نفت / شناسه خبر: 136531 / تاریخ انتشار : 1400/6/13 09:00
|

چرا صادرات گاز به عراق محدود شد؟

تابستان امسال و به دنبال چالش‌های وزارت نیرو در تامین برق، مسئولان از ایجاد محدودیت‌هایی درصادرات برق به ویژه به عراق خبر دادند، حال نیز درآستانه ورود به فصل سرد سال، مسئولان وزارت نفت درباره محدودیت صادرات گاز به عراق گفته اند.

به گزارش نفت امروز، طی هفته های گذشته صحبت‌های متعددی درباره ظرفیت تولید نیروگاه‌ها در فصل سرد سال مطرح شده و از سوی متولیان وزارت نفت اینگونه عنوان شده که به دلیل کاهش میزان تولید گاز، سهم نیروگاه ها از گاز نیز با کاهش مواجه می شود و بر این اساس از همین ماه های پایانی تابستان لازم است تمهیدات مختلفی برای تامین برق فصل سرد صورت گیرد.

بر همین اساس اولین دستورکار وزیر نفت دولت جدید نیز به بحث تامین سوخت زمستان اختصاص داشت. حال نیز محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که صادرات گاز طبیعی ایران به کشور عراق طبق‌ توافق‌نامه‌ای با این کشور و با اعلام قبلی کاهش یافته است.

بنا بر اعلام جولایی، حجم صادرات گاز طبیعی به کشور عراق ۳۸ میلیون مترمکعب در روز کاهش یافته است که این روند شش ماه نیز استمرار خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ایران از دو هفته قبل پیگیر کاهش صادرات به این کشور بوده، اظهار کرد: این موضوع با بدهی‌های عراق به ایران ارتباطی ندارد؛ هرچند ضرورت وصول بدهی‌ها همچنان در دستور کار است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که عراق یکی از مهمترین مقصدهای برق و گاز صادراتی ایران به حساب می‌آید.

بر همین اساس در سال 98 نزدیک به 40 درصد از کل گاز صادراتی کشور به مقصد عراق هدایت شده که این آمار در سال گذشته و به دلیل نیاز طرف عراقی و همچنین کاهش صادرات گاز به ترکیه به رقم 65 درصد نیز رسیده است.

البته سال گذشته نیز در مقطعی از زمستان و در دی ماه، به دلیل عدم وصول بدهی‌های‌ طرف عراقی برای مدتی صادرات گاز به این کشور متوقف شد. در آن مقطع شرکت گاز ایران اعلام کرده بود، عرضه گاز به عراق در پی پرداخت نشدن بیش از 6 میلیارد دلار بدهی این کشور همسایه به ایران، کاهش داده شده است.

اما اظهارات مسئولان ایرانی درباره توافقی بودن کاهش صادرات در شرایطی صورت گرفته که وزارت برق عراق اعلام کرده است: کاهش شدید صادرات گاز ایران به مناطق مرکزی و جنوبی، ریسک قطعی‌های گسترده برق را برانگیخته است.

وزارت برق این کشور در بیانیه ای اعلام کرده که صادرات گاز ایران به مناطق مرکزی و جنوبی از ۴۹ به هشت میلیون متر مکعب در روز کاهش پیدا کرده و باعث از دست رفتن تولید حدود ۵۵۰۰ مگاوات برق شده است.

این وزارتخانه اعلام کرده با وزارت نیروی ایران و سفارت ایران در بغداد برای روشن شدن علت کاهش صادرات تماس گرفته است.

این وزارتخانه سه هفته پیش اعلام کرده بود صادرات گاز ایران به منطقه مرکزی این کشور از ۳۰ میلیون به ۲۰ میلیون متر مکعب در روز کاهش پیدا کرده و صادرات به منطقه جنوبی از ۱۷ میلیون به پنج میلیون متر مکعب در روز کاهش پیدا کرده است و در نتیجه سیستم برق این کشور ۲۶۰۰ مگاوات را از دست داده است.

کلیدواژه

صادرات گاز به عراق

گاز

نخست وزیر عراق

عراق

عراق و ایران

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها