نفت / شناسه خبر: 136611 / تاریخ انتشار : 1400/6/20 13:12
|

یادگار دولت دوازدهم برای تولید خاویار صنعت پتروشیمی

پتروشیمی اسلام آباد غرب از جمله طرح های پتروشیمیایی دولت دوازده به شمار می رود که معاون وزیر نفت از آن به عنوان یادگار این دولت برای مردم کرمانشاه یاد کرده است.

به گزارش نفت امروز، دولت دوازدهم در شرایط تحریم و وضعیت اقتصادی خاص کشور با وضعیتی مواجه بود که به موجب آن امکان سرمایه گذاری مناسب و کافی در بسیاری از طرح ها و به ویژه پروژه های هزینه بر صنعت نفت وجود نداشت.

با این وجود دهه فجر سال گذشته عملیات اجرایی پتروشیمی اسلام آباد غرب در کرمانشاه استارت خورد. در آن دوره بهزاد محمدی -معاون وزیر نفت در حوزه پتروشیمی- اظهار کرد: با احداث این طرح، پروپیلن کل استان‌های غربی و شمال غربی کشور تأمین می‌شود و امیدواریم در ماه‌های آینده اجرای این طرح شتاب گیرد و در سال ۱۴۰۳ به تولید برسد. محمدی، یکی از دغدغه‌های مهم صنعت پتروشیمی را تولید پروپیلن و دیگر مشتقات آن دانست و تصریح کرد: پروپیلن محصولی راهبردی است و در دنیا از آن به عنوان خاویار صنعت پتروشیمی یاد می‌شود و ظرفیت تولید این محصول هم‌اکنون حدود سالانه ۹۵۰ هزار تن در کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به صدور حدود ۲۰ مجوز برای سرمایه‌گذاران در سال‌های گذشته با هدف تولید پروپیلن از گاز طبیعی، گفت: تاکنون هیچ یک از این‌ها به دلیل نبود دانش فنی امکان‌پذیر نشده و در مرحله کاغذ و احتمالا زمین باقی مانده است.

با اهتمام مهندس زنگنه، برنامه‌ریزی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای حرکت در این مسیر آغاز شد تا بتوانیم در سال ۱۴۰۴ به ظرفیت ۴.۵ میلیون تن پروپیلن دست یابیم و صنعت پتروشیمی را در حوزه پروپیلن و به‌ویژه صنایع پایین دستی گسترش دهیم.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های مختلفی برای افزایش تولید پروپیلن تعریف شده است که با استفاده از متانول در دسترس در جنوب و گازطبیعی در شمال و غرب کشور به پروپیلن برسیم، گفت: طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب نخستین طرح از سبد طرح‌های تولید پروپیلن است و گام‌های اجرایی آن را در ماه‌ها و سال‌های آینده برخواهد داشت.

بر اساس آنچه پیش از این اعلام شده؛ طبق طرح پروپیلن غرب یک واحد GTPP در اسلام‌آباد غرب واقع در استان کرمانشاه احداث می‌شود. در این طرح پروپیلن از گاز طبیعی تولید می‌شود. خوراک این واحد روزانه 2.1 میلیون متر مکعب گاز طبیعی خواهد بود که این گاز طبیعی در ظرفیت اسمی این پتروشیمی به سالانه 235 هزار تن متانول مازاد و 120 هزار تن پلی‌پروپیلن تبدیل خواهد شد.

حجم سرمایه‌گذاری این طرح 545 میلیون دلار برآورد شده است. اما با وجود این صحبت ها اجرای این پروژه منتقدانی نیز داشت که معتقد بودند طرح‌های وزارت نفت برای تولید پروپیلن، فاقد پشتوانه مطالعاتی و کارشناسی است که باعث هدررفت سرمایه ملی و تکرار تجربه شکست‌خورده خط اتیلن غرب می‌شود.

تامین پایدار خوراک پتروشیمی، مکان‌یابی نادرست، فقدان بازار مصرف و تحمیل هزینه برای انتقال محصولات به مبادی صادراتی، چالش تامین آب مصرفی موردنیاز طرح و تشدید چالش متانول مازاد در کشور از جمله نقدهایی بود که طی این مدت نسبت به اجرای این طرح مطرح شد

. با این وجود اردیبهشت ماه سال جاری، قراردادی برای پیمانکاری این طرح منعقد پس از امضای قرارداد معاون وزیر نفت گفت: پس از دریافت مجوزهای لازم، این نخستین طرحی است که پس از خصوصی‌سازی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و با دانش فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ساخته می‌شود و امید است فعالیت‌ها براساس برنامه پیش برود و به نتیجه برسد.

در سال‌های گذشته مجوزهای متعددی صادر شده بود که به‌دلیل نبود دانش فنی به مرحله اجرا نرسید، اما اکنون با دانش فنی بومی طرح اسلام‌آباد غرب عملیاتی می‌شود. همچنین پیش بینی شده بود پروژه GTPP اسلام آباد غرب به عنوان اولین پروژه توسعه ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی پس از خصوصی سازی، در سال 1403به بهره برداری می رسد.

هفته گذشته نیز بهزاد محمدی در ادامه بازدیدهای دوره‌ای خود، از طرح ملی پتروشیمی اسلام‌آباد غرب بازدید کرد و در قالب این بازدید اظهار کرد: در حوزه‌های مهندسی، کالا و عملیات اجرایی به پنج درصد رسیده و در ماه‌های آینده شتاب بیشتری می گیرد. از ماه آینده ساخت ساختمان‌های صنعتی، مخازن و پایپ‌رک‌ها آغاز می‌شود و با دریافت تدریجی اقلام پروژه، شتاب می‌گیرد.

البته با وجود تاکید مدیران وزارت نفت در دولت دوازدهم، باید منتظر ماند تا وضعیت این طرح در دولت سیزدهم مشخص شود. چراکه بعید نیست با تغییر دولت اجرای این طرح نیز از اولویت ها خارج شده و مانند بسیاری دیگر از طرح های صنعت نفت برای سالهای متمادی خاک بخورد.

کلیدواژه

وزیر نفت

پتروشیمی

پتروشیمی اسلام آباد غربی

خوراک پتروشیمی

صنایع پتروشیمی

حوادث پتروشیمی

ساخت پتروپالایشگاه

نرخ بازده سرمایه در طرحهای صنعت پتروشیمی ایران بالای ٢٠ درصد است

آتش سوزی پتروشیمی بندر امام

مدیرعامل شرکت بین الملل پتروشیمی

ایران و اندونزی در حوزه پتروشیمی یادداشت تفاهم امضا کردند

تفاهمنامه همکاری در صنعت پتروشیمی

بهره برداری از ٣ طرح پتروشیمی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی

پتروشیمی جم

رشد تولید بخش های معدن و پتروشیمی

مدیر اچ اس ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی

آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا

خطای انسانی و رعایت نکردن اصول ایمنی عامل حوادث اخیر در صنعت پتروشیمی

مهمترین عامل حوادث اخیر صنعت پتروشیمی بی توجهی به اصول ایمنی بود

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی

قطع خوراک پتروشیمی هایی که ایمنی را رعایت نمی کنند، قانونی است

محصولات پتروشیمی

مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی

پتروشیمی دماوند

خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا

افزایش صادرات محصولات پتروشیمی

پتروشیمی آبادان

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران

مدیر عامل پتروشیمی کردستان

نفت، گاز و پتروشیمی

صنعت پتروشیمی

شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها