نفت / شناسه خبر: 136362 / تاریخ انتشار : 1400/5/30 11:02
|

بلاتکلیفی 15 ساله پالایشگاه "آناهیتا"

در حالیکه 15 سال از صدور مجوز پالایشگاه "آناهیتا" در استان کرمانشاه می گذرد هنوز این مجموعه به سرانجام نرسیده و فعالیت آن با اما و اگر های متعددی همراه است.

به گزارش نفت امروز، پالایشگاه کرمانشاه که از آن تحت عنوان پالایشگاه "آناهیتا" یاد می شود یک پالایشگاه نفت در استان کرمانشاه است که طرح ساخت آن در سال ۱۳۸۵ تصویب و عملیات ساخت آن از سال ۱۳۹۱ آغاز شده، ولی هنوز به اتمام نرسیده‌است.
 
به هنگام طرح احداث این مجموعه مواردی چون جلوگیری از خام فروشی و تبدیل مواد نفتی به فرآورده‌های با ارزش افزوده بیشتر و به منظور رفع نیاز منطقه غرب کشور به فرآورده‌های نفتی مورد توجه قرار گرفت. از سوی دیگر به دلیل قدمت و فرسودگی واحدهای پالایشگاه موجود کرمانشاه، موقعیت این پالایشگاه در درون شهر و لزوم جابجایی آن به دلیل الزامات زیست‌محیطی، پالایشگاه "آناهیتا" باظرفیت تولید ۱۵۰ هزار بشکه، مد نظر مسئولین قرارگرفت و احداث آن دی ماه سال 1385 و در دولت محمود احمدی نژاد به تصویب هیئت وزیران رسید.
 
طبق آنچه اعلام شده این طرح علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای هزاران نفر از جوانان این منطقه محروم( نیرو بیکار فراوان) و تأمین نیازهای مواد نفتی منطقه غرب، امکان صادرات به کشورهای همسایه غربی را نیز به دنبال خواهد داشت، با این وجود پیشرفت آن در این سالها به دلایل مختلفی که شاید بتوان عمده ترین آن را تامین مالی دانست به تاخیر افتاده است.
 
این پروژه در زمینی به مساحت ۵۷۱ هکتار و در کیلومتر ۱۵ جاده کرمانشاه – همدان واقع شده‌ و از آن به عنوان یک ابرپروژه ملی و استراتژیک یاد می شود.
 
"آناهیتا" طی سالهای گذشته دو بار در سال‌های ۸۷ و ۹۴ کلنگ‌زنی شده و مدیرعامل و سرمایه‌گذاران آن بار‌ها تغییر کرده‌اند.
 
ایجاد پالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای "آناهیتا" آذر ۱۳۸۵ و در جریان دور اول سفر استانی دولت وقت به کرمانشاه به تصویب هیئت دولت رسید. با این وجود، عملیات احداث این پالایشگاه در سال ۱۳۸۸ به دلیل عدم تأمین منابع مالی از سوی سهامداران به صورت کامل متوقف شد و هیئت مدیره پالایشگاه آناهیتا تصمیم به خاتمه قرارداد‌های منعقد شده با پیمانکاران این پروژه گرفت.
 
همان طور که اشاره شد در این سالها سرمایه گذار این مجموعه چندین بار تغییر کرده است و در شرایطی که ابتدا قرار بود "آناهیتا" با سهم 55 درصدی شستا، 25 درصدی صندوق بازنشستگی کشوری و 20 درصدی شرکت پالایش نفت کرمانشاه پیش رود؛ پس از اینکه شرکت پالایش نفت کرمانشاه به بخش خصوصی واگذار شد، این ۲۰ درصد به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به نمایندگی از دولت واگذار شد.
 
با توجه به مشکل تأمین اعتبار برای این طرح موضوع تأمین منابع مالی این پالایشگاه که مشکل اصلی طرح است از طریق فاینانس خط اعتباری چین پیگیری شد، اما از این طریق پیشرفتی حاصل نشد و موضوع استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی قوت گرفت.
 
در نهایت با توجه به طولانی شدن روند احداث و بهره برداری از این پروژه در دوره ای حتی صحبت هایی مبنی بر انتقال "آناهیتا" به استانی دیگر مطرح شد که آبان ماه سال گذشته، استاندار کرمانشاه با اشاره به شایعات انتقال پتروپالایش آناهیتا گفت: این پروژه مصوب سفر رهبر انقلاب به کرمانشاه است و هیچ قدرتی نمی‌تواند آن را به استان دیگری منتقل کند ... بعد از ۱۴ سال و با پیگیری‌های بسیار فراوان این پروژه ۸۰ هزار میلیاردی اکنون به مرحله عملیات اجرایی رسیده است و با قدرت کارش را ادامه می‌دهد.
 
استاندار کرمانشاه همچنین عنوان کرد: اصل مهم در پروژه پترو پالایش آناهیتا موضوع تأمین خوراک این مجموعه است که شرکت نفت تأمین آن را متعهد شده است و این امکان برای استان دیگری به لحاظ اجرایی فراهم نیست.
 
وی در همان دوره زمانی همچنین اعلام کرد: سهام پروژه پترو پالایش آناهیتا پس از ۲ سال دوندگی نهایتاً تعیین تکلیف شد و اکنون ۶۷ درصد سهام در اختیار قرارگاه خاتم و شرکت‌های زیرمجموعه است و مابقی سهام هنوز در اختیار وزارت نفت قرار دارد.
 
اسفند ماه سال قبل نیز رستم قاسمی در سفری به کرمانشاه، با بیان اینکه پالایشگاه آناهیتا از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه است که بعد از گذشت ۱۴ سال هنوز اجرایی نشده، اظهار کرد: در اواخر دولت دهم جلسات متعددی برای سرمایه گذاری پروژه انجام شد اما بی نتیجه ماند و امروز شنیدیم که پروژه به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شده و بدانید قرارگاه خاتم الانبیا وقتی کاری را پذیرفت قطعاً انجام می‌دهد.
 
سعید محمد، فرمانده وقت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نیز آبان ماه سال گذشته با بیان اینکه روند احداث این پالایشگاه سال هاست متوقف است، اظهار کرد: پس از بررسی‌های لازم این پالایشگاه را به پتروپالایشگاه تبدیل می‌کنیم. طراحی‌ها و منابع مالی آن در حال بررسی است. البته تلاش داریم تا تأمین مالی این پروژه‌ها که سودآوری آن قابل توجه است را از طریق پذیره نویسی در فرابورس و سرمایه‌های مردمی تأمین کنیم تا راهکاری برای جذب نقدینگی سرگردان به بخش تولید باشد. به دلیل محدودیت منابع مالی پتروپالایشگاه آناهیتا را فاز بندی کردیم که پیش بینی می‌کنیم فاز نخست آن ۴ ساله اجرایی شود.
 
بر این اساس به نظر میرسد در خوش بینانه ترین حالت ممکن تا 1404 نمی توان انتظار چندانی برای بهره برداری از "آناهیتا" داشت و بدین ترتیب حدود 20 سال زمان، صرف اجرایی شدن اولین فاز این مجموعه خواهد شد.

کلیدواژه

پالایشگاه اناهیتا

کرمانشاه

پالایشگاه

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها