برق / شناسه خبر: 125389 / تاریخ انتشار : 1400/3/4 11:46
|
نفت‌امروز گزارش می‌دهد؛

تیشه رمزارزها به برق ارزان ایران

در روزهای گذشته در شرایطی مردم با خاموشی های مکرر و گاه و بیگاه دست و پنجه نرم می کنند که طبق برخی اظهارات مسئولان وزارت نیرو طی ماه های اخیر ایران به نوعی بهشت تولید رمزارزها بوده است.

به گزارش نفت امروز، دسترسی ایران به منابع غنی انرژی امری است که موجب شده طی سال‌ها و دهه های گذشته ایران به نسبت خیلی از کشورها انرژی ارزان تری در اختیار مردم قرار دهد، امری که در سالهای گذشته منجر به پدیده هایی چون قاچاق سوخت شده بود. اما اینک هنوز مدت زیادی از بالا رفتن هزینه سوخت هایی چون بنزین و تبعات بسیار آن در معیشت مردم نمی گذرد که گویی این بار مشکلات به حوزه وزارت نیرو و برق سرایت کرده است.
این روزها اگرچه در میان توضیحات متولیان برق کشور کاهش بارندگی و گرمای زودرس در دسترسی به نیروگاه های برقابی کشور مشکلاتی ایجاد کرده اما گویی در کنار این پدیده نقش استخراج رمز ارزها هم تاثیر بسزایی در خاموشی های این روزها دارد.
 
دسترسی ارزان به منابع انرژی از جمله برق؛ در سالهای گذشته موجب شده است بسیاری از فعالان حوزه رمزارزها به ایران سرازیر شوند و فعالیت این افراد آن هم به شکل غیرقانونی اکنون باری به شبکه برق کشور تحمیل کرده که گویی مقابله با آن به این راحتی ها امکان پذیر نیست.
 
به عبارت دیگر این روزها که مردم ایران در بحبوحه کرونا و گرما با خاموشی های گسترده مواجه هستند، عده ای حتی از خارج مرزهای این کشور آمده و با استفاده از قیمت حامل های انرژی در این کشور به نوعی به نفع جیب خود سکه ضرب می کنند و بدین ترتیب مردم کشور به سختی و مشکلات بسیار می افتند تا عده ای که مشخص نیست چه کسانی هستند و از کجا آمده اند سودی سرشار از منابع ایران ببرند.
البته قطعا این صحبت به معنای آن نیست که باید با افزایش بهای برق راه را بر سواستفاده این افراد بست اما در هر صورت لازم است دولت و حاکمیت برای مقابله با این معضل راهکاری موثر پیدا کند و به جای کتمان واقعیت به فکر راه چاره باشد.
 
در روزهای گذشته محمد حسن متولی زاد، مدیرعامل توانیر با حضور در برنامه ای تلویزیونی توضیحاتی در این زمینه ارائه کرده و با اشاره به افزایش یکباره مصرف برق در سال جاری گفت:  میانگین برق مصرفی کشور در ۱۰ سال گذشته، یک و هشت دهم درصد بود، اما به یک باره رشد ۱۰ برابری را تجربه کردیم. هر سال به طور معمول، حدود یک میلیون مشترک جدید و تعدادی صنایع جدید داریم که معمولاً سالی ۲ هزار مگاوات مصرف اضافه داشتند. در ماه های اخیر مصرف، رشد بسیار زیادی داشت، اما عرضه و تولید ما کاهش و مشکل داشت.
 
متولی زاده اضافه کرد: مهمترین علت این کاهش، کاهش ذخیره آب نیروگاه برقآبی بود که بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت. همچنین تعمیرات نیروگاه‌ها بود که معمولاً بر اساس برنامه ریزی‌ها تا نیمه خرداد به مدار وارد می‌شوند و تعدادی از این نیروگاه‌ها هنوز آماده نشدند و به مدار نیامدند بنابراین این عوامل موجب ایجاد فاصله میان عرضه و تقاضا شد.
 
اما شاید با تمام توضیحات ارائه شده از سوی مدیرعامل شرکت توانیر افزایش 10 برابری مصرف برق توجیه چندانی نداشته باشد مگر آنکه قضیه رمزارزها را هم مورد توجه قرار دهیم. اینکه به گفته برخی مسئولان صنعت برق کشور ایران دارای ارزان ترین برق است نقطه قوتی بود که اکنون به دردسری بزرگ برای مردم تبدیل شده و حتی این بیم را ایجاد می کند که آیا قرار است در آینده وضعیت از آنچه هست هم بدتر شود؟
متولی زاده در این باره اظهار کرده است: رمزارزها دو دسته هستند یک دسته در چارچوب قوانین و مقررات کار می‌کنند که حدود ۳۰۰ مگاوات قرارداد رسمی دارند و مدیریت پذیر هستند و دیروز این تولیدکنندگان قانونی رمز ارزها از مدار خارج شدند.اما اکثریت تولیدکنندگان رمزارزها در کشورمان تمایلی ندارند در چارچوب قانون کار کنند و مدیریت پذیر باشند.
 
وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان تولید رمزارزها در کشورمان وجود ندارد، گفت: یکی از ویژگی‌های رمزارزها و فرایند استخراج آن‌ها، این است که قابل کنترل نیست. در سال اخیر، رشد انرژی مصرفی برای استخراج هر واحد رمزارز چندین برابر شده است و بر اساس برآوردها؛ حدود دو هزار مگاوات از برق کشورمان برای تولید رمزارز مصرف می‌شود.
 
مدیرعامل توانیر دو هزار مگاوات را معادل مصرف دو میلیون خانوار یا معادل بیش از مصرف هفت استان کشور و یا معادل ۳۰ درصد مصرف تهران دانسته و اظهار کرد: از همه کمک خواستیم تا در این زمینه به ما کمک کنند و از مردم خواستیم اگر مطلع شدند جایی در حال تولید غیرقانونی رمزارز است اطلاع دهند و پاداش دریافت کنند. در مواردی نیز همکارانمان برای جمع آوری رمزارزها رفتند اما تیراندازی شد و از دستگاه‌های امنیتی و قضائی کمک خواستیم.
حال در شرایطی که فرصت چندانی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده و دولتی ها در سراشیبی روزهای آخر خدمت هستند و رئیس قوه قضا نیز سودای ریاست بر قوه ای دیگر را دارد ظاهرا تنها باید دعا کرد و امیدوار ماند که این شرایط خاص دستاوردی بیش از استمرار خاموشی‌ها برای مردم داشته باشد.

کلیدواژه

قطعی برق

خاموشی

خاموشی پراکنده

جداول خاموشی

رمزارز

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار