نفت / شناسه خبر: 135675 / تاریخ انتشار : 1400/4/2 11:20
|

ظرفیت تولید عربستان در هاله ای از ابهام

برای دهه ها ،میزان واقعی ذخایر و تولید نفت خام عربستان سعودی مورد بحث و سردرگمی بسیاری قرار گرفته است. اما به دلیل خفقان کشور در مورد میزان دقیق ذخایر اطلاعات دقیقی وجود ندارد.

به گزارش نفت امروز به نقل از اویل پرایس، منبع قدرت واقعی عربستان در دنیا به میزان منابع و تولیدات نفت بستگی دارد هرچقدر که میزان بیشتر باشد قدرت بیشتر و هر چقدر این منابع کمتر باشد قدرت کمتر است. در هفته های  اخیر این بحث داغ تر شده است که بالاخره میزان ذخایر نفتی  عربستان چقدر است.

همانطور که در در ذیل این مطلب شرح داده می شود، گفته های عربستان سعودی درباره ذخایر نفت تولید فعلی و میزان تولید آینده اغراق آمیز است و هدف بزرگ نمایی بوده است. جالب آن است که اعداد در مقایسه با ده سال پیش افزایش پیدا کردند.

میزان ذخایر نفت خام ادعا شده:

پادشاهی از سال 1990 به طور ناگهانی میزان رسمی را از 170 میلیارد بشکه به 257 میلیارد بشکه افزایش داد ، علی رغم اینکه هیچ کشف جدید نفتی یا بهبودی در میزان بازیافت صورت نگرفته بود، ارقامی که بیشتر شبیه یک لاف بزرگ بوده و واقعیت ندارد.

اندکی پس از آن ، عربستان سعودی مجدداً تعداد رسمی ذخایر نفت خام خود را به 266.4 میلیارد بشکه افزایش داد ، این رقم با اندکی افزایش تا سال 2017 ادامه داشت و به 268.5 میلیارد بشکه رسید.

در همین مدت - از سال 1973 تا ماه گذشته - عربستان سعودی به طور متوسط 8.162 میلیون بشکه در روز (بشکه در روز) استخراج کرده است.

با در نظر گرفتن فقط یک دوره 30 ساله از 1990 تا 2020 ، عربستان سعودی سالانه 2،979،130،000،000 (حدود 2.98 میلیارد) بشکه نفت را از میادین خود حذف کرده و این عدد در مدت 30 سال: 89،373،900،000 (حدود 89.4 میلیارد) بوده است.

با توجه به میزان اولیه ذخایر نفت خام، اکنون ذخایر عربستان سعودی در حدود 81 میلیارد بشکه است و این عدد عربستان را در رتبه هشتم لیست کشورهای دارای ذخایر نفت خام قرار می دهد.

با این حال تعداد ذخایر توسط خود عربستان سعودی در سال  1990 ، به طرز شانسی و گیج کننده  افزایش یافت! البته این اعداد توسط هیچ منبع مستقلی منشأ یا تأیید نشده است!

  عربستان سعودی به گونه ای توانسته 89.4 میلیارد بشکه نفت را به طور دائم از میادین خود حذف کند و همزمان  ذخایر نفت خام خود را بیش از 87 میلیارد بشکه افزایش دهد.

  با توجه به آنچه ذکر شد ، در این مدت هیچ کشف جدید نفتی صورت نگرفته است - در واقع ، در این مدت تولید در بسیاری از زمینه های اصلی عربستان سعودی ، از جمله غوار ، کاهش یافته است. پس اعداد و ارقام ارائه شده توسط عربستان با علم ریاضی همخوانی ندارد!

بنابراین به تعداد واقعی تولید نفت خام نفت:

همانطور که در بالا ذکرشد ، متوسط ​​مقدار نفت خام که عربستان سعودی توانسته از سال 1973 تا ماه گذشته استخراج کند 8.162 میلیون بشکه در روز بود و هیچ ابهام و دوگانگی در مورد این عدد وجود ندارد.اگر این عدد - صحیح - به عنوان مبنا استفاده شود ، تمام فعالیت های بعدی عربستان کاملاً منطقی به نظر می رسد.

سوالی که در جریان جنگ قیمت و رقابت میان عربستان و نفت شیل بین سال های 2014 تا 2016 مطرح می شود این بود:

"چرا سعودی ها نفت بیشتری را برای پایین آمدن قیمت ها پمپ نکردند؟ استراتژی عربستان این بود که سایر اعضای اوپک هر چه بیشتر نفت خام پمپاژ کنند تا قیمت نفت را تا حد ممکن پایین آورند تا باعث ورشکستگی هرچه بیشتر در بخش نفت شیل آمریکا شود."

واقعیت این است که سعودی ها در آن مرحله همه آنچه را که می توانستند پمپاژ کردند.  8.1 و کمی میلیون بشکه در روز.از نفت ذخیره شده هم استفاده کردند اما با وجود همه اینها ، قادر به تولید بیش از 10 میلیون بشکه در روز نبودند  (تا زمانی که ذخایر به اتمام رسید و باید به تولیدمستقیم از چاه اتکا می کردند.

در جنگ قیمت نفت 2014-2016 آینده بلند مدت عربستان به عنوان یک قدرت در خاورمیانه و جهان در معرض خطر بود و اگر می توانست در آن دوره یک قطره نفت  بیشتر استخراج می کرد، حتما این کار را می کرد.

در حال حاضر ، اندکی تغییر به سود عربستان سعودی صورت گرفته است.

راه اندازی مجدد منطقه خنثی تقسیم شده، 500،000-600،000 را به بازار بازمی گرداند که به طور مساوی بین عربستان و کویت تقسیم شود.

ریچارد برنز ، تحلیلگرانرژی ، در لندن ، هفته گذشته به طور انحصاری به OilPrice.com گفت:تأیید آمار رسمی ظرفیت تولید از هر کشوری مشکل است ، مگر اینکه شاهد تولید برای مدت زمان طولانی ، حداقل سه ماه باشیم. عربستان سعودی در آوریل گذشته [2020] به طور خلاصه تولید خود را افزایش داد اما این تغییر پایدار نخواهد بود. "

وی افزود: " تخمین می زنم که عربستان سعودی می تواند به طور پایدار حدود 11.3 میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کند ، که کمی کمتر از آمار رسمی 12 میلیون بشکه در روز یا حتی 12.5 میلیون بشکه در روز با احتساب PNZ است."

وی نتیجه گیری کرد:"عربستان سعودی اعلام کرده چندین پروژه بالادستی ، قرار است در اواسط دهه آنلاین شوند ، که طور عمده برای جبران افت طبیعی در زمینه های موجود مورد نیاز است. اگر عربستان واقعا می خواهد ظرفیت تولید را افزایش دهد ، باید  در طول چندین سال، سرمایه گذاری های اضافی قابل توجهی انجام دهد. "

کلیدواژه

ظرفیت تولید عربستان

عربستان

بازار نفت

ذخایر نفت

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها