نفت / شناسه خبر: 84570 / تاریخ انتشار : 1398/4/11 11:37
|

سرانجام، اوپک هم به سرانجام رسید

۱۴ کشور عضو اوپک بعد از فرازو فرود بسیار، سرانجام بر سر تمدید توافق کاهش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت برای یک دوره نه ماهه به توافق رسیدند.

نفت امروز /بیانیه پایانی اجلاس ۱۷۶ اوپک امروز در حالی منتشر شد که در آن به موافقت وزرا با تمدید توافق کاهش تولید نفت به مدت ۹ ماه دیگر، تصویب متن پیش نویس منشور همکاری اوپک و غیراوپک و تمدید دبیر کلی محمد بارکیندو برای یک دوره سه ساله دیگر اشاره شده است.

۱۴ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از پایان نشست پشت درهای بسته وزیران این سازمان بر سر تمدید توافق کاهش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت این سازمان برای یک دوره ۹ ماهه و تا پایان سال ۲۰۲۰ توافق کردند.

اعضای اوپک در یکصدوهفتادوششمین نشست عادی این سازمان همچنین با تداوم دبیرکلی محمد سانوسی بارکیندو برای یک دوره سه ساله دیگر موافقت کردند.

تمدید توافق کاهش ۴۰۰ هزار بشکه متحدان غیراوپکی نیز فردا در نشست مشترک کشورهای عضو و غیرعضو اوپک بررسی می‌شود و به احتمال زیاد اعضای غیراوپک نیز اوپک را در این تصمیم همراهی خواهند کرد.

بر اساس تازه‌ترین گزارش نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیر اوپک موسوم به JMMC که صبح امروز برگزار شد مجموع تعهد اعضای اوپک تا پایان ماه مه ۱۴۴ درصد و برای غیراوپک ۲۰۴ درصد بوده است، همچنین مجموع پایبندی به توافق اوپک و غیراوپک تا پایان ماه مه، ۱۶۳ درصدعنوان شده است.

از  سویی دیگر، برگزاری این نشست زیر فشار تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، زنگنه را در کانون توجه رسانه‌های گروهی و ناظران بین‌المللی قرار داد. حالا اخبار منتشره از نتایج نشست نشان می دهد ایران با دست پر وین را ترک خواهد کرد.

وزیر نفت پس از پایان نشست وزرای اوپک گفت: منشور همکاری کشورهای اوپک و غیراوپک الزام‌آور نیست و تاثیری در مکانیزمهای عملیاتی و تصمیم‌گیری‌های اوپک ندارد.

زنگنه افزود: خوشبختانه همه اصلاحات انجام شد، مسئله اصلی این است که تصمیم‌های این مجموعه الزام‌آور نیست و هیچ تعهدی برای کشورها ندارد، ضمن اینکه به کشورها اجازه داده شد در صورت لزوم،مجوزهای لازم را از دولت‌ها و مراجع بالاترشان بگیرند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، مهم‌ترین موضوع این است که این منشور هیچ تاثیری بر مکانیزم‌های عملیاتی و تصمیم‌های اوپک ندارد. به گفته زنگنه، در نشست اوپک، مقداری هم درباره نحوه تامین مسائل مالی مرتبط با این فرآیند بحث شد که باید برای منابع مالی آن به صورت جداگانه تصمیم‌گیری شود، یعنی این کار بار جدیدی بر اوپک تحمیل نمی کند.

زنگنه با بیان اینکه رئیس و نایب رئیس مرتبط با این منشور همکاری سالانه تغییر می‌کنند، در پاسخ به این پرسش که آیا دولت ایران نیز این منشور را تایید خواهد کرد، افزود: از آنجا که اجرای این منشور الزام‌آور نیست، مشکلی ندارد. در واقع این منشور یک همکاری داوطلبانه بین اعضاست.

کلیدواژه

اوپک

سرانجام اوپک

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها