نفت / شناسه خبر: 136652 / تاریخ انتشار : 1400/6/23 12:55
|

کاهش تولید نفت ما؛ افزایش تولید دیگران

آخرین گزارش های تولید نفت اوپک گویای آن است که تولید نفت ایران در ماه آگوست نسبت به ماه جولای هشت هزار بشکه در روز کمتر شده و به دو میلیون و 485 هزار بشکه در روز رسیده است.

به گزارش نفت امروز، این اتفاق در حالی رخ داده است که مجموع تولید اوپک با 151 هزار بشکه در روز افزایش به 26 میلیون و 762 هزار بشکه در روز رسیده است. بر این اساس طی بازه زمانی 10 مرداد تا 9 شهریور ماه سال جاری بر خلاف رویه مرسوم در ماه های قبل ،حجم تولید نفت سیری نزولی داشته است.

این در حالیست که در گزارش قبلی اوپک که ماه گذشته منتشر شد، از افزایش ۲۸ درصدی تولید نفت ایران در یکسال گذشته خبر داده شده بود. بدین ترتیب در حالی که در تابستان سال گذشته منابع ثانویه اعلام کرده بودند ایران کمتر از دو میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده، این رقم در تابستان امسال و قبل از شهریور ماه، به نزدیک ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسید.

اردیبهشت ماه سال جاری نیز در قالب گزارش اوپک از بازگشت ایران به جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت خبر داده شد و بر این اساس ایران علی‌رغم تحریم‌ها همچنان به افزایش تولید نفتش ادامه داده و این رقم به ۲ میلیون و ۳۹۳ هزار بشکه در روز در ماه آوریل (اردیبهشت ۱۴۰۰) رسید و جایگاه چهارمی تولید در میان اوپکی‌ها را از آن خود کرد. همچنین طبق گزارش اخیر اوپک، قیمت نفت خام سنگین ایران نیز بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک در ماه اوت نسبت به ماه ژوئیه ۲ دلار و ۶۴ سنت برابر با ۳.۶ درصد کاهش نشان داد.

قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه اوت ۷۰ دلار و ۳۴ سنت ثبت شد، در حالی که در ماه ژوئیه هر بشکه ۷۲ و ۹۸ سنت دلار بود. قیمت سبد نفتی اوپک هم در ماه اوت با کاهش بیش از ۴ درصدی، به ۷۰ دلار و ۳۳ سنت برای هر بشکه رسید که سه دلار و ۲۰ سنت کمتر از ماه ژوئیه است.

اما در شرایطی که ایران برای رفع تحریم های بین المللی در تلاش است به طور طبیعی به نظر می رسد باید سیاست ها بر اساس افزایش تولید باشد تا در صورت رفع تحریم ها بتوان ظرفیت کاهش یافته طی این سالها را بار دیگر احیا کرد. حال اینکه در اولین ماه فعالیت دولت سیزدهم چه سیاست ها و دلایلی منجر به کاهش تولید شده موضوعی است که جای بررسی دارد اما با توجه به تغییرات مدیریتی که طی این مدت صورت گرفته شاید بتوان امید داشت که این کاهش تولید مقطعی بوده و در ماه های بعد جبران شود.

کلیدواژه

نفت

تولیدنفت

بازار نفت

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها