نفت / شناسه خبر: 94571 / تاریخ انتشار : 1398/4/15 08:34
|

قیمت جهانی نفت اوپک را زیر سوال برد!

بعد از این که هفته گذشته اوپک و متحئانش برای تمدید کاهش تولید تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به توافق رسیدند، بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کردند که قیمت نفت ثبات نسبی پیدا خواهد کرد و چه بسا...

نفت امروز /بعد از این که هفته گذشته اوپک و متحئانش برای تمدید کاهش تولید تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به توافق رسیدند، بسیاری از  کارشناسان پیش‌بینی کردند که قیمت نفت ثبات نسبی پیدا خواهد کرد و چه بسا به افزایش یافتن بهای نفت هم کمک خواهد شد.

اما متاسفانه واکنش قیمت نفت آنطور که تصور میشد پیش نرفت و کلن این توافق که سروصدای زیادی هم به پا کرده بود تاثیر چندانی بر قیمت نفت نگذاشت و بازار را در این فکر فرو برد که چرا دیگر اوپک برای قیمتگذاری نفت چندان مهم نیست.

اگرچه اکثر تحلیلگران با این نکته موافق بودند که بازار از قبل، تمدید توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک را پیش بینی کرده بود، اما انتظار نداشتند قیمت ها کاهش قابل توجهی پیدا کند.

اما نکته اینجاست که علی رغم تمام پیش‌بین‌ها قیمت نفت برنت تحت تاثیر دورنمای ضعیف تقاضا برای نفت، کاهش پیدا کرد و آخرین بار بالای ۶۳ دلار معامله شد.

حال کارشناسان می‌گویند، تنها عاملی که می تواند قیمت های نفت را از محدوده ۶۰ دلار بالا ببرد، پایان جنگ تجاری آمریکا و چین خواهد بود که به چشم انداز رشد تقاضا برای نفت لطمه زده است.

افزون بر این شبکه سی ان بی سی نز طی گزارشی اعلام کرد که:  مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین امسال عامل تعیین کننده‌ای در دورنمای قیمت نفت خواهد بود.

در واقع، آتش بس اخیر میان آمریکا و چین ممکن است به بهبود تقاضا برای نفت کمک کند اما اگر تقاضا به سرعت بهبود پیدا نکند، قیمت ها تا پایان نیمه دوم سال ۲۰۱۹ پایین خواهند ماند و گفته میشود حتی اگر تقاضا برای نفت یک میلیون بشکه در روز رشد کند، قیمت نفت به راحتی می تواند به ۷۵ دلار صعود کند.

افزون بر این، آژانس بین المللی انرژی نیز نرخ رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ را ۱.۴ میلیون بشکه در روز و سال ۲۰۱۹ را ۱.۲ میلیون بشکه در روز برآورد کرده است که کمتر از ارزیابی‌های پیشین این آژانس است. اوپک نیز پیش‌بینی خود از رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری را ۷۰ هزار بشکه در روز کم کرده و ۱.۱۴ میلیون بشکه در روز برآورد کرده است. این گروه اختلافات تجاری را عامل تجدیدنظر در این پیش‌بینی خوانده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اگر قرار باشد قیمت نفت به ۷۵ دلار در هر بشکه صعود کند، پیش‌بینی‌های رشد تقاضا باید مورد تجدیدنظر قرار گیرند؛ مگر این که یکی از تولیدکنندگان بزرگ جهان دچار اختلال جدی تولید شود.

OilPrice

کلیدواژه

قیمت جهانی نفت

کاهش قیمت جهانی نفت

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها