برق / شناسه خبر: 125448 / تاریخ انتشار : 1400/3/9 12:59
|

رکوردشکنی مصرف برق از 55 هزار مگاوات گذشت

روند افزایش مصرف برق برای بار دوم از اردیبهشت ماه امسال رکورد دیگری از خود برجای گذاشت و به رقم ۵۵ هزار و ۶۴۶ مگاوات در ساعت ۱۲ و ۵۳ دقیقه روز گذشته (شنبه، هشتم خرداد) رسید.

به گزارش نفت‌امروز، ایرنا نوشت: امسال از همان فروردین‌ماه روند مصرف برق روندی متفاوت از همه سال‌های اخیر به خود گرفت تا نشان دهد سال ۱۴۰۰ سالی به یادماندنی برای صنعت برق خواهد بود.

 

فرارسیدن زودتر گرمای هوا از یک طرف که سبب وارد مدار شدن نابهنگام وسایل سرمایشی شد و از طرف دیگر، بروز پدیده جدیدتر استخراج رمزارزهای غیرمجاز خانگی سبب شد بر شدت مصرف برق در کشور افزوده شود.

 

علاوه بر این‌ها سال آبی جاری که از ابتدای مهرماه ۱۳۹۹ شروع شده و تا آخر شهریورماه امسال تداوم دارد، تا اینجا سالی کم‌بارش رقم زده و این امر سبب شده مخازن سدهای تولیدکننده برق به میزان ۵۰ درصد با کاهش همراه شود.

 

از طرف دیگر، شیوع گسترده بیماری کرونا و ضرورت تامین برق برای مراکز حساس و درمانی و بیماران، امسال را سالی متفاوت در مصرف برق کرد به گونه‌ای که میزان مصرف یک بار در اردیبهشت‌ماه رکوردی کم سابقه در ۱۰ سال اخیر از خود برجای نهاد و یک بار دیگر روز گذشته رکورد زد.

 

براساس تازه‌ترین گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، دیروز و در ساعت ۱۲ و ۵۳ دقیقه مصرف برق کشور از مرز ۵۵ هزار مگاوات عبور کرده و به ۵۵ هزار و ۶۴۶ مگاوات رسید؛ امری که به طور معمول در سال های گذشته و در این زمان رخ نمی‌داد.

 

این میزان مصرف برق از میزان مصرف برق در روز جمعه گذشته که ۴۷ هزار و ۵۵۰ مگاوات بود بیش از هشت هزار مگاوات بیشتر شده و این درحالی است که ذخیره نیروگاه ها ۸۰۵ مگاوات بود.

 

برخی پیش‌بینی‌ها بیان‌گر آن است که درروزهای باقی مانده از این هفته احتمال رسیدن میزان مصرف به حدود ۶۰ هزار مگاوات وجود خواهد داشت.

 

«رضا ارکانیان» وزیر نیرو درباره درباره شرایط مصرف برق امسال توضیح‌داد: سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ که از اول مهرماه پارسال شروع شده یکی از خشک‌ترین سال های ۵۰ سال اخیر است.

 

وی گفت: زمانی که با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی کار خود را شروع کردم در سال آبی ۹۷-۱۳۹۶ هم شاید دومین سال خشک در ۵۰ سال اخیر بودیم و امسال هم شرایط به همین گونه است.

 

اردکانیان به سال‌های ۹۷، ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ اشاره و خاطرنشان‌کرد: حجم مفید مخازن سدهایی که نیروگاه برق‌آبی دارند نسبت به پارسال ۵۰ درصد کاهش یافته و این موجب سه‌هزار و ۵۰۰ مگاوات کاهش ظرفیت تولید برق شده است.

 

وی، گرمای زودرس را دومین اتفاقی دانست که امسال رخ داده و افزود: پیش‌بینی‌های دما در فاصله زمانی مناسب وجود دارد، اما زودتر گرم شدن هوا موجب شده هم دستگاه های سرمایشی زودتر وارد مدار شوند و هم نیروگاه ها که توان خروجی آنها متناسب با دمای هوا است توان کم‌تری داشته باشند.

 

وزیر نیرو با بیان اینکه در روز ۲۹ اردیبهشت امسال به اوج مصرف ۵۳ هزار و ۸۰۰ مگاوات رسیدیم، یادآور شد: این معادل نقطه اوجی است که پارسال در ۲۴ خرداد، در سال ۹۸ در اول تیرماه و در سال ۹۷ در ۹ تیرماه رخ داده بود.

 

اردکانیان گفت: گرمای زودتر سبب افزایش مصرف برق شده که یکی از دلایل آن استفاده بیشتر از وسایل سرمایشی است.

 

وی ادامه‌داد: تفاوت انرژی مصرفی روزانه سال ۹۸ و ۹۹ در ۲۴ روز فروردین به هم نزدیک بود، اما در فرودین ۱۴۰۰ معادل ۲۲.۵ درصد به طور متوسط مصرف انرژی روزانه امسال بیشتر شد.

 

وزیر نیرو بیان‌داشت: در اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز همین رویه ادامه داشت و به نسبت اردیبهشت سال های ۹۸ و ۹۹ حدود ۱۷.۵ درصد افزایش مصرف رخ داده است.

 

اردکانیان خاطرنشان‌کرد: نتیجه سه عامل خشکسالی، کمبودآب در سدها برای تولید برق و نیز موضوع افزایش دمای هوا به معنای استفاده زودتر از دستگاه های سرمایشی بود، همچنین موضوع رمزارزها موجب شد که برخلاف همه سال‌های گذشته که فروردین و اردیبهشت نسبت به فرودین و اردیبهشت سال ماقبل خود فقط ۱.۸ درصد افزایش انرژی داشتیم، امسال با رشد ۱۹ درصدی مصرف برق مواجه شویم.

 

کلیدواژه

مصرف برق

خاموشی

خاموشی برق

رضا اردکانیان

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار