گاز / شناسه خبر: 84533 / تاریخ انتشار : 1398/4/9 09:39
|

ترکمنستان برای توسعه صنعت پتروشیمی خود چه می‌کند؟

ترکمنستان از سرمایه گذاران کشورهای حوزه دریای خزر از جمله ایران دعوت کرد تا هرچه زودتر برای تکمیل صنایع تبدیلی گاز طبیعی به محصولات پتروشیمی در این کشور پیش قدم شوند.

نفت امروز /آقمراد چاریف، معاون کنسرسیوم دولتی "ترکمن گاز" عصر شنبه در کنفرانسی خبری در عشق آباد، با اشاره به راه اندازی نخستین و بزرگترین پالایشگاه تبدیل گاز مایع به بنزین در جهان که روز گذشته با کمک سرمایه گذاران ژاپنی و ترکیه عملیاتی شد، گفت که این کشور اجرای پروژه‌ای گسترده‌تری را نیز برای تبدیل گاز به محصولات پتروشیمی در دستور کار خود دارد که تحقق آن در درجه نخست به سرمایه گذاری‌های کشورهای حاشیه دریای خزر منوط خواهد بود.

 
چاریف با تاکید بر اهمیت منابع هیدورکربنی در جهان و نیز وفور آن در ترکمنستان، از سرمایه گذاران بخش انرژی کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان و قزاقستان خواست تا قبل از اینکه وزارت نفت و گاز این کشور بخواهد از کشورهای فرامنطقه ای برای پیشبرد طرح‌های مرتبط بهره ببرد.
 
وی با تاکید به نیاز کشورش به محصولات پتروشیمی همچون متانول، پلی اکریل، پلی پروپلین و دیگر محصولات پایه پتروشیمی و نقش آنها در توسعه همه جانبه صنعتی کشورش، از انجام کارهای مطالعاتی برای راه اندازی یک پروژه مهم تبدیل گاز مایع به متانول در منطقه "داش آغوز" خبر داد که قرار است در تامین یک میلیون تن متانول نقش داشته باشد.
 
معاون کنسرسیوم دولتی "ترکمن گاز" ترکمنستان از مازاد تولید بنزین یور و-۵ از گاز طبیعی (GTG) در کشورش به واسطه آغاز به کار پالایشگاه جدید در استان آخال، آن‌را زمینه‌ای برای صادرات بنزین و به کشورهای منطقه و جهان از طریق بنادر مهمی چون ترکمن باشی (کشورش) و امیرآباد (ایران) در دریای خزر، بندر عباس در حنوب ایران برای صادارت به جهان ارزیابی کرد و گفت: ترکمنستان همچنین می‌تواند بعد از راه اندازی خط لوله تاپی به سمت هند و نیز ترانس خزر به سمت دریای سیاه، این بنزین مازاد را به جنوب آسیا و اروپا نیز صادر کند.
 
نخستین و بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین با استاندارد "یور و-۵" از گاز طبیعی روز جمعه در استان آخال ترکمنستان آغاز به کار کرد.
 
این پالایشگاه که با مدیریت متخصصان ژاپنی و با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات، فناوری‌های نوین در این کشور آسیای مرکزی راه اندازی شد، قابلیت آن‌را دارد تا با پالایش یک میلیارد و ۷۸۵ میلیون متر مکعب گاز، سالانه ۶۰۰ هزار تن بنزین و آن هم از نوع "یور و-۵"، ۱۲ هزار گازئیل و ۱۱۵ هزار تن گاز مایع تولید کند.
 
قربانقلی بردی محمد اف، رئیس جمهوری ترکمنستان در مراسم افتتاحیه این پروژه، اجرایی شدن آن را محصول انقلاب چهارم صنعتی توصیف کرد و گفت: "این طرح نتیجه تحقق سیاست درهای باز در سیاست خارجی و اقتصادی این کشور است که موجب خواهد شد سطح استاندارد زندگی مردم این کشور توسعه یابد.
 
قرارداد ساخت این مجتمع پالایشگاهی در سال ۲۰۱۳ میان شرکت ملی ترکمن گاز و کنسرسیومی متشکل از شرکت صنایع سنگین کاوازاکی ژاپن برای سرمایه گذاری تخصصی و مالی "ترکمن رنسانس" ترکیه برای کارهای عمرانی آن منعقد شده بود که قرار بود در سال ۲۰۱۸ پایان یابد.
 
پالایشگاه جدید قرار است سالانه ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی را به یک میلیون ۱۰۰ هزار تن سوخت گازوئیل و نیز ۴۰۰ هزار تن نفتا تبدیل کند.
 
افتتاح این پالایشگاه نفت با سرمایه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری خارجی، ترکمنستان راهم‌تراز با پیشرفته‌ترین کشورهای جهان قرار قرار داد که به جدیدترین فناوری تولید بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو ۴ و ۵ دست پیدا کرده‌است.
 
ترکمنستان سالانه بیش از ۱۲ میلیون نفت خام را در دو پالایشگاه قبلی خود پالایش می‌کند و با راه اندازی این پالایشگاه، این کشور از نظر بنزین و سایر مواد سوختی مصرف داخلی نه تنها به خودکفایی رسید بلکه می‌تواند بخشی از تولید خود را نیز صادر کند.
 
این کشور آسیای مرکزی همچنین در نظر دارد تولید نفت خام خود را تا سال ٢٠٣٠ به شش برابر رقم کنونی و حدود ٦٧ میلیون تن در سال برساند.
 
ترکمنستان قصد دارد ظرفیت پالایش نفت سالانه خود را در سال‌های ٢٠٢٠ و ٢٠٢٥ به ترتیب به ٢٠ و ٢٥ میلیون تن و در سال ٢٠٣٠ به ٣٠ میلیون تن افزایش دهد.
 
ترکمنستان فعلاً سالانه ۷۰ تا ۸۰ میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌کند، و قصد دارد با یک سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چند پروژه نفتی با مشارکت سرمایه گذاران کشورهایی چون ایران و روسیه و آذربایجان و یا قزاقستان ظرفیت تولید نفت و مواد پتروشیمی خود را تا ۹۵ درصد توسعه ببخشد.

 

کلیدواژه

ترکمنستان

ترکمنستان صادرات نفت خام

صادرات نفت ترکمنستان

گاز ترکمنستان

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها