برق / شناسه خبر: 125449 / تاریخ انتشار : 1400/3/9 13:04
|
وزیر نیرو در مجلس اعلام کرد

مصرف ۲۰۰۰ مگاوات برق برای رمزارزها در ایران

وزیر نیرو گفت: طبق گزارش‌های مراکز جهانی، ۱۰درصد انرژی مصرفی تولید رمزارزها در جهان مربوط به ایران است؛ یعنی حداقل ۲۰۰۰ مگاوات توان برق صرف رمزارزها می‌شود.

به گزارش نفت‌امروز، مهر نوشت: در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی رضا اردکانیان وزیر نیرو برای ارائه گزارشی از علل خاموشی‌های اخیر در صحن مجلس حضور یافت. وی گفت: انصافاً یکی از بهترین بودجه‌ها برای صنعت آب و برق، بودجه ۱۴۰۰ است نه صرفاً برای منابع مالی که برای صنعت آب و برق پیش‌بینی شده است، بلکه به دلیل راهگشایی‌ها و گره‌گشایی‌هایی که برای مشکلات مزمن این صنعت به ویژه صنعت برق صورت گرفته است.

 

وزیر نیرو اظهار داشت: خلاص یافتن وزارت نیرو و منابع مالی داخلی آن از مکانیسم تبصره ۱۴، یکی از این دستاوردها بود. در تبصره ۱۵ نیز بندهای مختلف بودجه گره‌گشایی خوبی برای بازیابی سیستم‌های فرسوده و دستیابی به منابع مالی و بهسازی سیستم‌های برق انجام شد.

 

اردکانیان افزود: سال آبی ۱۴۰۰ یکی از خشک‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر است. زمانی که در آبان ۹۶ کار خود را آغاز کردم، سال آبی ۹۷ نیز یکی از خشک‌ترین سال‌ها بود. حجم مفید سدها به نسبت سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته که موجب کاهش ۳۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق شده است.

 

وی با اشاره به گرمای زودرس در سال ۱۴۰۰، گفت: این امر موجب شد هم دستگاه‌های سرمایشی زودتر به کار بیفتند و هم توان خروجی نیروگاه‌ها کمتر شود، به نحوی که در روز ۲۹ اردیبهشت به موج مصرف ۵۳هزار و ۸۰۰ مگاوات رسیدیم. این اوج مصرف در سال ۹۸، اول تیرماه بود.

 

وزیر نیرو تأکید کرد: در سال ۱۴۰۰، ۲۲.۵ درصد مصرف انرژی روزانه نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

 

اردکانیان با بیان اینکه رمزارزها عاملی غیرقابل پیش‌بینی در مورد افزایش مصرف برق بود،افزود: رمزارزها درواقع صادرات انرژی انجام می‌دهند. اگر استخراج‌گر رمزارز، با مجوز این کار را انجام می‌دهد، با مجوز قانونی انرژی صادر می‌کند و اگر بدون مجوز و پنهان کار می‌کند، صادرات انرژی را به شکل پنهانی و غیرقانونی انجام می‌دهد.

 

وی اظهار داشت: وقتی تولید رمزارز به صورت پنهانی انجام می‌شود، مصرف انرژی‌اش به مراتب بیشتر است زیرا برای خنک کردن آن مجموعه باید دستگاه سرمایشی بیشتری استفاده کند.

 

وزیر نیرو افزود: با کمک نیروی انتظامی، سِیر کشف دستگاه‌های رمزارز غیرقانونی رو به افزایش بوده است. در فروردین ۲۶۶۱ مرکز غیرقانونی تولید رمزارز شناسایی و ۱۷۵هزار دستگاه ضبط شده‌اند.

 

اردکانیان اظهار داشت: طبق گزارش‌های مراکز جهانی، ۱۰درصد انرژی مصرفی تولید رمزارزها در جهان مربوط به ایران است؛ یعنی حداقل ۲۰۰۰ مگاوات توان برق صرف رمزارزها می‌شود، درحالی‌که کسانی که مجوز قانونی رمزارز گرفته‌اند، حدود ۳۲۱مگاوات مصرف دارند.

 

وی ادامه داد: جمع‌بندی شورای امنیت کشور و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی معطوف به این نکته است که افزایش دما و رمزارزها، علت اصلی قطعی‌های اخیر برق هستند.

 

وزیر نیرو افزود: امسال رشد مصرف ما ۱۹ درصد و اوج مصرف ۵۴هزار مگاوات است که ۹ درصد آن مربوط به دستگاه‌های سرمایشی، ۲۰۰۰ مگاوات مربوط به دستگاه‌های رمزارز و ۲۰۰۰ مگاوات هم مربوط به رشد مصرف در صنایع بزرگ است.

 

اردکانیان گفت: خشکسالی موجب شده که کشاورزان زودتر به استفاده از چاه‌های کشاورزی روی بیاورند.

 

وی تأکید کرد: هر سال از آخر شهریور به مرور واحدهای نیروگاهی برای تعمیرات فرستاده می‌شوند که تا پایان خرداد ماه برمی‌گردند. در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳هزار مگاوات در تعمیرات بوده است. سرعت بیشتری به موضوع تعمیرات دادیم. هر چند زمستان گذشته به دلیل کمبود گاز دیرتر واحدها را برای تعمیرات فرستادیم.

 

زیر نیرو در ادامه تصریح کرد: حدود سه هفته پیش ۶ جوان ارزنده جان خود را در صنعت برق تقدیم کردند چرا که تأمین برق به لحاظ فکری و تربیتی، حیثیتی است تا حتی به یک هموطن روستایی، یک ساعت زودتر برق برسد.

 

عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه با بیان اینکه اگر کار شبانه‌روزی صنعتگران برق نبود، مشکل فعلی سال‌ها پیش گریبانگیر ما می‌شد، اظهار کرد: در سایر کشورها هر ۱۰سال صنعت برق دچار فروپاشی می‌شود اما در ایران ۱۷ سال است که توانسته‌ایم با مدیریت مانع این اتفاق شویم.

 

پیمان پاریس محدودیتی برای ما ایجاد نکرده است /نیروگاه‌ساز هستیم

 

وی در ادامه با تأکید بر عدم تأثیر پیمان پاریس در محدودیت‌های انرژی عنوان کرد: تقاضا می‌کنم اگر حتی یک دستور از هر نوع به وزارت نیرو در این خصوص صادر شده که محدودیتی به واسطه پیمان پاریس ایجاد کرده‌ایم، به من نشان دهید چرا که ما نیروگاه‌ساز هستیم و ۹۰ درصد نیروگاه‌ها حرارتی هستند لذا با اطلاعات ناقص باعث مخدوش شدن افکار عمومی نشویم.

 

اردکانیان در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا وقتی خودمان مشکل برق داریم؛ اقدام به صادرات آن می‌کنیم، گفت: این سوال از منظر عامه مردم سوال حقی است که باید در پاسخ بگویم اولاً صنعت گسترده برق با هزاران کیلومتر خطوط انتقال و تجهیزات متعدد سهمیه بودجه ارزی ندارد و متکی به صادرات است.

 

وزیر نیرو ادامه داد: بخش خصوصی نیز با وزارت نیرو قرارداد دارد و از صندوق توسعه وام می‌گیرد که باید بازپرداخت آن را به صورت ارزی صورت دهد چون بسیاری از قراردادهای برق ارزی هستند این در حالی است که صادرات منهای واردات است و صادرات خالص ما در صنعت برقی که ۸۵ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده دارد، دارای صادرات خالص تنها ۵۰۰ مگاوات است لذا نه تنها صادراتی نداریم بلکه برق هم وارد می‌کنیم.

 

برای فعالیت‌های غیرقانونی ماینرها مجازات تعیین شود

 

عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه با تأکید بر نظام‌مند شدن ماینرها از سوی مجلس عنوان کرد: باید برای فعالیت‌های غیرقانونی در این حوزه مجازات تعیین شود. هر یک بیت‌کوین ۳۰۰ هزار مگاوات ساعت انرژی لازم دارد یعنی باید برق یک شبانه روز ۳۰ هزار مسکن را قطع کنیم تا یک بیت‌ کوین تولید شود که قطعاً درآمد ارزی نیز خواهد داشت اما ۳۲۱ مگاوات مقدار مجاز است.

 

وی در ادامه با اشاره به اظهارات معاون صمت عنوان کرد: تاکنون دو هزار نفر برای ماینینگ مراجعه کرده‌اند که تنها ۹۹ نفر پرونده تشکیل داده‌اند لذا این صنعت نیازمند نظام‌مند شدن است تا در شرایط کرونا و گرما شاهد قطعی برق نباشیم.

 

نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی هرمزگان تا اخر هفته بهره برداری می شود

 

اردکانیان در ادامه با اشاره به برخی مطالب مطرح شده در حوزه انرژی اتمی عنوان کرد: بنده به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و روسیه آخر هفته قرار است بحث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی هرمزگان را نهایی کنیم و این یکی از فعالیت‌های شاخص این دولت است که توانسته است وام دولتی از فدراسیون روسیه دریافت و عملیاتی کند لذا پیگیر بحث واحد دوم و سوم هم هستیم که در سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۶ به مدار می‌آید.

 

وزیر نیرو با اشاره به برنامه صنعت برق در برنامه ششم که گفته است باید به ۲۵ هزار مگاوات تولید برق برسیم، یادآور شد: این موضوع نیازمند الزاماتی است که یکی از این الزامات استفاده از فاینانس است که ما در این بخش حدود ۱۵ هزار مگاوات آماده کردیم اما به موانعی برخورد کرد که عملیاتی نشد.

 

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: جای افتخار دارد از ۸۵ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده، ۲۵ درصد در همین دولت اتفاق افتاد که با کمک نمایندگان، بودجه مصوب مجلس و راهکارهایی که از طریق برخی مجوزها از سوی مجلس داده شد، صورت گرفت.

 

طبق برنامه ششم توسعه عملیات احداث ۴۶ نیروگاه را آغاز کردیم

 

وی اضافه کرد: طبق برنامه ششم عملیات احداث ۴۶ نیروگاه را آغاز کردیم که بعضی از آنها آغاز شده و مابقی در دولت بعد افتتاح می شود لذا ۱۱هزار مگاوات از ۲۵ هزار مگاوات عملیاتی شده و بقیه آن را توانستیم با مدیریت مصرف لحاظ کنیم تا مشکلی پیش نیاید.

 

اردکانیان در ادامه با بیان اینکه سد شفارود تا آخر سال جاری آبگیری شده و مشکل سد هراز نیز با ماده ۵۶ برطرف می‌شود، عنوان کرد: نمایندگان در تبصره ۱۵ کار خوبی را شروع کردند که کاش دو سال پیش انجام می‌شد تا نتیجه آن را هم اکنون ببینیم.

 

وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه باید مسئله قیمت برق را حل کنیم، گفت: این به این معنا نیست که بخش خانگی شامل افزایش قیمت برق شود بلکه منظور برق صنعتی است که در سال ۹۰ میزان آن یک سوم یعنی ۳۳درصد برق جهانی بود و در سال ۹۹ به ۴ درصد رسیده بود که باید توجه داشت وقتی نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند دو اتفاق متضاد می‌افتد؛ بخش صادرات صنایع فلزی خوشحال می‌شوند و سرمایه‌گذار که وام از صندوق توسعه دریافت کرده و باید به صورت ارزی بازپرداخت کند، دغدغه‌مند می‌شود لذا باید قیمت صنعت برق برطرف شود تا این صنعت پایدار باشد که البته طلیعه آن در بودجه ۱۴۰۰ نشان داده شد.

 

عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه درباره اشاره نمایندگان به جلسه سران قوا گفت: آقای نوبخت در این زمینه سریعا پاسخ مکتوب داده و رونوشت آن به مسئولان داده شد لذا ممکن است اطلاعات دقیق در این باره به دست نمایندگان نرسیده باشد که در نهایت امیدواریم در عین سختی و تلخی‌هایی که رخ داد از فرصت پیش رو استفاده کنیم و تردید نداریم با حمایت نمایندگان، رئیس مجلس و فعالین بخش خصوصی و دولتی صنعت برق به عنوان سرمایه ارزشمند در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم تاب بیاورد و پشتوانه سال‌های تولید و جهش تولید باشد.

 

کلیدواژه

رضا اردکانیان

وزیر نیرو

مجلس شورای اسلامی

رمزارزها

مصرف برق

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار