نفت / شناسه خبر: 136776 / تاریخ انتشار : 1400/9/22 11:25
|

یک شرکت آمریکایی مشتری سهم اکسون در عراق شد

شرکت‌های آمریکایی هالیبرتون و اکسون موبیل سرگرم مذاکره در خصوص سهم این غول انرژی در میدان نفتی قرنه غربی ۱ واقع در جنوب عراق هستند.

نفت امروز / به نقل از ایسنا، احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق به خبرنگاران در بغداد گفت: عراق از خرید سهم اکسون موبیل در این میدان نفتی توسط یک شرکت آمریکایی حمایت می‌کند. اگر مذاکرات با هالیبرتون به نتیجه نرسد، عراق این سهم را خریداری خواهد کرد. وی چند روز پیش گفته بود شرکت نفت بصره ممکن است خریدار این سهم باشد.

عراق همچنین انتظار دارد افزایش تولید ماهانه اوپک پلاس در ژانویه ادامه پیدا کند و شیوع واریانت اُمیکرون تاثیر چندانی بر تقاضای جهانی برای نفت نداشته باشد.

هالیبرتون چند ماه پیش به عنوان خریدار سهم اکسون موبیل ظاهر شد. اکسون موبیل یکی از نخستین شرکت‌های اکتشاف نفت غربی بود که در سال ۲۰۱۰ در راستای تلاش عراق برای بازسازی صنعت نفت خود پس از سرنگونی صدام حسین و سالها جنگ، اجازه یافت وارد این کشور شود. پیش از آن نفت عراق به مدت حدود ۴۰ سال برای اکثر شرکت‌های خارجی غیرقابل دسترس بود. اکسون علاقه خود به قرنه غربی را بدنبال شرایط قراردادی دشوار، محدودیت عرضه اوپک و ادامه بی‌ثباتی سیاسی در عراق از دست داد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اگرچه هالیبرتون مدتها یکی از پیمانکاران اصلی اکسون در میدان نفتی قرنه غربی ۱ بوده است اما خرید سهم در این میدان برای شرکتی که به نقشه برداری و استخراج متمرکز است، اتفاق نادری است. قرنه غربی ۱ میدان نفتی عظیمی با ۲۰ میلیارد بشکه ذخایر است.

 

کلیدواژه

نفت عراق

اکسون موبیل

هالیبرتون

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها