نفت / شناسه خبر: 84491 / تاریخ انتشار : 1398/4/2 10:36
|

دردسر گازی‌ جدید آمریکایی‌ها

قیمت هر گونه منازعه احتمالی در منطقه خلیج فارس که به مسدود شدن تنگه هرمز منتهی شود به بازار گاز طبیعی مایع بیشتر از نفت خام لطمه خواهد زد.

نفت امروز /یکی از معضلات بزرگ بازار انرژی، بازار گاز طبیعی مایع شده یا همان ال‌ان‌جی است، زیرا ذخیره‌سازی آن بسیار کمتر از ذخیره‌سازی نفت انجام می‌شود.

از همین رو بازار گاز  در هنگام بروز تنش‌ها بیشتر از سایر انرژی‌ها ضرر می‌کند و در حال حاضر نیز هرگونه منازعه احتمالی در منطقه خلیج فارس که به مسدود شدن تنگه هرمز منتهی شود به بازار گاز طبیعی مایع بیشتر از نفت خام لطمه خواهد زد.

از سویی دیگر چون حدود یک‌چهارم ال‌ان‌جی جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند و حدود یک‌پنجم نفت جهان نیز از همین تنگه منتقل می‌شود کوچکترین آشوبی در منطقه به شدت بر قیمت جهانی آن تاثیر خواهد گذاشت .

در حال حاضر نیزبعد از تجاوز یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به آب‌های ایران و سرنگونی آن به دست نظامیان ایرانی و بالا رفتن تنش‌ها بین دو کشور شد.

اما نکته ای که در این میان وجود دارد این است که ، این وضعیت آشفته بازار ال ان جی بیشتر به ضرر آمریکایی ها تمام شده است؛ زیرا سیاست کلی ایالات متحده را در حوزه بازار گاز به کلی تغییر داد و باعث شد این کشور به سمت صادرات گاز مایع حرکت کند.

در همین راستا، دیوید هویت، تحلیلگر مؤسسه مک‌کوایر گفت: هر جهش قیمتی که در نفت مشاهده کنید، به احتمال زیاد دو برابر آن جهش را در قیمت تک‌محموله‌های ال‌ان‌جی مشاهده خواهید کرد.

این تحلیلگر در ادامه اعلام کرد که: اگر ارسال محموله‌های ال‌ان‌جی از منطقه خاورمیانه متوقف شود، بازار از جبران آن ناتوان خواهد بود و بیشتر صادرات گاز قطر به آسیا فرستاده می‌شود و ژاپن، کره جنوبی و هند از جمله خریداران عمده ال‌ان‌جی هستند

اگرچه بیشتر واردکنندگان ذخیره‌سازی کافی برای گاز به اندازه نفت ندارند، آغاز پروژه‌های جدید صادراتی و آب و هوای معتدل سبب شده است تقاضا برای ال‌ان جی کاهش یابد و بازار با عرضه مازاد این سوخت روبه‌رو باشد و این به ضرر وارد کننده گان ای ان جی از جمله آمریکا تمام شده است.

گفتنی است، پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی ازسوی نیروهای ایرانی، قیمت شاخص نفت خام برنت ۴.۳ درصد افزایش یافت و به حدود ۶۵ دلار رسید. قیمت شاخص ال‌ان‌جی کره و ژاپن نیز ۱.۴ درصد افزایش یافت و به چهار دلار و ۶۱ سنت برای هر واحد بی‌تی‌یو رسید.

رویترز

کلیدواژه

ال ان جی

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها