نفت / شناسه خبر: 136481 / تاریخ انتشار : 1400/6/8 16:00
|

دنیا بدون اوپک چه شکلی خواهد بود؟

چند سال پیش ، با افزایش تولید نفت شیل ایالات متحده به 11 و سپس 12 میلیون بشکه در روز و این کشور به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شد.در آن زمان تصور می‌شد اوپک اهمیت خود را از دست می‌دهد، این تردیدها با آغاز همه‌گیر کرونا رد شده است.

به گزارش نفت امروز به نقل از اویل پرایس، درست است که اوپک مملو از شکاف‌ها و اختلافات داخلی است و گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد جدایی وجود دارد و منصفانه است که در نظر بگیریم جهان بدون اوپک چگونه خواهد بود.

 
  پاسخ کوتاه این است که همه چیز کاملاً متفاوت خواهد بود. بدون داشتن کارتل نفتی برای کنترل قیمت‌ها ، هر کشوری که دارای ذخایر نفتی است، آزاد خواهد بود که از منابع نفتی به دلخواه استفاده کند و حداکثر استفاده را از هر فرصتی برای افزایش سهم خود در بازار ببرد - کاری که برخی از اعضای اوپک بسیار دوست دارند انجام دهند. در حال حاضر اما به دلیل تعهدات کارتل نمی‌توانند.
 
این روزها بازار نفت، در یکی آشفته‌ترین فضاها ست و از زمان شروع استفاده از نفت در مقیاس جهانی این شرایط بی‌سابقه است. البته نسل جدید معامله‌‌گران تأثیرات نامتناسبی زیادی بر قیمت نفت دارند و معاملات روزانه به راحتی بازی با Candy Crush انجام می‌شود.
 
 همانطور که آدام روزنکواگ ، شریک مدیریتی گوهرینگ و روزنک وایگ ، به Oilprice گفت: "اگر فردا اوپک منحل شود ، بی تردید، بی‌ثباتی شدید قیمت در کوتاه مدت ایجاد می‌شود." با این حال ، روزنک وایگ افزود که نوسانات بلندمدت احتمالاً زیان بسیار کمتری خواهد داشت و بی ثباتی تاریخی 30 ساله نفت خام را با همان شاخص قیمت گاز هنری هاب مقایسه می‌کند.
 
 
 بدون اوپک ، امنیت عرضه جهانی نفت بسیار متزلزل تر از امروز خواهد شد. ممکن است کسی استدلال کند که در جریان گذار انرژی ، نفت اهمیت خود را دست می‌دهد ، این نباید نگران کننده باشد. اما در حقیقت ، نفت به این سرعت اهمیت خود را از دست نخواهد داد. تا دهه‌ها اهمیت خواهد داشت.
 
 روزنکواگ می‌گوید:« با وجود این که اعضای اوپک آزاد هستند و می‌توانند به میزان دلخواه نفت تولید کنند ، اما انگیزه شرکت‌های نفتی برای سرمایه‌گذاری روی تولید جدید برای تأمین عرضه کاهش خواهد یافت و این امر در طولانی مدت ناامنی عرضه را افزایش می‌دهد. 
 
 گزارش موسسه آکسفورد برای مطالعات انرژی در سال گذشته به بررسی وضعیت جهان در صورت نبود اوپک بین سالهای 1990 تا 2018 می‌پردازد.
 
 تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که تولید جهانی نفت به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یافت و هیچ گروهی برای کنترل آن نبود.به علپه شوک‌های عرضه نفت ناشی از رویدادهای ژئوپلیتیک تأثیر بسیار بیشتری بر قیمت نفت در جهان بدون اوپک خواهد داشت زیرا در چنین جهانی همه با تمام ظرفیت خود پمپاژ می‌کنند ، به این معنی که آنها هیچ ظرفیت اضافی برای استفاده و پر کردن شکاف در عرضه نخواهند داشت.
 
 به عنوان مثال ، اگر اوپک وجود نداشت ، وقتی حملات هواپیماهای بدون سرنشین به میدان خوریس در سال 2019 5.7 میلیون بشکه تولید نفت عربستان سعودی را از بین برد ، یک شوک در عرضه ایجاد می‌شد و قیمت‌ها افزایش شدیدتری پیدا می‌کرد.
 
 در واقع ، در آن زمان ، برخی تحلیلگران قیمت برنت 100 دلار را پیش بینی می‌کردند. اما ذهنهای هوشیارتری نیز وجود داشت که می‌گفتند هیچ دلیلی وجود ندارد که نفت تا این حد بالا برود زیرا برخی از اعضای اوپک پلاس می توانند تولید خود را افزایش دهند و بقیه را شیل آمریکا انجام خواهد داد. اما اگر همه اعضای اوپک پلاس با تمام ظرفیت تولید می‌کنند ، تأمین خلأ فقط به عهده شیل ایالات متحده بود و این امر مدتی زمان می‌برد.
 
 همانطور که موسسه آکسفورد در گزارش خود ذکر کرده است "شواهد تاریخی نشان می‌دهد که ظرفیت مازاد اوپک روی حرکت جهانی قیمت نفت تأثیر روان داشته است ، زیرا قیمت‌ها در سناریوهای دیگر صعود و نزول شدیدتری خواهد داشت. به عنوان مثال ، در جهان بدون ظرفیت اضافی اوپک، قیمت نفت در سال ۲۰۱۰ به جای ۳۰ دلار بیش از ۵۱ دلار افزایش می‌یافت.
 
 جهان بدون اوپک نیز احتمالاً شاهد صنعت نفت با نظم و انضباط بیشتری خواهد بود. همانطور که یک تحلیل وال استریت ژورنال از سال 2016 - سقوط قبلی قیمت نفت - نشان داد ، هنگامی که اوپک تلاش برای کنترل قیمت ها را متوقف کرد و به دنبال سهم بازار رفت ، قیمت‌ها سقوط کرد و سرمایه گذاری کاهش یافت. البته این چیزی است که در هر بحران نفت رخ می‌دهد. اما بدون وجود اوپک ، این جنبه از بحران - انضباط سرمایه شدیدتر - ممکن است به یک هنجار تبدیل شود.
 
 بنابراین، افزایش بی ثباتی قیمت، انضباط شدید هزینه‌ها در صنعت منجر به کاهش امنیت عرضه در آینده می‌شود و همانطور که وال استریت ژورنال در تجزیه و تحلیل خود اشاره کرده است، افزایش حضور صندوق‌های ریسک و سایر سفته بازان در بازارهای نفت از جمله مواردی است که ویژگی های پس از اوپک خواهد بود.
 
 این می تواند دنیایی با نوسانات قیمتی بسیار چشمگیرتر و همچنین دنیایی با وابستگی شدیدتر برای اقتصادهای وابسته به نفت باشد، زیرا این کشورها انگیزه بسیار کمتری برای تنوع بخشیدن به منابع اصلی بودجه خود خواهند داشت. با وجود خشم از قدرت اوپک در بازارهای جهانی نفت، به نظر می‌رسد بدون اوپک ، اوضاع بدتر خواهد بود.

کلیدواژه

کرونا

بیماری کرونا

اوپک

اوپک پلاس

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها