نفت / شناسه خبر: 136390 / تاریخ انتشار : 1400/5/31 16:14
|
مروری بر وضعیت احداث چهار مجتمع پتروشیمی در فارس؛

پتروشیمی‌هایی که بعد از 11 سال فقط اسم دارند

بیش از 11 سال از زمان طرح موضوع تاسیس چهار پتروشیمی در استان فارس می گذرد و همچنان از این پروژه غیر از یک نام و زمینی خالی، چیزی باقی نمانده است.

به گزارش نفت امروز، دولت محمود احمدی نژاد را می‌توان دولت وعده های خوشایند به مردم دانست و شاید حال و روز این سالهای پتروشیمی های فارس نیز به این امر برگردد.
 
زمانی در سالهای پایانی دهه 80  وی در سفر به استان فارس صحبت از تاسیس و ایجاد چهار مجموعه پتروشیمی در شهرهای جهرم، فسا، فیروزآباد و داراب کرد، طرحی که نداشتن توجیه اقتصادی و  دشواری های متعدد در تامین آب وخوراک موجب شد تا بیش از یک دهه بی سرانجام بماند.
 
اکنون نیز وضعیت این پروژه ها چندان مشخص نبوده و پس از مخالفت مقامات استانی با طرح انتقال این پروژه ها به استان های دیگر، حال بحث هایی مبنی بر لزوم تجمیع آنها مطرح می شود، امری که شاید بتواند تا حدی از بار مشکلات بکاهد، اما اجرای آن نیز با مخالفت های متعدد مواجه است.
 
در چنین شرایطی دو شهرستان جهرم و فسا هماهنگی های لازم را انجام داده اند تا در شرایطی که صحبت از لزوم انتقال این طرح به استان های دیگر بود، با برنامه ریزی برای نوعی تجمیع مانع از انتقال این طرح به استانی دیگر شوند؛ بر این اساس این دو شهرستان که در مجاورت هم قرار دارند تصمیم گرفته اند در نقطه مرزی دو شهرستان یعنی در گره بیگان این مجتمع را احداث کنند، البته این امر به معنای پایان مشکلات طرح مذکور نبوده و همچنان این پروژه ها با وجود اینکه در مقاطع مختلف سهام آنها در بورس با قیمتی جذاب و قابل توجه خرید و فروش می شود چیزی بیش از یک نام به شمار نمی روند.
 
 
 
 
نکته دیگر آنکه گفته می شود تاکنون در مجموع بالغ بر 200 میلیارد تومان برای پتروشیمی های استان فارس  هزینه شده که البته این رقم در مقابل هزینه های احداث کامل پتروشیمی ها ناچیز است.
 
علت اصلی عدم احداث پتروشیمی ها را می توان نیاز بسیار زیاد این پروژه ها به آب دانست؛ در واقع هر کدام از این پروژه های صنعتی به میزان آبی معادل با مصرف یک شهر ۶۰ هزار نفری نیازمند است و این در شرایطی است که شهرهای جنوب استان فارس مدت ها است که درگیر مشکل تأمین آب شرب هستند!
 
از میان شهرستان های جهرم، فیروزآباد، فسا و داراب تنها شهرستانی که امکان تأمین آب مورد نیاز پتروشیمی را از سد سلمان فارسی دارد، شهرستان جهرم است. اما از آنجا که احداث پتروشیمی در این شهرستان ها باید به صورت زنجیره ای متصل به پروژه های صنعتی عسلویه انجام شود، در شهرستان جهرم امکان احداث پتروشیمی به تنهایی وجود ندارد.   
 
گفته می شود منطقه «گره بیگان» مرز میان دو شهرستان جهرم و فسا است و به خوراک پتروشیمی‌ها نیز دسترسی مناسبی دارد ازاین‌رو با توافقاتی که صورت گرفته قرار است محل ساخت پتروشیمی دو شهرستان فسا و جهرم باشد.  از سوی دیگر با همکاری سرمایه‌گذار این طرح بزرگ صنعتی که قرارگاه خاتم‌الانبیاء است، مقرر شده تا ساخت و اجرای عملیات عمرانی این طرح صنعتی به‌زودی آغاز شود. این در حالی است که پیش‌تر سرمایه‌گذار راغب بود این طرح‌ها از استان خارج‌شده و در محلی که فاصله کوتاه‌تری تا عسلویه دارد احداث شود اما با پیگیری‌های صورت گرفته این موضوع ملغی و عملیات ساخت پتروشیمی‌های جهرم و فسا به‌زودی آغاز خواهد شد.     
 
 البته با توجه به اتفاقات سالهای گذشته به نظر می رسد اجرای این طرح برای قرارگاه خاتم نیز جذابیت کافی را نداشته و حتی در مقطعی مسئولان قرارگاه از غیر اقتصادی بودن این طرح سخن گفتند، با این وجود افرادی مانند نمایندگان این شهرها نظرات متفاوتی دارند. به عنوان مثال جعفر قادری نماینده مردم شهرستان‌های شیرازو زرقان معتقد است: استان فارس جدای از مخازن پارس جنوبی، بیشترین ذخیره گاز کشور و ۲ پالایشگاه پارسیان و فراشبند را در خود جای داده است و از طرفی در همسایگی استان‌های مهم این حوزه یعنی بوشهر، هرمزگان، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. یکی از اولین واحدهای پتروشیمی کشور در ابتدای دهه چهل، در شیراز احداث شده و پالایشگاه شیراز نیز از پیشینه و توان بالایی برخوردار بوده است، با ابن وجود استان فارس در زمینه تولیدات حوزه پتروشیمی و پالایشگاهی نسبت به سایر نقاط کشور از عقب ماندگی رنج می‌برد.

کلیدواژه

پتروشیمی

پروژه پتروشیمی

احمدی‌نژاد

دولت احمدی‌نژاد

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها