایلام ناشی از کمبود خوراک، سرانجام فعال خواهد شد.

به گزارش نفتامروز به نقل از گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، این تفاهم‌نامه که در حاشیه بیست‌وششمین نمایشگاه نفت به امضای عبدالعلی علی‌عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مهدی حیدری، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران رسید، گامی است بلند برای افزایش تولید پتروشیمی ایلام که با سرمایه‌گذاری بیش از ۱.۵ میلیارد دلار ۱۷ سال ساخت آن به طول انجامید و فاز دوم آن سال گذشته افتتاح شد، اما کمبود خوراک، به چالشی جدی برای این مجتمع تبدیل شده بود.

با امضای این تفاهم‌نامه، تولید گاز از ۷ میلیون به ١١ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد و خوراک پایدار پالایشگاه گاز ایلام به‌عنوان منبع اصلی خوراک مجتمع پتروشیمی ایلام تأمین می‌شود. اکنون به علت  تأمین نشدن خوراک، پتروشیمی ایلام زیر ظرفیت اسمی کار می‌کند.

با این تفاهم‌نامه نه‌تنها ظرفیت اسمی تولید مجتمع پتروشیمی ایلام افزایش می‌یابد و سبب افزایش تولید این پتروشیمی و در نتیجه تأثیر بیشتر این پتروشیمی بر اقتصاد منطقه می‌شود که با افزایش خوراک پالایشگاه، تأمین گاز مصرفی استان ایلام و استان‌های غربی کشور پایدارتر می‌شود و موجب تقویت فشار گاز غرب کشور خواهد شد.

 

کلیدواژه

پتروشیمی

تولید پتروشیمی

تنگ بیجار

صنایع پتروشیمی خلیج فارس

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها