نفت / شناسه خبر: 84471 / تاریخ انتشار : 1398/4/1 11:04
|

تیرآمریکایی‌ها در عراق به سنگ خورد!

در حالی رسانه ها از برهم خوردن قرارداد ۵۳ میلیارد دلاری اکسون موبیل آمریکا با عراق خبر دادند، که آمریکایی ها حساب ویژه ای برای کمک به فروش نفت عراق و فروش تجهیزات باز کرده بودند.

نفت امروز /چند وقت پیش بود که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق ، ازیک قرارداد انرژی ۳۰ ساله ۵۳ میلیارد دلاری با اکسون موبیل و پتروچاینا امضا خبر داد و گفت و در ادامه هرگونه ارتباط بین این پروژه بزرگ و مجوز آمریکا به عراق برای تجارت با ایران را رد کرد.
این در حالی بود که بسیاری از  کارشناسان این قرارداد را به نوعی باج‌دهی عراقی ها به ترامپ میدانستند و سفیر ایران در لندن نیز  گفته بود که آمریکا به عراق معافیتی برای معامله اقتصادی با ایران می دهد و در عوض یک قرارداد نفتی با بغداد امضا می کند.
عبدالمهدی در مورد موانع نهایی کردن این قرارداد گفت:« مذاکرات بین وزارت نفت عراق و اکسون موبیل و پتروچاینا بر چگونگی تقسیم سود این پروژه در صورت افزایش یا کاهش قیمت نفت تمرکز دارد» و در ادامه افزوده بود: این قرارداد ۳۰ ساله است و این جزئیات مالی حساس هستند و باید بیشتر در مورد آنها مذاکره شود».
نکته ای که در این میان وجود دارد این است که ، چنین پروژه‌هایی مزایایی ارزشمند برای شرکت‌های نفت بین‌المللی در جهان دارند. قرار داد اولیه موفقیتی بزرگ برای طرح های توسعه ای اکسون موبیل در عراق است.
اما درست بعد از انتشار اخبار مربوط به این قراردادها، رسانه های  عراقی  از  وجود برخی اختلافات در قرارداد و نگرانی های امنیتی که باعث آن تنش های بین ایران و آمریکا بوده  خبر دادند و روند این قرارداد را را فعلا متوقف شده دانستند.
 در ادامه چهار مقام عراقی که به خاطر حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود، گفتند مفادی از این قرارداد که عراق با آن مخالف است جلوی مذاکرات را گرفته است.
به گفته این مقامات،اولین نکته مهم پیشنهاد اکسون به پس گرفتن هزینه های توسعه ای بود. هدف این شرکت تقسیم نفت تولید شده در دو میدان نفتی است  که عراق با آن مخالفت می‌کند و می‌گوید این کار تجاوز به مالکیت دولتی تولید نفت در این کشور است.
از سویی دیگر طبق برخی اخبار منتشر شده،  یکی از مذاکره کنندگان عراق گفت عراق هیچ قراردادی را با مفاد پیشنهادی اکسون امضا نمی‌کند.
اما در این میان اکسون موبیل از اظهار نظر درباره مفاد قرارداد و مذاکرات خودداری کرده است.
این درحالی است که پیش از ایجاد این اختلافات، دو تخلیه جداگانه کارکنان اکسون هم از عراق جلوی مذاکرات را گرفت. دلیل این تخلیه نیروها افزایش تنش های منطقه ای بین ایران و آمریکا بود.
 اولین بار در ماه می صدها کارمند سفارت آمریکا به خاطر تهدیدهای امنیتی ایران به خانه فرستاده شدند. دومین تخلیه نیروها در همین هفته پس از یک حمله موشکی صورت گرفت که گمان می کردند هدف آن این شرکت بوده و به پشتیبانی ایران صورت گرفته است.
یک مقام نفتی عراق گفت:« اکسون کارکنان خود را  در پاسخ به ناآرامی های  منطقه ای  بیرون کشید. سوال اینجاست که چگونه می‌خواهد با توجه به بی ثباتی مداوم منطقه‌ای،  یک پروژه ۵۳ میلیارد دلاری را مدیریت کند. ممکن است دوباره کار را رها کنند و این برای بخش انرژی عراق خوب نیست».
این در حالی است که عراق دومین صادر کننده نفت اوپک است و اهداف بلند مدتی برای تقویت تولیدش دارد. تولید نفت این کشور سال ها تحت تاثیر جنگ و تحریم قرار داشت. چنین پروژه هایی برای شرکت های نفتی بین‌المللی منفعت زیادی دارند،  و حال باید دید سرانجام این قرارداد به کجا ختم خواهد شد.
Reuters

کلیدواژه

قرارداد اکسون موبیل

فروش گاز به عراق

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها